Nej, men jag har läst kilometervis om NAS-enheter på sistone och den är en av mina kandidater. Folk verkar hyfsat nöjda med QNAP utifrån vad läst.
Jag har bland annat försökte läsa på lite vilka som är bäst för Mac. Det är en handfull av tillverkarna som erbjuder AFS som nätverksprotokoll och det är att föredra för den som använder Mac, så man t.ex. slipper konflikter pga av otillåtna tecken i filnamn osv (som man kan få via SMB).
Däremot verkar det inte spela någon roll om det interna filsystemet är HFS+ eller ext3 så vitt jag har förstått det. De flesta NAS-enheter kör ju Linux och då brukar det vara ext3 internt. Här är en tråd hos hos MacNN kring detta ämne som jag följt: Best NAS for Mac?
Det ska bli intressant att se om QNAPs produkter kommer att stödja den nya 2 TB-disken från WD, för den är väldigt intressant. Den ingår i deras Green-serier som drar mindre ström men ändå har rätt god prestanda i tester i sin andra generation (trots att de ibland går på 5400 rpm). I den här tråden på QNAPs forum diskuteras just den disken, dom verkar vänta in exemplar för att testa den.