Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nivåutjämning på hemmakompilerad CD?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har satt ihop några CDs med låtar att ta med när jag utvärderar högtalare. På ett par är det för stor nivåskillnad mellan låtarna, det var nästan så att jag åkte på en infarkt tidigare idag. Hur gör man, och vilka program fixar biffen? Jag har Audacity och Soundtrack till förfogande.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-05 22:18

Det kanske hjälper en aning att normalisera spåren - fast risken är att de "starkare" låtarna är det på grund av hårdare komprimering vid mix/mastering. Det mest lämpliga är nog i så fall att lägga de starkaste låtarna separat, kanske på en egen skiva. Sänker du nivån på dem digitalt så förlorar du bitdjup / försämrar kvaliteten vilket kanske inte är någon höjdare vid utvärdering av högtalare...

Enda sättet att få en jämn volym på väldigt olika spår är att komprimera dom som har mest dynamik, men då förlorar du poängen med att prova dynamisk musik i dyra högtalare.

Jag håller med SAFE om separata plattor. Kör Deathpowermetalen/Scootertechnon på en platta och samlade verk för flöjt och luta på en.

Finns det något enkelt sätt att göra detta annars ?

Jag är inte ljud/musik-tekniker, men har behovet av just detta för att
kompilera en skiva till ishockey och där märks nivåskillnaden markant,
men ljudkvalitén är inte speciellt viktig.

"Originalen" har jag som 320mbps mp3 låtar som jag bränt till CD med
iTunes, men nivåerna skiljer sej en hel del, vilket inte fungerar.

Hur bäst/enklast fixa detta ?

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-06 09:27

Enkelt är det kanske inte om man inte ska tappa dynamik och inte är en sån nerd som en annan. Det handlar om en om-mastering till viss del och normalisering kommer man en liten bit med, men inte ända fram. Det handlar med all säkerhet inte om att höja allt heller utan att man får sänka de med starkast utvolym.

Egentligen kanske det bästa är att ta in alla spår i Soundtrack (fast har du inte Waveburner också i så fall? Ännu hellre det) och höja och sänka där. Använd öronen och den medföljande nivåmätaren (kolla inte på peaknivåerna, utan RMS) så tror jag du får ordning på det.

Skilling: Jag gör ofta fulmastring till fester genom winamp. En multibandskompressorplugg genom en crossfadeplugg genom en lame-mp3-encode-plugg, och vips har jag gjort om dynamiska fina mp3or med olika volym till en färdigmixad samling partyblasters i bästa reklamradioljudstil.
Effektivt, men inte så vackert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-07 00:23
Ursprungligen av Jörgen U:

Har satt ihop några CDs med låtar att ta med när jag utvärderar högtalare. På ett par är det för stor nivåskillnad mellan låtarna, det var nästan så att jag åkte på en infarkt tidigare idag. Hur gör man, och vilka program fixar biffen? Jag har Audacity och Soundtrack till förfogande.

Kolla in Levelator: http://www.conversationsnetwork.org/levelator
/B

Ursprungligen av bengtb:

Ser ut att vara vad jag är ute efter, fast det beror lite på vad den gör med ljudkvalitén.

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-07 14:11
Ursprungligen av LCR:

Ser ut att vara vad jag är ute efter, fast det beror lite på vad den gör med ljudkvalitén.

LCR

Verkar som den ger sig på o komprimerar och har sig, vilket betyder att den förmodligen sabbar ljudbilden. För ditt behov att spela i en hockeyhall tror jag dock att den är perfekt, däremot låter den som en riktigt dålig idé när det gäller högtalarutvärderingarna....

Ursprungligen av Skilling:

Verkar som den ger sig på o komprimerar och har sig, vilket betyder att den förmodligen sabbar ljudbilden. För ditt behov att spela i en hockeyhall tror jag dock att den är perfekt, däremot låter den som en riktigt dålig idé när det gäller högtalarutvärderingarna....

Ja, det är ingen högre kvalité på hockey hallens grejer, eller akustiken...

Ska testa.

Kollar den alla låtarna och sedan justerar eller ?

LCR

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-07 14:50
Ursprungligen av LCR:

Ja, det är ingen högre kvalité på hockey hallens grejer, eller akustiken...

Ska testa.

Kollar den alla låtarna och sedan justerar eller ?

LCR

Antagligen. Eller så ställer den in efter nåt standard rms-värde eller nåt. Men det är ju gratis, så ladda hem o testa lite bara. Du märker ju snabbt hur det funkar och hur resultatet blir.

Jag får kolla upp mer ordentligt vilka låtar det gäller, och om det är så att man kan sänka de med högst volym, så fixar det sig, för de är med säkerhet i de allra flesta fall redan sönderkomprimerade, det har jag kollat redan, nästan inte en enda topp synlig, allt var klippt!

Skall även kolla in Levator.

En sak jag undrar är, hur få man in alla låtar på samma spår, finns det en importfunktion men använder? Som ni nu märker har jag aldrig använt Audacity eller Soundtrack ännu. Audacity använde jag endast för att klippa längden på en del låtar, så hela lärogrejen har jag framför mig.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-07 14:48

Ja fast jag vänder mig mot det där med att kolla toppar och sen konstatera att det är "sönderkomprimerat". Så enkelt är det inte riktigt.

Levator lär påverka ljudet och jag skulle definitivt inte använda det på något som jag skulle använda som referensmaterial.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-07 14:52

Jörgen U:

Har du WaveBurner?

Ursprungligen av Skilling:

Jörgen U:

Har du WaveBurner?

Nej, de enda program jag har idag är Audacity och Soundtrack.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 21:46

Till de eminenta PC-maskinerna finns ett behändigt program vid namn MP3gain, den scannar genom nivåerna på samtliga MP3filer och ändrar sedan volymen utan att gå in och knåpa med normalisering och dyligt som kan sabba.

http://mp3gain.sourceforge.net/

"MP3Gain does not just do peak normalization, as many normalizers do. Instead, it does some statistical analysis to determine how loud the file actually sounds to the human ear.
Also, the changes MP3Gain makes are completely lossless. There is no quality lost in the change because the program adjusts the mp3 file directly, without decoding and re-encoding."

edit: Hoppsan, de eminenta äpplena hade även de tillgång till en version; http://homepage.mac.com/beryrinaldo/AudioTron/MacMP3Gain/

Ursprungligen av Panyxd:

"MP3Gain does not just do peak normalization, as many normalizers do. Instead, it does some statistical analysis to determine how loud the file actually sounds to the human ear.
Also, the changes MP3Gain makes are completely lossless. There is no quality lost in the change because the program adjusts the mp3 file directly, without decoding and re-encoding."

Det var precis detta jag var ute efter !!!

Det finns ju ingen anledning att gå in och sabba ljudet då man bara vill
lyfta eller sänka volymen i sin helhet!!

Muchas gracias mi amigo !!!

LCR

1
Bevaka tråden