Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorer tappar router!

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Har i dagsläget ComHem via tre hål i väggen kopplat till en Linksys WRT54GL router. Har flera produkter i hemmet som ansluter till närverket bland annat tre stycken Macbooks, en iMac, PS3 och en iPhone. Igår kopplade ett par av datorerna ifrån nätverket utan förvarning och jag spenderade hela gårdagen åt att få det att fungera igen (starta om modem, router, datorer, resetta router osv.).
Idag upptäcker jag att det fortfarande inge fungerar. Om jag försöker ansluta till nätverket med någon av datorerna får jag upp meddelandet "Anslutningen nådde en (maxgräns)". Dock så kan både PS3 och iPhone ansluta utan problem. Började tänka om problemet låg i datorerna när ett Apple80211Agent program ville åt nyckelringen när jag försökte ansluta med en av datorerna.

Vad är det som spökar här egentligen? Datorerna eller routern? Varför lyckas jag koppla upp till nätverket ibland, med i det flesta fall fungerar inte ens det?

Samma problem

Varken iphonen eller laptopen har några problem, men mac minin "tappar" hela tiden med routern. Det kan fungerar i 15 sekunder och sen börjar minin söka efter nätverk igen. Funderar på om jag skadat antennen när jag bytte hårddisk och uppgraderade minnet. Men säker är jag inte.

Henrik

• Medlem
  • City
  • 2009-02-12 12:35

Jag hade problem med att macen slutade ansluta häromdagen, (har en mac och en pc hemma) och det hjälpte med att starta om routern (en netgears vita billiga 54 någonting).
Ytterligare någon dag senare så var det tvärt om att pc'n inte kunde ansluta.
Detta fenomen hade jag även förra året (plus lite missljud) med en likadan router fast med andra datorer. Då gjordes massiva tester på alla sätt man kan tänka sig, lade ner mycket tid på det helt i onödan då den visade sig vara kaputt. Köpte en ny likadan och det fungerade bra. Nu knappt 1 år efter var det samma visa.

Igår åkte jag ner till Macforum och köpte en Airport express så jag kan sova lugnt om nätterna.

Man kan vara dumsnål eller köpa überroutrar men det slutar ofta på samma sätt.

Löste det!

De gångerna när jag väl lyckades bli ansluten märkte jag att mottagningen droppade, vilket aldrig händer då jag har full täckning i hela huset i normala fall. Kom på att det flyttat in en snubbe vägg i vägg och såg att han hade ett nätverk han med. Misstänkte att vi kanske låg på samma frekvens och bytte därför till en annan kanal. Nu funkar det överallt, på alla datorer och kringutrustning, precis lika bra som det gjorde förr

Tack för hjälpen!

• Medlem
  • City
  • 2009-02-12 18:36

Härligt att det löste sig, kanalbyte kan man lösa en del problem med fast om det är hårdvaran som börjar ge upp så hjälper det oftast inte speciellt länge ändå, peppar peppar

• Medlem
  • 2010-10-07 22:29

Jag öppnade Minin idag och fann att antenn-kabeln har lossnat. Tog och tryckte dit kontakten igen. Nu funkar det trådlösa igen.

1
Bevaka tråden