Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Eviga dilemmat - Köpa nu eller vänta?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-10 09:32

Long story short så uppnådde jag ett mål och skulle belöna mig med en iPhone.

Skadad som man är så läser man ju för mycket rykten och nu är ju frågan. Skall man köpa en iPhone (via Norge får det nog bli, har tele2 abbonemang via jobbet) 3G snarast eller vänta?

Vänta isf till 32Gb (kan egentligen inte säga det är en dealbreaker med 16Gb) som kanske kan komma över en tisdag i Q1?

Vänta tills nästa major uppgradering (Juni?) för att då hoppas på fetare processor som kan nyttjas av multi-task firmware (mer rykten/önskningar)? Eller feature X som oavsett vad den är är det enda man någonsin velat ha?

Jag har idag en lite luggad P1i som gör sitt jobb men syncen strular, man parkerar samtal oavsiktligt mha örat osv.

Någon som har några kommentarer?

Ähh köp nu å sen köper du den nya när den kommer.

Seriöst så tror jag att det dröjer lite längre än till Juni för en uppdatering, det var ju inte längesen övriga marknader fick iPhone.

Menmen jag kan ju ha fel....

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-10 18:39

Denna eviga fråga som är omöjlig att svara på. Ingen vet när nästa version kommer.

Vill du ha en iPhone, köp en. Vill du vänta, vänta.

håller med zappee det är liksom upp till en själv ja hade också problemet fast med min macbook och ja köpte den vita macbooken typ 2 månader innan den nya kom och ja ångrar det inte det minsta så ja skulle köpt iphonen nu ialf... men som sagt ditt val.

  • Medlem
  • 2009-02-16 11:53

Jag tycker att zappees svar på denna eviga fråga är ett bra svar: Behöver du en nu - köp. Behöver du den inte nu - vänta.
Om du tycker att din P1:a är så sunkig att det är värt att köpa en iPhone idag, oavsett om det skulle komma en nyare, blankare iPhone om en månad, så köp. Om du tycker att P1:an nog är OK att ha ett tag till, så vänta.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-16 12:51

Valet svänger till och från, funderar på att köpa ett schysst objektiv till kameran nu istället och lägga telefonköpet till nästa release men vem vet. Det är inte lätt det här med att leva i ett konsumtionssamhälle

Men å andra sidan undrar jag inte om Apple kommer försöka lansera iPhone som plattform mer och mer, dvs speedbumps och kanske bättre kamera/video men överlag så känns det som några större förändringar inte är på väg med tanke på alla existerande applikationer. Jag kan inte ens komma på vilka nya (major) features jag skulle vilja se hos en ny iPhone. Här försöker jag nu argumentera för mig själv att jag lika gärna kan köpa en iaf. Jag kommer förmodligen vela tills domedagen.

om du köper en NU, så blir det mindre tid med den om det kommer en snart. och innan det abonnemanget går ut så har det väll kommit ännu en till.

gör som jag. byt när mjukvaro uppdateringarna inte går på din 2G längre

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-04-08 09:53

Köpa iPhone nu?

Hej!

Jag är i behov av att köpa en ny telefon nu. Jag vill inte ha något annat än en iPhone och nu tycker jag man kan köpa den för vettiga pengar också.

Det snackas ju dock en hel del om att det skall släppas en ny iPhone i sommar. Men jag tror att jag kommer nöja mig med de funktioner den nuvarande iPhone:en har.

Det enda som skulle kunna få mig att vänta är möjligen om designen skulle förändras "drastiskt". Som t.ex. tunnare/lättare eller saker som bättre batteritid osv. Bättre kamera osv bryr jag mig inte så mkt om.

En annan sak som väger in är ju också priset. Gissar att den nya telefonen skulle kosta mer än vad den nuvarande gör idag (?). Idag kan jag ju med Telia-abb köpa telefonen för 695:- och med en månadskostnad på 179:-.

Med 24 månadrs bindningstid så vill man ju inte köpa något som snart kommer bli bättre på de vis jag nämnt ovan.

ja, och om du väntar på den nya luren så kommer nog den gamla sjunka i pris lite

  • Medlem
  • Arvidsjaur
  • 2009-04-23 23:12

Ääääh, köp den!

Jag ska beställa min så fort jag får hem papprena från Telia.

Ryktena jag har hört är bättre kamera och lite mindre i storleken.

Men kameran behöver inte vara bra på en mobiltelefon. Det har iaf jag min digitalkamera till och storleken är underbar, mindre telefon = mindre skärm.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2009-04-28 13:01

Jag köpte!
Den är underbar.

Samma här; kameran bryr jag mig inte om. Vill heller inte ha den mindre än vad den är. Tunnare hade väl iofs inte skadat, men den är verkligen inte för tjock nu. Känns inte att man har den i fickan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-05-06 15:20

Priserna för iPhone 3G kommer säkert sjunka markant när nästa telefon kommer. En annan sak som kommer att få priserna att sjunka är när folks bindningstid på iPhone 3G börjar går ut.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-19 01:51

Om det nu släpps en ny nu om 20 dagar, när kan man räkna med att den finns i butik här i Sverige?

Jag vill gärna köpa den med halebop, när är det realistiskt att det går? Om man nu räknar med att den presenteras den 11 juni eller vad det är.

Sen fråga två, är det många av uppdateringarna som är i hårdvaran, eller kommer de som har den nuvarande kunna uppdatera sig till MMS och FM-radio etc?

Mycket tacksam för svar

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-05-28 09:29
Ursprungligen av urr:

Om det nu släpps en ny nu om 20 dagar, när kan man räkna med att den finns i butik här i Sverige?

Jag vill gärna köpa den med halebop, när är det realistiskt att det går? Om man nu räknar med att den presenteras den 11 juni eller vad det är.

Sen fråga två, är det många av uppdateringarna som är i hårdvaran, eller kommer de som har den nuvarande kunna uppdatera sig till MMS och FM-radio etc?

Mycket tacksam för svar

Här kan du läsa mer om nya funktioner i mjuk/hårdvara på den nya mjukvaran (3.0) / telefonen.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/262781-nagon-testar-iphoneos-3-0-beta.html
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/263093-traden-om-iphone-os-3-0-a.html
http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/263092-spekulationer-om-nya-iphone-2009-a.html

Använd gärna sökfunktionen så hittar du mycket av det du frågar efter utan att skapa dubblettrådar / inlägg på forumet
Mvh Kainen
-Mod

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-05-28 18:30
Ursprungligen av kia2:

Priserna för iPhone 3G kommer säkert sjunka markant när nästa telefon kommer. En annan sak som kommer att få priserna att sjunka är när folks bindningstid på iPhone 3G börjar går ut.

Jag är rätt säker på att 3G priserna inte kommer sjunka vid lansering av en ny telefon.
Apple är nog ganska måna om att undvika kanibalisering. Jag tror info om release på den nya telefonen kommer komma ungefär samtidigt som det börjar bli brist på #G i butikerna igen.

Det betyr nämligen att de stoppat produktionen, och tömmer lagren innan en ny telefon kommer. Sedan är det inte alls osäkert att den nya kommer släppas på en liten del av marknaden först (läs: USA, Canada, utvalda större Europeiska länder med starkt skydd (inte italien / inte Sverige)) så att man kan lasta över evt överblivna 3G telefoner från den marknaden över till de mindre länderna och bli av med dessa.

Att telefonen inte kommer släppas globalt samma datum ser jag som säkert. Vi kommer alla ihåg bristen vid 3G lanseringen.....

Ursprungligen av soppel:

Jag är rätt säker på att 3G priserna inte kommer sjunka vid lansering av en ny telefon.
Apple är nog ganska måna om att undvika kanibalisering. Jag tror info om release på den nya telefonen kommer komma ungefär samtidigt som det börjar bli brist på #G i butikerna igen.

Det betyr nämligen att de stoppat produktionen, och tömmer lagren innan en ny telefon kommer. Sedan är det inte alls osäkert att den nya kommer släppas på en liten del av marknaden först (läs: USA, Canada, utvalda större Europeiska länder med starkt skydd (inte italien / inte Sverige)) så att man kan lasta över evt överblivna 3G telefoner från den marknaden över till de mindre länderna och bli av med dessa.

Att telefonen inte kommer släppas globalt samma datum ser jag som säkert. Vi kommer alla ihåg bristen vid 3G lanseringen.....

De senaste ryktena är ju att man ska behålla nuvarande 8gb 3G'n och sänka priset rätt skapligt.

Ursprungligen av theplague:

De senaste ryktena är ju att man ska behålla nuvarande 8gb 3G'n och sänka priset rätt skapligt.

Du har glömt valutaeffekten. Visst, med abonnemang så bakas kostnaden in och bara förlängs men kontantkort och telefonen kommer bli dyrare.

Ursprungligen av pepparkaka:

Du har glömt valutaeffekten. Visst, med abonnemang så bakas kostnaden in och bara förlängs men kontantkort och telefonen kommer bli dyrare.

Så du menar att priset på iPhones i sverige har gått upp och ner parallellt med valutakurserna?
Om de sänker den $100 i Usa kommer det inte märkas här?

Ursprungligen av theplague:

Så du menar att priset på iPhones i sverige har gått upp och ner parallellt med valutakurserna?
Om de sänker den $100 i Usa kommer det inte märkas här?

Apple sätter pris vid introduktion av nya modeller. Detta ligger oftast fast till en ny modell kommer, när förra modellen kom var kronan starkare vilket ger prisökning. Sedan är det upp till operatören att subventionera och göra abonnemang med olika kostnad som passar telefonen.

Ursprungligen av pepparkaka:

Apple sätter pris vid introduktion av nya modeller. Detta ligger oftast fast till en ny modell kommer, när förra modellen kom var kronan starkare vilket ger prisökning. Sedan är det upp till operatören att subventionera och göra abonnemang med olika kostnad som passar telefonen.

Ja vi får väl se. Jag tror de kommer kosta lika mycket som nu.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-09 16:14

Ja, då var det valet gjort då. Nu återstår bara nästa fråga - hur får jag tag på eländet snabbast (med kravet att den behöver fungera för tele2) Dags att återbesöka den gottiga 40+ sidors tråden - hur man köper utomlands

Ursprungligen av d99gnu:

Ja, då var det valet gjort då. Nu återstår bara nästa fråga - hur får jag tag på eländet snabbast (med kravet att den behöver fungera för tele2) Dags att återbesöka den gottiga 40+ sidors tråden - hur man köper utomlands

Och vad blev valet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-06-10 00:07

Jag väntade länge och väl så tänkte väl köpa mig en vit 32Gb 3GS så snart tillfälle ges.

1
Bevaka tråden