Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett porträtt av en fd AIDS-sjuk.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mannen på bilden heter Hans Gardelach och har alla världens odds till trots haft AIDS och lever idag som frisk. Han har dessutom haft hepatit A, B och C - som han heller inte har idag. När man läser hans journaler och tittar på honom så fattar man inte.. Och jag var tvungen att ta några kort på mannen som borde vara död.

En kortvariant av hans historia går att finna på Engelska på min hemsida. Han finns i Gamleby.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-03 11:53

Fina bilder. Dock låter själva historien lite skrönartad.

Ursprungligen av dala:

Fina bilder. Dock låter själva historien lite skrönartad.

Inte alls, det finns flera personer som gjort den resan. AIDS definierades som att ha vissa symtom eller vara på fel sida av vissa mätvärden som relaterar till immunförsvaret. Nya mediciner har pressat ned mängden virus till icke mätbara nivåer och folk har fått förstärkt immunförsvar och blivit kvitt symtom. Då har man inte längre AIDS, men förblir såklart hiv-positiv och, troligen, smittsam.

Och: fina bilder!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-03 16:07
Ursprungligen av Per Ejeklint:

Inte alls, det finns flera personer som gjort den resan. AIDS definierades som att ha vissa symtom eller vara på fel sida av vissa mätvärden som relaterar till immunförsvaret. Nya mediciner har pressat ned mängden virus till icke mätbara nivåer och folk har fått förstärkt immunförsvar och blivit kvitt symtom. Då har man inte längre AIDS, men förblir såklart hiv-positiv och, troligen, smittsam.

Och: fina bilder!

Jaså, bromsmedicinerna är så pass bra nu för tiden? Men riktigt "frisk" skulle jag inte kalla det -- han är ju ändå HIV-positiv.

Ursprungligen av dala:

Jaså, bromsmedicinerna är så pass bra nu för tiden? Men riktigt "frisk" skulle jag inte kalla det -- han är ju ändå HIV-positiv.

Bromsmedicinerna har till och med backväxel, de är extremt effektiva om man har turen att bära på en stam som inte är alltför resistent. Det allra bästa man kan vänta sig är att det går ner till en "vilande" infektion med närmast omätbara mängder viruspartiklar i blodet (så länge man fortsätter ta medicinerna), men alla har inte den turen.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Inte alls, det finns flera personer som gjort den resan. AIDS definierades som att ha vissa symtom eller vara på fel sida av vissa mätvärden som relaterar till immunförsvaret. Nya mediciner har pressat ned mängden virus till icke mätbara nivåer och folk har fått förstärkt immunförsvar och blivit kvitt symtom. Då har man inte längre AIDS, men förblir såklart hiv-positiv och, troligen, smittsam.

Och: fina bilder!

Kan tillägga att Hans inte är HIV positiv. Han har alltså inget som kan smitta i sin kropp. Att läkarna trots detta vill testa honom fler gånger per år beror nog mest på att läkarna har svårt att tro att det verkligen kan vara sant. Eller som läkarna säger, smittan är inte längre mätbar.

och, Tack!.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-03 20:17
Ursprungligen av Rytterfalk:

Kan tillägga att Hans inte är HIV positiv. Han har alltså inget som kan smitta i sin kropp. Att läkarna trots detta vill testa honom fler gånger per år beror nog mest på att läkarna har svårt att tro att det verkligen kan vara sant. Eller som läkarna säger, smittan är inte längre mätbar.

och, Tack!.

HIV är ett retrovirus som innebär att viruset klipper in sitt eget DNA in i kroppens kromosomer. Därför kan man aldrig helt bli av med det helt.

Ursprungligen av dala:

HIV är ett retrovirus som innebär att viruset klipper in sitt eget DNA in i kroppens kromosomer. Därför kan man aldrig helt bli av med det helt.

Jag tror dig, du vet mer än mig. Tack för informationen.
Hoppas hans flickvän inte blir smittad, det hade varit rätt tragiskt.

Ursprungligen av dala:

HIV är ett retrovirus som innebär att viruset klipper in sitt eget DNA in i kroppens kromosomer. Därför kan man aldrig helt bli av med det helt.

Det är inte riktigt sant det heller. Celler som är virusinfekterade, eller som har något annat fuffens för sig, elimineras så länge det är något som immunförsvaret kan upptäcka. Det spelar helt enkelt ingen roll exakt var virusets genuppsättning råkar sitta. Att HIV är omöjligt för kroppen att bli av med på egen hand beror på andra faktorer.

Däremot kan vissa virus ligga latent i "vilande" celler, och börja replikeras när cellen av någon anledning blir aktiv igen. HIV hör sannolikt till den kategorin, så därför är det viktigt att man fortsätter följa upp även om det för tillfället inte finns någon påvisbar infektion.

Fast för att återgå till ämnet så är det helt suveräna bilder! Gillar dem skarpt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-04 16:48
Ursprungligen av Samuel K:

Fast för att återgå till ämnet så är det helt suveräna bilder! Gillar dem skarpt.

Jo, verkligen. Det är nåt med svärtan och kontrasten som man kan få vid svart/vit-konvertering som gör porträtt så kraftfulla. Annat än det blask man får med HDR.

Ursprungligen av dala:

Dock låter själva historien lite skrönartad.

+1

Minst sagt skrönartad. Inga bevis; gud gjorde det! Självklart...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-03 12:09

Jag såg förhandsinfon på din hemsida i morse. Ser fram emot det färdiga reportaget. Vilket spännande reportage som är verklig och påverkar.

Intressant historia. Vill minnas att denne man var med i P3 Karlavagnen för ett par år sedan..

Ursprungligen av jimmiknut:

Intressant historia. Vill minnas att denne man var med i P3 Karlavagnen för ett par år sedan..

Det var det (via youtube) samt en tidningsartikel som fick mig att ringa efter honom. Jag arbetar bl.a. med ungdomar på gymnasium och högstadie, och att höra en människa som haft det riktigt tufft i livet men som tagit sig ur - på ett eller annat sätt - ger hopp och att han dessutom varit med om något så annorlunda gjorde ju inte mötet mindre spännande.

Sedan kan man se det ur olika perspektiv på HUR det skett - det är nog upp till var och en. Jag valde att ge hans egen historia. Hans föredrag var två timmar och det skulle bli bok om jag försökte få ner det i ord - och ungdomar som annars har svårt att sitta still satt med hela tiden. Några grät dessutom. Det var starkt.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Inte alls, det finns flera personer som gjort den resan. AIDS definierades som att ha vissa symtom eller vara på fel sida av vissa mätvärden som relaterar till immunförsvaret. Nya mediciner har pressat ned mängden virus till icke mätbara nivåer och folk har fått förstärkt immunförsvar och blivit kvitt symtom. Då har man inte längre AIDS, men förblir såklart hiv-positiv och, troligen, smittsam.

Och: fina bilder!

Samma sak med hepatit C, men där är det bara runt 1 på 200 av kroniskt infekterade som tillfrisknar, räknat årligen. Så även om det låter otroligt så finns det ingen anledning att ta till övernaturligheter, utan det handlar snarare om väldigt osannolika händelser som faktiskt inträffar då och då i de relativt stora grupper som är smittade. Varpå pressen får ännu ett medicinskt mirakel att skriva om

Kan inte annat än att glädjas över hans tillfrisknande (och de fina fotografierna), men samtidigt ger berättelser som denna ett visst obehag då jag inte kan komma ifrån känslan av att man implicit säger något om alla människor som inte tillfrisknar.

Senast redigerat 2009-02-03 18:27
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-03 20:08

All återhämtning, sjukdom, skada eller annat är otroligt och häpnadsväckande. Oavsett om det innebär delvis eller full återhämtning. När jag ser andras livskamp, skäms jag för de saker jag gnäller eller finner negativt i mitt liv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-04 20:27

Jag gillar också de sv/v fotografierna som Rytterfalk har tagit på intervjupersonen. Grymt snyggt.

1
Bevaka tråden