Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prisvärd modular?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är ute efter en modulärsynth för att leka fram äckliga och coola ljud, helst något analogt och bubbligt. Måste jag punga ut mina besparingar för att få tag i något sådant, eller finns det något underskattat prisvärt med sjysst ljud? Jag har en micromodular, den är grym i och för sig, men jag hatar verkligen att göra patchar i ett program på datorn (som är lite buggigt dessutom).

Ge mig några tips

DIY?

Annars dyker det ibland upp billiga Paia-system på marknaden, men modularsyntar och prisvärd är sällan något man hör i samma mening.

Kanske prisvärdheten existerar på en skala inom modularsvängen? Visst relativt ickemodularer är det ju sanslöst dyrt, men lär ju finnas mer eller mindre prisvärda moduler.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 00:43

Kanske börja med en mfb kraftzwerg och sedan bygga ut med ett antal moduler?

ser här att de har en b-stock (brukar vara demoex med full garanti) inne på thomann...
http://www.thomann.de/se/mfb_kraftzwerg_b_stock.htm

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-10 00:52

Köp saftskallens Moog Little Phatty och programmera sk*ten ur den!

geminister: Visst finns det mer eller mindre prisvärda modularsyntar (MS-20 hos Frälsningsarmén 500kr vs en ny Buchla 200e tex), men överlag tror jag inte man ska räkna med att komma billigt undan, om man inte väljer att bygga själv. Som sagt, ibland dyker Paia och andra obskyrare/billigare märken upp på marknaden, men det är ju inget man kan räkna med.

Men det är kanske vettigt att fråga mer exakt vad Funnyshoes är ute efter och var smärtgränsen går för priset?

Annars tycker jag att SAFE1978:s råd är ganska bra.

Själv hoppas jag att svaret är, nåja, en Vostok kanske? Eller kanske man skall satsa på ett petit modularsystem?

Även om prisvärt sällan är ett ord som jag tycker om att blanda in min mina synthinköp....

Mycket mer bang-for-the-buck än Kraftzwerg lär du inte hitta! Du får inte mycket doepfer för dom pengarna (500 euro) och dom är ändå bland det billigaste i modularväg.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-10 09:23

Annars tycker jag doepfer har rätt 0k priser.
CoTK såg också relativt billigt ut häromdan.

om man jämför med buchla då...

men DIY är roligast!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-10 09:30

Paia är inte vad jag kallar för kul och prisvärt...tyvärr. Inte i samma mening i alla fall.
Håller nog med om att MFB Kraftzwerg borde vara mest prisvärd i sammanhanget...samma system fast i Doepfermoduler räknat hamnar ju lätt över 10k-sträcket...:/

Priset har ingen betydelse just nu, eftersom jag är en fattiglapp. Men jag är mest intresserad för framtida köp. Jag är lite grön när det gäller modulars, känner väl till monstren jag aldrig kommer kommer kunna skaffa eller få plats med och ms-20 (som jag gärna hade haft i ägo).

Smärtgränsen ligger väl runt 10 000. Egentligen är den lägre, men jag intalar mig själv att jag är rikare än vad jag egentligen är!

Finns det guider eller något i den stilen om hur man bygger en egen? Om man nu skulle vilja testa på som ett litet nördprojekt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 09:36

http://mega.modularplanner.co.uk/%20

Bara att planera dig blå. Blir ju billigare att bygga annars. Kolla modular tråden för det och samla lite information.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 09:55

Vi kanske skulle starta en tråd för generella modulartips?

Moduler man ska satsa på, saker att tänka på, varifrån ska man beställa? OSV.

Eller så kan vi hålla allt sånt här?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 10:11

Jag skulle rekommendera att satsa på eurorackformatet i alla fall. Då är det lätt att bygga på och bygga om allteftersom. Finns en hel del på begagnatmarknaden. Kanske börja med att hitta ett beggat Doepfer grundsystem. Brukar gå att hitta för runt 10000. (dom hade 4 st såna på Five G i Tokyo i lördags + ett nytt jättesystem och lösa moduler, om du skulle ha vägarna ditåt.. )
Så kommer du att märka vad du har för modulbehov efter ett tag.

Ursprungligen av emp:

Jag skulle rekommendera att satsa på eurorackformatet i alla fall. Då är det lätt att bygga på och bygga om allteftersom. Finns en hel del på begagnatmarknaden. Kanske börja med att hitta ett beggat Doepfer grundsystem. Brukar gå att hitta för runt 10000. (dom hade 4 st såna på Five G i Tokyo i lördags + ett nytt jättesystem och lösa moduler, om du skulle ha vägarna ditåt.. )
Så kommer du att märka vad du har för modulbehov efter ett tag.

Haha,
förlåt om jag är dryg, men precis,
beggade Doepfersystem ska man ju köpa i Japan, speciellt nu när YENen är så hög.

Var tvungen att kika in på FiveGs sida och kolla vad det hamnade på och det är 17.600:- exkl moms för ett begagnat A-100 BS2. Det är lika mycket som det kostar nytt i Europa med moms

Hej hej...

Jag är lite ny i det modulära. Har ett litet blandadt system i studion. Motm, .com, och blandat euro. Jag suktade efter modulär synthar väldigt länge men tyckte att det mesta man hörde på nätet var ganska ointressant. Fantastiska ljud men troligtvis helt omöjligt att använda i ett musikaliskt sammanhang. Jag var/är ute efter filter och mer slump aktiga grejor till konventionella standard ljud.

Det man lurar sig på ekonomiskt är alla runtomkring prylar som ström och kabinett...Själva modulerna är ju inte så farligt dyra. Mitt förslag är att börja med Moogerfoogers. Jag tycker dom låter bra och musikaliskt. Allt går inte att cv styra men en hel del. Sedan tycker jag att köpa en bunt stompboxar är en bra billig lösning för att få fram udda användbara ljud. Autopanners, envelope filter m.m Jag tycker att frostwaves produkter är kanon...

Jag använder inte mina stompboxar mindre sen jag skaffade ett modul system...snarare tvärtom och på nya sätt.

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-10 18:30
Ursprungligen av Roth-händle:

Hej hej...

Jag är lite ny i det modulära. Har ett litet blandadt system i studion. Motm, .com, och blandat euro. Jag suktade efter modulär synthar väldigt länge men tyckte att det mesta man hörde på nätet var ganska ointressant. Fantastiska ljud men troligtvis helt omöjligt att använda i ett musikaliskt sammanhang. Jag var/är ute efter filter och mer slump aktiga grejor till konventionella standard ljud.

Det man lurar sig på ekonomiskt är alla runtomkring prylar som ström och kabinett...Själva modulerna är ju inte så farligt dyra. Mitt förslag är att börja med Moogerfoogers. Jag tycker dom låter bra och musikaliskt. Allt går inte att cv styra men en hel del. Sedan tycker jag att köpa en bunt stompboxar är en bra billig lösning för att få fram udda användbara ljud. Autopanners, envelope filter m.m Jag tycker att frostwaves produkter är kanon...

Jag använder inte mina stompboxar mindre sen jag skaffade ett modul system...snarare tvärtom och på nya sätt.

...ett jävligt vettigt tips som jag själv börjat tillämpa mer och mer på senare tid trots att jag har en Vostok och en Macbeth M5N... Det är nästan mer tillfredställande att lura fram "dyra" ljud ur en BOSS dr. Sample SP-202 än att vrida fram det ur M5N:an
Annars rekommenderar jag ett beggat Doepfer grundsystem. Helt ok är dom och ligger som sagt runt 10k

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-10 21:04
Ursprungligen av j antoni:

Haha,
förlåt om jag är dryg, men precis,
beggade Doepfersystem ska man ju köpa i Japan, speciellt nu när YENen är så hög.

Var tvungen att kika in på FiveGs sida och kolla vad det hamnade på och det är 17.600:- exkl moms för ett begagnat A-100 BS2. Det är lika mycket som det kostar nytt i Europa med moms

Hehe ja, dom hade helt sjuka priser! T o m prislapparna var en sevärdhet. Även de japanska märkena var ju mycket dyrare. En CS01 för 3500 t ex.. pfff.
Så ok, det var ett dåligt tips.

• Medlem
  • Nyköping
  • 2009-02-10 10:27

det mesta finns ju inom eurorack. Analogue System har ju sina moduler så
även om det inte verkar som att deras moduler fungerar i ett doepfer-case
(däremot finns det plats för 7 doepfer moduler i ett A.S case)

doepfer har förövrigt börjat med 9U-lådor numera
så där finns ju en stor fördel.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 13:15
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 13:20

Måste slå ett slag för synthesizers.com. Dom har faktiskt ett ganska bra pris på deras moduler. Stora moduler med riktiga tele-jack och stora "moog" rattar. Tyvärr är dollarn är dyrare än när jag köpte mitt system.

Mvh
Demokid

1
Bevaka tråden