Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybörjarfråga: Pentax K20D, läge M

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-07 17:23

Hej!
Har letat runt men hittar inte svaret på min fråga (möjligt att jag söker fel) och startar därför en ny tråd. Har precis köpt min första systemkamera, en Pentax K20D och har en fråga angående läge M.

När jag exempelvis ställer in bländare F3,5 och slutartid 10, så går kameran ofta in (efter taget foto) och ändrar inställningarna. Bländartalet kan bli F4,0 och slutartiden kanske 6.

Jag upplevde detta som väldigt irriterande till en början eftersom jag inte hittade någon information om denna funktion i handboken. Jag har nu visserligen upptäckt att inställningarna efter några sekunder återgår till de jag själv har valt, men ändå...

Mina frågor lyder som följer:
1. Är det mer "optimala inställningar" som kameran tipsar om?
2. Är det någon inställning som jag har gjort som gör att kameran beter sig så här?
3. Går det att ställa in hur snabbt kameran ska återgå till mina egna val?

Har jag valt manuellt läge så känns det som att kameran borde överlåta inställningarna helt till mig - vill jag tabba mig så är det väl mitt problem. Vill jag ha hjälp med exponeringen så kan jag ju alltid använda den gröna knappen. Eller har jag missat något?

Som sagt, helt ny på detta.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-07 19:00

Hm, jag känner inte igen att kameran själv ändrar inställningar när man själv har angett manuella inställningar. Däremot kan den föreslå/rekommendera andra inställningar än vad man själv ställt in när man trycker ner avtryckaren halvvägs, t ex som när man fokuserar.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-07 19:18

Vänta tills Goflorp vaknar till liv. Då får du reda på vad du skall göra. Han är "Pentax-präst" så han hjälper nog till:)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-07 19:50

Det är inte så att du kör med kitobjektivet 18-55? Det har maxbländare 3,5 i vidvinkelläget men bara 5,6 i teleläget, vrider man då till ett läge då objektivet inte klarar den inställda bländaren så ändra den till nåt som är möjligt. Testade precis med min isdDS och den ändrade inte tiden, bara bländaren. Men de kan ju ha ändrat på det.
Testa att plöja igenom inställningsmenyerna eller manualen och se om du hittar nåt som verkar stämma.

Rätt som makari säger. Jag har ett objektiv med fast bländare och ser inte detta i min kamera.

Ställer du kameran i M-läge så slutar ju inte ljusmätaren fungera för det.
Om du kollar på Plus-minus-skalan i displayen och inne i sökaren så ser du hur mkt ljus du får.
Här ser du om ditt val blir över eller underexponerat, på "noll" blir det som ljusmätaren vill ha det.

Har för mig att så fort du trycker ner avtryckaren halvvägs så får du det du ställt in.

Om du är lite ny på det hela rekommenderar jag
"A"-läget (du väljer bländare (Skärpedjupet) och kameran plockar in lämplig tid)
"Tv"-läget (heter S på många andra kameror) (du väljer tiden - kameran väljer blndare)

Utgår du från de här lägena lär du dig kameran i lagom takt - man får inga helrötna bilder och man kan även "pella lite" med andra knappar och reglage...
Du har ju en del att pella med - exponeringskompensation, exponeringslås, AF-lås, Fokusmetod ... ... .. .. ...

Jag vill också passa på att hälsa dig välkommen hit till 99.se.

PS. Att bli refererad till som "Pentaxpräst" är iofs lite smickrande men jag vill framhålla att jag är en glad amatör - som har väldigt mycket kvar att lära. Inte expert på ngt sätt, men jag hjälper gärna till.

Senast redigerat 2009-02-07 23:59
  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2009-02-08 02:32

Jag menade inget annat. Vi vill alla hjälpa till så gott det går och du råkade ha mest Pentaxerfarenhet vad jag vet.

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-09 15:23

Att mitt val av brännvidd påverkar mitt val av bländare är helt med på, men "ogiltiga bländarvärden" utesluts ju så fort jag ändrar brännvidden.

I vilket fall som helst så verkar det som att jag har hittat lösningen på mitt problem. Jag trodde att alternativexponeringen bara aktiverades när man höll nere avtryckaren en längre stund, men så var tydligen inte fallet. Det var alltså den som spökade. Stänger jag av den så behöver jag inte sitta och vänta på att kameran ska återgå till mina egna inställningar.

Och ja, M-läget kanske inte är det bästa nybörjarläget, men jag jobbade mig igenom handboken - sida för sida - och försökte få lite kläm på alla inställningar som fanns.

Tack för hjälpen, jag lär återkomma!

Ursprungligen av hupp:

Att mitt val av brännvidd påverkar mitt val av bländare är helt med på, men "ogiltiga bländarvärden" utesluts ju så fort jag ändrar brännvidden.

I vilket fall som helst så verkar det som att jag har hittat lösningen på mitt problem. Jag trodde att alternativexponeringen bara aktiverades när man höll nere avtryckaren en längre stund, men så var tydligen inte fallet. Det var alltså den som spökade. Stänger jag av den så behöver jag inte sitta och vänta på att kameran ska återgå till mina egna inställningar.

Och ja, M-läget kanske inte är det bästa nybörjarläget, men jag jobbade mig igenom handboken - sida för sida - och försökte få lite kläm på alla inställningar som fanns.

Tack för hjälpen, jag lär återkomma!

Du är väldigt välkommen hit; givetvis också när du har frågor. Du OCKSÅ välkomen in i gemenskapen med att bli enhjälpare. Du kan säkert saker som andra har frågor om.
Vi vet ju inte vilka "superkrafter" du har; Jag har den töntiga "kan operera vilken maskin som helst utan bruksanvisning", jag och alla snickare har den....

Du är även välkommen starta egna trådar där du ser att de passar.

Varför inte börja skapa en tråd om dig själv under "Presentationer"?

1
Bevaka tråden