Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

analog video till firewire?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej

ok, jag vet, detta är off-topic eftersom det inte är dator-relaterat, men jag vet inte vem jag ska fråga om detta. snälla ha tålamod med mig

min fråga är följande: kan man på något vis skicka en analog videosignal (via bnc-, s-vhs- eller rca-kontakt och allt vad det kan heta) till en dv-kamera med firewire-ingång och på så vis använda dv-kameran som en liten smidig batteridriven "videobandspelare"?
Alltså, för att förhoppningsvis förtydliga, kan man spela in från en analog videokälla på en dv-kamera genom att skicka analogvideo till en firewire-ingång på det ovannämnda sättet eller kan man bara skicka digitalvideo in i en firewire-ingång?

ni anar inte hur tacksam jag skulle bli för svar!
STORT tack på förhand

om någon kan hänvisa mig till ett forum som är mer inriktat på det jag frågade om så vore jag också mycket tacksam

/andy

Hej

Om jag förstår dig rätt så behöver du en A/D omvandlare eller en DV-kamera med analog ingång.

//joakim

• Oregistrerad
  • 2003-07-07 09:38

Jag använder min DV kamera en Canon 600i med analoga ingångar och firewire utgång för att få in mitt gamla analoga material i datorn. Det fungerar jättebra. Man kan skicka signalen igenom kameran in i datorn utan att först lägga den på bandet.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-07-07 09:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av olja78
kan man spela in från en analog videokälla på en dv-kamera genom att skicka analogvideo till en firewire-ingång

Hela grejen med firewire är att den är digital. Så nej man kan inte skicka en analog signal till en FW-ingång på kameran.
Men det verkar samtidigt som du har en analog ingång eftersom du pratar om S-VHS, RCA etc. Om du kan få ut din signal via en S-VHS kabel (liten rund med många stift i) eller RCA (rund, med ETT stort stift. Gul=video, röd och vit=ljud) så kan du koppla in de i kamerans analogingång och spela in. S-VHS är att föredra.

Om ingen av dessa kontakter på kameran är ingångar, måste du ha en omvandlare från analog till digital och från den extra burken koppla din FW-kabel till kamerans FW-ingång.

A/D-D/A omvandlare finns på t.ex. Macoteket för 4.000-5.000.

Lycka till!:)

hej och TACK!!

tack joakim, gizz och pepe för era högkvalitativa svar

som den teknologiska munk jag är så visste jag inte ens att det fanns dv-kameror med analoga ingångar. om jag har förstått mitt eget problem rätt så bör ju ett inköp av en sådan kamera lösa allt.

den analoga kamera jag pratar om är en trådlös miniatyrkamera som är tänkt att placeras i fronten på en bil under en kommande "nollbudgetfilm"-inspelning. Men det har blivit pinsamt uppenbart att mina kunskaper inte räcker till.

så här står det i manualen om ovannämnda analoga kamera: "Video ut: Composite 1 [Vp-p] 75(O) unbalanced ". Kontakterna ser ut som följer: video(gul kontakt) audio(vit kontakt). Det innebär väl att det är en rca-kontakt ? Och det i sin tur innebär väl att man kan skicka in den analoga videosignalen från den gula kontakten in i dv-kameran genom dess analoga ingång och därmed skapa den minivideobandspelare jag måste ha?

vore ytterst tacksam för ert gemensama gnuggande av geniknölarna ännu en gång
kan tilloch med erbjuda credit i eftertexterna om det känns lockande

/andy

Citat:

Skrevs ursprungligen av olja78

om jag har förstått mitt eget problem rätt så bör ju ett inköp av en sådan kamera lösa allt.

/andy [/B]

Hej

Om du nu ska köpa en DV-kamera varför använder du inte den till att spela in hela filmen så slipper du allt kopplande med sladdar.
Men ditt förslag till ihop koppling borde fungera.

Hälsningar Joakim

joakim: eftersom kameran ska placeras i grillen på en bil som kommer att framföras på ett tvivelaktigt vis *lol* så riskerar jag hellre en 800 kronors minikamera än en 8000 kronors dv-kamera
Övrigt filmande kommer att ske med dv-kameror, slipper nog därför att köpa en egen. utgår från att någon av kamerorna har analog ingång.
tack för din hjälp

1
Bevaka tråden