Jeg er tilkoblet bredbånd med 8MB/512 via min Airport Express. Hvis jeg måler hastigheden med udbyderens (TDC) test på nettet, måler jeg på min kones Imac -ca. 2 år gammel - korrekt hastighed.
Men på min egen G4 933 - OS 10.5 - som står kun et par meter derfra, er hastigheden- målt på samme måde- kun 4Mb/256!!!
Er det kortet i min G4 der ikke kan følge med eller har nogen en god forklaring/løsning
Du lämnar väldigt lite information.
Vi vet inte vilken iMac-modell det är. Därför kan vi inte veta vilken typ av Wifi/Airport den har (802.11g eller 11n)
Vi vet inte vilken typ av Wifi/Airport din G4 har. Om det är original-kortet så är det 802.11b. Om det är en PCI- eller USB-lösning så kan det vara 11b, 11g eller 11n.
Vi vet inte heller vilken modell av Airport Express du har - den gamla med 11g eller den nya med 11n.
Men jag gissar att iMacen har 802.11n, med en teoretisk maxhastighet på 300 Mbps.
Och jag gissar att din G4 har 802.11b, med en teoretisk maxhastighet på 11 Mbps.
Där har du nog skillnaden.
http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11
Du skriver också att du "har fått ett problem". Betyder det att detta är något nytt, att hastigheterna var annorlunda tidigare, och har ändrat sig nu? I så fall - hur var det tidigare?