Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express med 2 hastigheder?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-04 22:13

Hej..
Jeg har fået et mærkeligt problem! Jeg er tilkoblet bredbånd med 8MB/512 via min Airport Express. Hvis jeg måler hastigheden med udbyderens (TDC) test på nettet, måler jeg på min kones Imac -ca. 2 år gammel - korrekt hastighed.
Men på min egen G4 933 - OS 10.5 - som står kun et par meter derfra, er hastigheden- målt på samme måde- kun 4Mb/256!!!

Er det kortet i min G4 der ikke kan følge med eller har nogen en god forklaring/løsning

På forhånd tak for evt. svar

Ursprungligen av olsen:

Jeg er tilkoblet bredbånd med 8MB/512 via min Airport Express. Hvis jeg måler hastigheden med udbyderens (TDC) test på nettet, måler jeg på min kones Imac -ca. 2 år gammel - korrekt hastighed.
Men på min egen G4 933 - OS 10.5 - som står kun et par meter derfra, er hastigheden- målt på samme måde- kun 4Mb/256!!!

Er det kortet i min G4 der ikke kan følge med eller har nogen en god forklaring/løsning

Du lämnar väldigt lite information.

Vi vet inte vilken iMac-modell det är. Därför kan vi inte veta vilken typ av Wifi/Airport den har (802.11g eller 11n)

Vi vet inte vilken typ av Wifi/Airport din G4 har. Om det är original-kortet så är det 802.11b. Om det är en PCI- eller USB-lösning så kan det vara 11b, 11g eller 11n.

Vi vet inte heller vilken modell av Airport Express du har - den gamla med 11g eller den nya med 11n.

Men jag gissar att iMacen har 802.11n, med en teoretisk maxhastighet på 300 Mbps.
Och jag gissar att din G4 har 802.11b, med en teoretisk maxhastighet på 11 Mbps.
Där har du nog skillnaden.

http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11

Du skriver också att du "har fått ett problem". Betyder det att detta är något nytt, att hastigheterna var annorlunda tidigare, och har ändrat sig nu? I så fall - hur var det tidigare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-05 08:30

Annars är det ju så att med trådlöst så delas bandbredden med antalet klienter som använder det... men det är ju också bara på det interna trådlösa nätet, inte den externa kapaciteten.
Har du din tjejs dator igång samtidigt?

  • Medlem
  • 2009-02-05 15:50

Hej og tak for hurtigt svar! Undskyld den manglende information. Imacén er en 20" 2.0 GHz Core2Duo, men jeg kan ikke direkte se, hvilket kort der sidder i. Det samme gælder min G4/933, men jeg ved, det er det originale kort. Min AirPort Express er ret ny, idet strømforsyningen på den gamle gik i stykker. Der står på den at det er model A1088.
Tidligere har jeg kun haft 4MB/256 så jeg har ikke kunnet måle hastigheder større.Men det er som om
"bølge" ikonet i skærmens højre hjørne ikke er "fuldt" men lidt grå i toppen.
Jeg har lige prøvet med en Power Book G4 1,5 GHz. Alle tændt samtidig. Den viser også korrekt hastighed. Så, Jesper, jeg skal nok have et nyt kort i G4éren. Tror du ikke?

1
Bevaka tråden