Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Automatisk ifyllnad av länkad data (eller nåt)

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Vet inte riktigt vad detta kallas så vet inte vad jag skulle söka på.
Säg till om det finns 100 trådar om detta redan.

Så här har jag det:

En tabell: Lager
En tabell: Kunder

Har ID-poster i relation till varandra i respektive tabell, så om jag i en lagervara fyller i t ex ID 3 så dyker den lagervaran upp i Kunder-tabellen hos kunden med ID 3. Jättebra!

Men problemet är att jag inte kan minnas alla 100 kunders ID-nummer, så jag skulle vilja kunna skriva företagsnamnet istället, och helst att det automatiskt fyller i baserat på befintliga värden så man inte riskerar att stava ett företagsnamn fel.

Hur löser jag detta?

Det du söker kallas för värdelistor eller om du har för många kunder för en värdelista, så söker du något i stil med ett portal filter. Portal Filter-tekniken har jag berätta om i flera olika trådar, den är väldans fiffig.

Värdelista:
En värdelista kan FileMaker skapa själv baserat på alla värden i alla poster i ett visst fält tex. Det skulle kunna vara företagsnamnet. Men som du berättar så använder du ju ID-nummer, så i FileMaker kan man skapa värdelistor som består av två fält, id och företagsnamn. När man väljer ett visst företagsnamn är det ID't som faktiskt fylls i i fältet ifråga. Det är precis som du vill det.

Gör så här:
Arkiv > Hantera > Värdelistor

Ny

Döp den och markera "Använd värden från fältet".

Det poppar upp en ny dialogruta, markera tabellen kunder, välj ID_Kund (eller hur du nu döpt det fältet, det är viktigt att det är ID-fältet i den första, för det är den första/vänstra som är de som fylls i, i fältet i fråga).

Kryssa för "Visa värden från andra fältet" och markera kundens namn-fältet däri.

Markera "Lägg till alla värden" (default).

Du kan gömma det första fältets värden, men det vill du förmodligen inte, så kryssa för "Sortera värden med hjälp av: " och sedan "Andra fältet". Då får du dina kunder i bokstavsordning.

Tryck OK några gånger.

Gå nu in layout-läge i din databas i den layouten där du fyller i ID-numret och vill kunna välja kundens namn istället. Markera id-nummerfältet, Välj "Utforma > Fält/Kontroll > Inställning".

Markera i menyn "Visa som:" att du vill ha en "Meny". Välj din nya värdelissta som du förstås döpte till något vettigt tidigare. Kryssa för "Ta med ikon när du visar och döljer listan".

Klart. Gå till bearbeta-läge och prova.

Om du vill ha ikonen på menyn, en liten pil som pekar neråt, måste du välja "Utforma > Fält/Kontroll > Kanter". Kryssa för "Höger" och sätt det till valfri färg på linjen osv. Det är i krysset för "Höger" kant-linje som bestämmer om ikonen ritas ut eller inte.

Vad händer?
När du klickar på värdelistan så får du alltså upp en lista på alla dina 100 kunder, när du väljer en av dem så är det ID't på kunden som faktiskt läggs in i fältet och då sköter resten sig själv med dina länkdata som du redan hade.

Portal filter
Du kan söka här på 99 efter den frasen så hittar du lite trådar om det.

Tusen tack Taz!
Det funkade finfint. Men det leder till några följfrågor:

- Går det att ordna så man skriver i kundnamnen istället för att välja ur en lista utan att använda portalfilter?
– Du skriver "om du har för många kunder för en värdelista" - hur många kunder klarar en värdelista ungefär?

Ursprungligen av mickefrisk:

Tusen tack Taz!
Det funkade finfint. Men det leder till några följfrågor:

- Går det att ordna så man skriver i kundnamnen istället för att välja ur en lista utan att använda portalfilter?
– Du skriver "om du har för många kunder för en värdelista" - hur många kunder klarar en värdelista ungefär?

Om du i fältet där du definierar vilken värdelista som ska visas klickar i "automatisk ifyllnad med värdelista" så får du en sorts autocomplete, dock ska tilläggas att det är ganska segt om du börjar komma över ett par tusen rader

Nej, FileMaker har inte det som kallas för autocomplete som finns i en del andra program. Portal filter är det närmaste. Men å andra sidan är portal filter om den görs rätt en mycket fiffig teknik som gör databasen väldigt lättanvänd, man kan ju söka på flera olika saker i ett portal filter, kundnummer, företagsnamn, kontaktperson, ort osv...

Det är inte i FileMaker begräsningen i antalet värden i en värdelista ligger, du kan ha 100, 1000, 10000 värden, men din användare kommer att slå dig med slang om du bygger något de måste skrolla i varje gång.

I databas/webb/program-sammanhang pratar man om att ca 20 alternantiv kan vara lagom. Det finns gott om info om usability som det heter på engelska.

Det finns även inom pedagogik en teori som heter cognitive load theory som talar om att om det omkring det man skall lära sig eller ägna sig åt finns för många saker så missar man helt det man skall lära sig. Teorin används i många sammanhang.

Förresten finns tekniska specifikationer för FileMaker 10 här, men det står inget om "antal värden i en värdelista"

http://filemaker.custhelp.com/cgi-bin/filemaker.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=7061&p_created=1226967247&p_sid=Nr1K_8qj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MzEsMzEmcF9wcm9kcz0gJnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9wc19hbnNfdXBkYXRlZD0mcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD10ZWNobmljYWwgc3BlY2lmaWNhdGlvbg**&p_li=&p_topview=1

För er med äldre versioner...

FileMaker 9
http://filemaker.custhelp.com/cgi-bin/filemaker.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=6586&p_created=1184699978&p_sid=Nr1K_8qj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MzEsMzEmcF9wcm9kcz0gJnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9wc19hbnNfdXBkYXRlZD0mcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD10ZWNobmljYWwgc3BlY2lmaWNhdGlvbg**&p_li=&p_topview=1

FileMaker 8
http://filemaker.custhelp.com/cgi-bin/filemaker.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=5400&p_created=1124996350&p_sid=Nr1K_8qj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MzEsMzEmcF9wcm9kcz0gJnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9wc19hbnNfdXBkYXRlZD0mcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD10ZWNobmljYWwgc3BlY2lmaWNhdGlvbg**&p_li=&p_topview=1

FileMaker 7
http://filemaker.custhelp.com/cgi-bin/filemaker.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=569&p_created=1115172450&p_sid=Nr1K_8qj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MzEsMzEmcF9wcm9kcz0gJnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9wc19hbnNfdXBkYXRlZD0mcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD10ZWNobmljYWwgc3BlY2lmaWNhdGlvbg**&p_li=&p_topview=1

FileMaker 5.5 och 6
Sista versionen före stora hoppet i möjliga datamängder som kom i FM 7.
http://filemaker.custhelp.com/cgi-bin/filemaker.cfg/php/enduser/std_adp.php?p_faqid=1656&p_created=1115172540&p_sid=Nr1K_8qj&p_accessibility=0&p_redirect=&p_lva=&p_sp=cF9zcmNoPTEmcF9zb3J0X2J5PSZwX2dyaWRzb3J0PSZwX3Jvd19jbnQ9MzEsMzEmcF9wcm9kcz0gJnBfY2F0cz0mcF9wdj0mcF9jdj0mcF9wc19hbnNfdXBkYXRlZD0mcF9wYWdlPTEmcF9zZWFyY2hfdGV4dD10ZWNobmljYWwgc3BlY2lmaWNhdGlvbg**&p_li=&p_topview=1

Jag tänkte på det men jag har för mig att de värden som då automatiskt kompletteras är id-numren som skall in i fältet som har värdelistan, alltså inte företagsnamnen som är det som man vill kunna skriva en del av?

1
Bevaka tråden