Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får bara 16Mbit/sek airport express

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som rubriken lyder kan får jag bara 16Mbit/sek och jag har BBB 100Mbit/sek fiber.
Det är dock den gamla airport expressen men den ska väl kunna ge 54Mbit/s eller?
Jag har provat olika inställningar och sökt i forumet men inget hjälper.
Är det någon inställning som jag har missat eller?
Jag sitter 3 meter från airporten med fri sikt.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2009-02-08 20:17

54Mbit/s är den teoretiska hastigheten. 16 Mbit/s låter normalt då mycket hastighet går förlorad pga yttre störningar. Någon annan kan säkert förklara bättre.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 22:30
Ursprungligen av joakimo:

54Mbit/s är den teoretiska hastigheten. 16 Mbit/s låter normalt då mycket hastighet går förlorad pga yttre störningar. Någon annan kan säkert förklara bättre.

54Mbit/s är en teoretisk hastighet. Du får ALDRIG den hastigheten i praktiken. Av den hastigheten går en del åt för nätverket att internt skicka signalen, en del går åt till om sändningar etc då radiosignalen störs av andra signaler i närheten etc. Kör bredbandskollen.se och prova. De förklarar en del.

Det är bredbandskollen.se som jag har mätt upp hastigheten med. När jag kollar med kabeln i har jag ca: 80Mbit/s. Nu har jag även återställt den men med samma resultat.
Måste jag köpa den nya N-varianten för att få hyfsad hastighet?

Ursprungligen av ivo_michael:

Måste jag köpa den nya N-varianten för att få hyfsad hastighet?

Ja, med 802.11n får du bättre hastighet.

Men... Det förutsätter ju att du har 11n i datorn också, annars blir det ingen skillnad.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-09 10:10

Fast om man är beroende av stabil hög hastighet så är det kanske läge att överväga fiberkabel ända fram?

Jag har en macbook 2,0 Mhz den hoppas jag har 802.11n eller?
Sen att ha fiberkabeln hela vägen fram, känns som att hela laptop känslan försvinner. Räcker med strömkabeln!

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-09 11:59
Ursprungligen av ivo_michael:

Jag har en macbook 2,0 Mhz den hoppas jag har 802.11n eller?
Sen att ha fiberkabeln hela vägen fram, känns som att hela laptop känslan försvinner. Räcker med strömkabeln!

Hur mycket data skyfflar du då och hur ofta? Om det t.ex. är stora mängder du flyttar mellan datorer i det lokala nätverket får du helt andra siffror med fiber.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2009-02-09 12:50

Fiber blir knappast aktuellt då han har BBB som ISP, antar att han pratar om ett abonnemang för privatpersoner, då finns det bara ett Ethernet-uttag i lägenheten/huset. Fiber är alltså inte aktuellt men att dra en ethernetkabel till datorn när stora datamängder skall flyttas är en mycket bra idé.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-09 16:54
Ursprungligen av ahmedmo:

Fiber blir knappast aktuellt då han har BBB som ISP, antar att han pratar om ett abonnemang för privatpersoner, då finns det bara ett Ethernet-uttag i lägenheten/huset. Fiber är alltså inte aktuellt men att dra en ethernetkabel till datorn när stora datamängder skall flyttas är en mycket bra idé.

Jag använde "fiber" lite slarvigt. Jag menar ethernet.

Nej saken är den att jag använder bara datorn till att surfa samt att ladda ned musik/film m.m (lagligt).
Men när jag ändå betalar för 60-100Mbit/s vill jag ju ha det i datorn och inte i en stoppkloss d.v.s routern.
Men om jag nu skulle köpa den nyare airport expressen, skulle jag då rent tekniskt kunna få 100Mbit i min Macbook (white) 2.0 GHz?

Tack för svaren hittills!

Ursprungligen av ivo_michael:

Men om jag nu skulle köpa den nyare airport expressen, skulle jag då rent tekniskt kunna få 100Mbit i min Macbook (white) 2.0 GHz?

Nej.

Tråkigt att du inte ens har tittat på de länkar du har fått...

Om du hade tittat på Wikipedia-länken som jag gav dig tidigare, så hade du hittat svaret på den frågan.

Där finns en tabell som visar de olika 802.11-standardernas teoretiska maxhastighet, och den verkliga "throughput" man kan förvänta sig.

802.11n har en teoretisk maxhastighet på 300 Mbps, men den verkliga "throughputen" är ca 74 Mbps.

Men det är ju ändå bra mycket mer än de ca 19 Mbps som du kan få ut av 802.11g.

Jodå jag läste wiki-länken och länkarna som du gav mig, tack för det!
Men hur är det med macbooken är airport kortet n-kompatibelt?

Ursprungligen av ivo_michael:

Jodå jag läste wiki-länken och länkarna som du gav mig, tack för det!

Men om du redan hade läst den sidan, och sett att 11n ger en verklig hastighet på ca 74 Mbps - varför frågade du då om en ny Express med 11n kan ge 100 Mbps?

Ursprungligen av ivo_michael:

Men hur är det med macbooken är airport kortet n-kompatibelt?

Det beror på vilken MacBook 2.0 du har. Det har funnits fyra olika generationer MacBook med 2.0 GHz processor:

1) Maj 2006
2) November 2006
3) Maj 2007
4) November 2007

Den första hade bara 11g.

På generation 2 tror jag att man var tvungen att köpa en uppgradering av firmware i Airport-kortet för att få tillgång till 11n.

Trean och fyran hade 11n från början.

1
Bevaka tråden