Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Halv trasig Juno-106 behöver vård

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Hjälpte förut min vän Lisa från Those Dancing Days att hitta en synt här på 99musik. Vi fick tag på en, men nu efter mycket turnérande är den lite knasig och skulle behöva en hjälpande hand, gärna i stockholmsområdet.

Felet är att den enligt henne ibland byter ljud på vissa tangenter rätt ljud på c3 d5 ex men sen på låt oss säga a3 byter ljud...

Den var med om en incident när vi var i England, något safthuvud ställde sin öl på synten.. Den fick spel den kvällen men jag öppnade den och torkade rent så gott jag kunde och dagen efter fungerade den åter igen. Kan ju kanske hänga ihop med felet som dykt upp nu på sistone.

Lite 100mila service kanske räcker?

Tacksam för svar så fort som möjligt!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-11 13:28

Min gamla juno!
Jag kan kolla på den igen - säkert ännu ett av röstchippen som gett upp. Bytte ett 1997 men det är väl dags igen kanske...
Kontaktar lisa på myspace kan du hälsa henne...

Har ett fullt fungerande chip över. Men det finns i stort sett inga pinnar kvar på det. =P
Annars fanns det cirka 14 stycken kvar hos Roland Sverige. Och troligen de sista "i världen".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-12 20:35

Håll i det åt mig drifter7508! Var precis på telefon med lisa angånde min gamla ögonsten jag nu ska serva igen...vill bara bekräfta att det inte är 80017A som är trasig vilket det inte lät som på beskrivningen... Om det är det jag tror köper jag gärna ditt chip för det här jobbet.

Du får det för en hundring ink. frakt.
Pengar tillbaka ifall det inte funkar.
Som sagt inga pinnar kvar på det!
Kanske går att karva ner plasten lite på det
och löda dit nya eller tråda?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-13 00:16

Läste slarvigt tidigare... fixar nog nytt chip av Roland istället, men jag har dig i åtanke om det är slut...;)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-16 14:09

drifter7808: PMat dig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 14:22

Har också ägt en juno106 (min första analogis) med kakkit chip. Har Juno-60 samma problem?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-16 14:54

Nej, Juno-60 har samma komponenter, men inte inbakad i kaka som på Juno-106.
80017A i Juno-106 är ju t ex IR3109 + BA662 i samma chip.

Och JA, jag har nämnda synth hemma nu för service. Det är MC5534A för röst 3/4 som är paj. Roland har slut på dem så därför söker jag nu med ljus och lykta efter ett dylikt chip! Tacksam om nån har ett över för en lagom slant.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-16 15:08

5534:or finns som sagt hos Senso, jag har en också, men den tänkte jag nog behålla. Senso tar nog åtminstone en femhundring för dem, det är vad de kostar hos Roland.

http://www.vintageplanet.nl/

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-16 15:17

doh!!

Senast redigerat 2009-02-16 16:21

Det finns nya hos synthparts.com.
320:-ink frakt från Usa.

1
Bevaka tråden