Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mikrofonljud ut i realtid

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-12 16:06

Hej
Skall ansvara för ett bröllop. Kommer att använda iPhoto och iTunes. Skulle vilja använda en mikrofon för att kunna tala samtidigt som iTunes spelar eller iPhoto kör ett bildspel. Micken skall helst vara kopplad till ljud-in på min PowerBook och volymen styras via någon programvara (inget extremt krävs)
Om det inte funkar att köra direkt i datorn kan detta tillbehör vara till någon hjälp?
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=757594&product_id=939860

(Datorn är sedan kopplad till en extern förstärkare som inte har någon mikrofoningång)

Tycker inte det borde vara så svårt att få till det men har aldrig gjort något sådant...

Tacksam för tips!

Rogue Amoeba Line In borde funka?

  • Medlem
  • 2009-02-12 16:29

Tänker jag fel nu?!

På PowerBooken har jag kanske inte en mikrofon-ingång utan en ljud-ingång?...

Så jag måste kanske ändå ha en liten för-förstärkare som ger en signal till datorn eller?

Ursprungligen av McNuz:

Tänker jag fel nu?!

På PowerBooken har jag kanske inte en mikrofon-ingång utan en ljud-ingång?...

Så jag måste kanske ändå ha en liten för-förstärkare som ger en signal till datorn eller?

Ingången är en Linje-ingång, inte en "mic"-ingång.
För att plugga i de flesta "PC-mickar" som finns i handeln måste du ha en adapter t ex Griffins iMic.

Skaffar du en riktig linjeingångsmic från t ex en seriös musikaffär så slipper du dels steget med adapter, dessutom får du säkert en mic med 100ggr bättre egenskaper...

Det finns en del mickar som går att plugga in datorn direkt, men det beror ju på modell osv. Men annars behöver du en mickförstärkare av något slag.

I teorin håller jag med Goflorp om att skaffa en riktig mick, men jag vet inte om det är värt att lägga pengar på om det bara en engångsgrej. Kolla om du kan låna/hyra kanske?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 01:54

Jag hade nog föreslagit en dynamisk mikrofon och enklare mixer för att koppla in både datorns utljud och mikrofon - eller finns det nån anledning att ta in mikrofonljudet i datorn?

SAFE978 har en point där, varför inte använda datorn till att visa bildspelet.

Ditt förstärkta prat till bilderna kan du väl ta via ngt vanligt PA-arrangemang
(Mic-Mixer-Stärkare-Högtalare)

Vill du däremot lägga på ljudet i förväg så blir det att ta in det i datorn.
Då får du sedan gå från dator ut till PA.

Varför inte ta kontakt med ngn som jobbar med sånt här?
Det kan ju vara värt det. Kanske kan du få dem att fixa fram grejorna och koppla ihop det,
de behöver ju inte närvara. Allt står klart. Du testar av det hela en extra gång innan du kör.

Har du råd med att stå där på bröllopet och det blir skit & pannkaka av det hela?

1
Bevaka tråden