Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sony gps-cs1ka (eller cs3KA) till canon 5D? och G10

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Skaffade nyss en Canon G10 inför en stundande USA tripp och har en 5D sedan tidigare.
Ingen av dem kan ju Geo-tagga bilder själv, men jag såg att Sony släpper en GPS logger som heter GPS-CS3KA nu nästa månad. De har redan en GPS-CS1KA sedan innan.
Det låter ju toppenkul att ha på en resa, men funkar den (programvaran) till andra kameror än sonys cybershot? Jag har dessutom en Macbook Pro med Leopard 10.5. Finns det kanske alternativ programvara som funkar med den?
Någon som vet eller har erfarenhet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-12 12:46

Enligt artikeln på Fotoguiden, så fungerar GPS:en med de flesta kameramodeller. För specifik modell, kan man säkert hitta det på tillverkarens hemsida. Angående alternativa programvaror som gör att GPS:en är kompatibel med OS X, har jag inte lyckats hitta någon info om.

http://www.fotoguiden.se/nyheter/geotagga_dina_bilder_med_sonys_nya_gps-0902111101340330.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-12 13:54

Canons programvara funkar inte med OSX, men det finns många andra programvaror som gör.

Man tar spår-filen från GPSen och med hjälp av ett program syncar man tiderna i spåret med tiderna bilderna togs. Sådana program finns det flera stycken. Jag gkör med HoudahGeo. Men det finns några till tex myTracks.

Mitt tips för att lagra GPS-data i bildinformationen (så att du tex får användning av de nya kart-funktionerna i iPhoto):

- Köp antingen en GPS-logger eller en outdoor-GPS. GPS-logger är en GPS som inte har display. Batterierna räcker mycket längre på en sådan, men den är osäkrare eftersom man inte ser att den registrerar rätt. På en outdoor GPS med skärm får man å andra sidan en exakt tid, vilket är viktigt när man synkar mot kameran.

- Köp helst en GPS som lagrar spåren i GPX-format. Annars måste du konvertera filerna (GPS Babel) innan du kan synca bilderna.

- Den ska helst mounta automatiskt på skrivbordet också.

- Sen använder du ett program för at synca spåret med bilderna. Tex HoudahGeo.

- Bil-GPSser ska man akta sig för, eftersom de flyttar din position till närmaste gata. Det går dock ibland att fixa i GPSen.

Rekommenderad logger: AMOD AGL3080 (1000 kr)
Rekommenderad GPS: Garmin Colorado (4500 kr)

Jag drog hem demon av HoudahGeo, verkar riktigt trevligt. Jag hade dock några problem.

Min GPS (en Magellan eXplorist XL) verkar inte spara tiden i sin spårlogg. Då blir det lite svårt att geotagga bilderna. Inte mycket att göra åt saken, mer än att köpa en annan GPS, vilket ändå kan vara en bra idé med tanke på storleken på min Magellan.

Hur som helst, du verkar ju ha lite koll Axel.
Vart kan man köpa en AMOD AGL3080? Känner du till någon svensk butik, eller är det import som gäller?

HoudahGeo ska ha stöd för att geotagga bilder som ligger i iPhoto-biblioteket. Men det ville inte fungera för mig.
Jag valde fem bilder ur biblioteket och geotaggade dom med hjälp av Google Earth istället för en spårlogg från en GPS, men det ville inte fungera.

Jag provade även att tagga bilderna genom att söka upp dom på kamerans (en D200) minneskort, men det ville inte heller fungera.

Det fungerade först när jag sparade ner bilderna till datorn (ej i iPhoto) och geotaggade dom där, för att därefter dra in dom i iPhoto.

Men som sagt, jag blev sugen på en AMOD AGL3080, vart får jag tag på en sådan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 00:16

Har jag drömt att jag läst om ett minneskort som skulle ha GPS inbyggt?

Ursprungligen av Fredric:

Har jag drömt att jag läst om ett minneskort som skulle ha GPS inbyggt?

GPS i minneskortet undrar jag om det klaras av än, men det fins minneskort med Wifi-sändare i - kameran skickar bilden rakt till datorn...

Så där, nu fick jag det att fungera. Jag fick konvertera log-filen till gpx-format, sedan fungerade det utmärkt.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-03-22 13:59

Stämmer det att Sonys GPS inte fungerar med flickrs karttagging?

1
Bevaka tråden