Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa blixt, tips?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har en bra kamera, en pentax K20D och nu har jag bestämt mig för en blixt.

Jag gillar idén med Metz stavblixtar, ("45":an" en stor rejäl doning med rejält med ljus.
Montaget med en skena är stabilt och stabilt så man kan ha dem i ett krogslagsmål...
Däremot märker jag när jag kollar i matrisen vad den kan ihop med kameran
att det finns en del saker som inte funkar...

Metz har en del andra blixtar som man sätter uppe i skon - det känns lite svajjigt... men det kanske bara är jag som är överkänslig? Anpassningen till kameran sitter i en liten sockerbit längst ner på blixten.

Alternativ 2 är en Pentax egna blixt 540:n för ca 4500 på Mediamarkt.

Alternativ 3 ?

Vad skall man köpa?

Vad är det dödskalleflagg på?

Kollar lite olika grejer...

Metz 54 MZ-4i for Pentax 3 695:-
Metz 58 AF-1 P till Pentax 3900:-
Sigma EF-530 DG Super 2 700:-

Dörr och Soligor känns väl sådär som märken....hoppar nog över dem...

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2009-02-12 21:38

Metz gör bra grejor, frågan är hur stark blixt du behöver. Sigman når inte upp till samma kvalité, dock ger den bra ljus. Kolla så att den är vridbar på "fel håll" så att du kan vrida blixten lite bakåt även när du håller kameran i vertikal läge. De flesta blixtar roterar då 270 grader "nedåt" men bara 90 grader "uppåt"

Jag är inte så bekymrad över ljusstyrkan, den räcker nog till om jag är över 40 skulle jag tro.
Däremot vill jag ha så mkt "elektronik" som möjligt i blixten.

Känner mig förbannat drabbad av det gamla vanliga.

När man väl bestämt sig för att köpa en pryl för flera tusen spänn - då finns den fan inte i lager?!
Så trött på att sitta här och leta runt för att hela tiden hitta att den enbart finns på två veckors leveranstid.
De ställen där jag TROR den finns samarbetar inte med Prisjakt/Pricerunner etc.
Mediamarkt t ex.. "lägst priser", men det finns ingen möjlighet att kolla upp ngt över nätet, man måste åka dit och köra in näsan.... 2009? Hallå eller?!

Samma veva när jag var nere och skulle ha en bilstereo idag - den gamla har packat ihop.
I lager?, nä... men ni är ju för fan en butik som ENDAST säljer bilstereo....
Öh.. Jo, men atte liksom då änna....

EDIT: Närmaste som hade en hemma fanns i Borås... (9 mil bort)

Senast redigerat 2009-02-13 21:08
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-13 09:15

Metz 58 finns på lager hos Cyberphoto

Ursprungligen av obibobi:

Metz 58 finns på lager hos Cyberphoto

i Umeå ...

Adrian, vad är det mellan Umeå och Götlaborg? 180 mil ?

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-13 21:09
Ursprungligen av Goflorp:

i Umeå ...

Adrian, vad är det mellan Umeå och Götlaborg? 180 mil ?

Så du vill hämta den, inte beställa och få skickat till ditt postombud? Brukar ta ca 3 arbetsdagar via Cyberphoto.

Ursprungligen av Reisan:

Så du vill hämta den, inte beställa och få skickat till ditt postombud? Brukar ta ca 3 arbetsdagar via Cyberphoto.

Tänkte mera på att "i lager" för mig innebär "kläm och banka" på den och kolla...

Det gjorde att jag skippade Sigmas blixt, den kändes otroligt plastig och dåligt byggd.
Pentaxen verkar som kameran - kunna brukas i ett krogslagsmål med framgång.

Åka till Umeå ( som iofs är en vacker stad ) är lite jobbigt....

Jag nöjde mig med Bäckebol, mellan Tingstadstunneln och Kungälv kan man enkelt säga.
Det blev ca 1 mil enkel väg för mig. Lagom.

Sitter och läser manual just nu...

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-13 21:28

Tänkte mera på att "i lager" för mig innebär "kläm och banka" på den och kolla...

Det gjorde att jag skippade Sigmas blixt, den kändes otroligt plastig och dåligt byggd.
Pentaxen verkar som kameran - kunna brukas i ett krogslagsmål med framgång.

Åka till Umeå ( som iofs är en vacker stad ) är lite jobbigt....

Jag nöjde mig med Bäckebol, mellan Tingstadstunneln och Kungälv kan man enkelt säga.
Det blev ca 1 mil enkel väg för mig. Lagom.

Sitter och läser manual just nu...

Aha, så du körde och köpte 540:an. Coolt. Ja, du har användning av extern blixt i många sammanhang. Bra och enkelt att ha med som extra ljuskälla. Ja, jag ska också ta och läsa min manual till blixten. Har inte gjort det än. Kör med tryck här lite, tryck där lite, testa testa, funka ju bra. Haha.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2009-02-13 10:12

Hade en Metz 45 (tror jag) stavblixt till min Canon A1 för en sådär 20! år sedan. Kunde väcka döda med det ljuset Stor och tung dock så jag hade även en mindre blixt som satt i tillbehörsskon uppe på kameran för tillfällen då man inte ville släpa med den store.
Hade även ett extra batteripack i form av en mindre axelremsväska till Metzen. Så, vad vill jag säga med detta då, jo man kan nog ha behöv av flera olika typer av blixtar.

Ursprungligen av MatsOlov:

Hade en Metz 45 (tror jag) stavblixt till min Canon A1 för en sådär 20! år sedan. Kunde väcka döda med det ljuset Stor och tung dock så jag hade även en mindre blixt som satt i tillbehörsskon uppe på kameran för tillfällen då man inte ville släpa med den store.
Hade även ett extra batteripack i form av en mindre axelremsväska till Metzen. Så, vad vill jag säga med detta då, jo man kan nog ha behöv av flera olika typer av blixtar.

Gick och sög på karamellen ett tag.. men det blev helt enkelt FÖR mycket...

Fick tag på en Pentax egen 540, grymt ljusstark. Totalt integrerad med kameran.
Inbyggd Spridare/diffusor och vit-bounceskiva!

Missade bara att köpa lite laddbara batterier

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-13 21:12

Gick och sög på karamellen ett tag.. men det blev helt enkelt FÖR mycket...

Fick tag på en Pentax egen 540, grymt ljusstark. Totalt integrerad med kameran.
Inbyggd Spridare/diffusor och vit-bounceskiva!

Missade bara att köpa lite laddbara batterier

Bra köp, trots att den är lite dyr. En rejäl ljuskanon och hyfsat jämn och bra spridning av ljuscirkeln.

I med batterier. Tryckte på "test" (borde ju ge en sjujävla POFF tänkte jag...

icke!

poffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoffpoff

(Strobblixtar, säkert 10 stycken)

Öh?!

Nä, tänkte jag, inga "Snickarfasoner" nu. LÄS manualen den här gången....

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-13 21:43

Ja, jag ska också skärpa mig och läsa på denna gången. Så att man kan utnyttja all dess potential.

Köpte laddbara batterier till den.
Kommer ihåg när 1000mAh kostade en halv arm...

Nu fick jag laddare och fyra 2700mAh batterier med på köpet.. för 300:- hupps!
Batteritekniken HAR rört på sig de senaste fem åren....

Laddat dem över natt nu och skall fylla blixten med dem.

Försökte hitta en Omnibounce-strut-Tupperware-pip till blixten på fotomässan, men det innebar armbåga sig ner i en låda med påsade plastbitar.. trängas med sex andra dårar orka!

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-22 12:09

Köpte laddbara batterier till den.
Kommer ihåg när 1000mAh kostade en halv arm...

Nu fick jag laddare och fyra 2700mAh batterier med på köpet.. för 300:- hupps!
Batteritekniken HAR rört på sig de senaste fem åren....

Laddat dem över natt nu och skall fylla blixten med dem.

Försökte hitta en Omnibounce-strut-Tupperware-pip till blixten på fotomässan, men det innebar armbåga sig ner i en låda med påsade plastbitar.. trängas med sex andra dårar orka!

Ja, laddningsbara batterier har blivit konsumbart nu. Bra när man har så många prylar som behöver batterier.

Hm, fick du inte en omnibounce-kåpa till din 540:a? Om det var valbar tillbehör så var det snålt i så fall.

Såg på Cyberphoto att din blixt kostar nu 5.995 kr! Wow, det var en dyr blixt. Och så kan de inte bjussa på en sån där diffuserkåpa. Mm, du får nöja dig med den inbyggda diffusern så länge tills du vid tillfälle slipper trängas för att köpa en sådan.

Ursprungligen av Reisan:

Ja, laddningsbara batterier har blivit konsumbart nu. Bra när man har så många prylar som behöver batterier.

Hm, fick du inte en omnibounce-kåpa till din 540:a? Om det var valbar tillbehör så var det snålt i så fall.

Såg på Cyberphoto att din blixt kostar nu 5.995 kr! Wow, det var en dyr blixt. Och så kan de inte bjussa på en sån där diffuserkåpa. Mm, du får nöja dig med den inbyggda diffusern så länge tills du vid tillfälle slipper trängas för att köpa en sådan.

Cyber är ju knappast uppdaterade. Fick min för 4 jämt. Normalpris 4600. Hotade med Scandinavian och 4200, de blev väl sura på Mediamarkt...

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-22 13:24

Cyber är ju knappast uppdaterade. Fick min för 4 jämt. Normalpris 4600. Hotade med Scandinavian och 4200, de blev väl sura på Mediamarkt...

Cyberphoto prissätter enligt prishöjningen som påbörjat här och där sedan några veckor tillbaka. Eftersom de har stor omsättning så har de inga "gamla" produkter på lager, så de har höjt det mesta inom sitt sortiment. Medan andra återförsäljare fortfarande kan erbjuda det "gamla priset". Tills de tar in nya grejor, då lär de också höja priserna.

Jag hann handla min macro-tele innan prishöjningen. Numera kostar den hos dem ca 1300 kr mer.

Lite finesser på en Pentax-blixt

Vet inte dom det här (hatar när folk skriver "detta" hela tiden)
är ngt som är specifikt endast för pentax-blixtar. Finessen finns säkert hos andra med.

Vaddå? Jo, inbyggd Vidvinkel-spridare och bounce-card !

Himla smidigt!

Se bilderna på
1) Normalläge
2) Spridare OCH bounce utdraget
3) Trycker in bounce'n, vidvinkel kvar...

• Medlem
  • 2009-02-27 16:03

Vet inte dom det här (hatar när folk skriver "detta" hela tiden)
är ngt som är specifikt endast för pentax-blixtar. Finessen finns säkert hos andra med.

Vaddå? Jo, inbyggd Vidvinkel-spridare och bounce-card !

Himla smidigt!

Se bilderna på
1) Normalläge
2) Spridare OCH bounce utdraget
3) Trycker in bounce'n, vidvinkel kvar...

Jag tror det finns på de flesta blixtar, men faktum kvarstår att det är smidigt som bara den!

Ursprungligen av CKOTG:

Jag tror det finns på de flesta blixtar, men faktum kvarstår att det är smidigt som bara den!

Fast jag kommer ändå bygga "the ultimate homemade reflector" som rytterfalk tipsat om.

De flesta prishöjningarna på Nikon har fortfarande inte slagit igenom, så skynda fynda...

Pentax-grejorna har blivit sjukt dyra efter höjningarna...

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-22 14:16
Ursprungligen av Thomas Weigle:

De flesta prishöjningarna på Nikon har fortfarande inte slagit igenom, så skynda fynda...

Just nu är prisjakt.se köparens bästa vän!

• Medlem
  • 2009-02-27 22:56

Det har jag också tänkt att göra. Men jag har inte tagit mig i kragen än.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-27 23:44
Ursprungligen av CKOTG:

Det har jag också tänkt att göra. Men jag har inte tagit mig i kragen än.

Fast jag kommer ändå bygga "the ultimate homemade reflector" som rytterfalk tipsat om.

Om man inte har hunnit handla fotopapper, så funkar ett tjockare, vanligt A4-ark. Anledningen till att det används fotopapper är att de är tjockare och så är de mer stabil tack vare den blanka beläggningen. Det är en matta, vita baksidan som ska användas av blixtljuset, så man kan testa med vanligt vitt A4 tills man får tillfälle att köpa bättre material.

Dessa kompletterar bra för t ex inomhusfotografering. Kan bli bra ljus när man studsar blixten i taket eller väggen, samtidigt som ljus reflekteras mot bouncekortet framåt mot motivet.

Vet inte vem som tipsade om den här först: http://www.kamerasimulator.se/

Grymt rolig, lek med den under tiden.....

• Medlem
  • 2009-02-27 23:27

Fasiken. Det var ju jätteskojigt.

Någon som har bra tips på en någorlunda liten blixt som gärna är billigare än Pentax original ("billigast" och minst är AF-360FGZ för 3175 kr http://www.pentax.se/index.php?id=43&lang=se&product=30333&body=overview). Vridbart huvud är ett måste. Nikons SB400 skulle vara perfekt om den passade för Pentax...

Alltså något i den här stilen fast för Pentax (K10D): Nikon SB-400

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-05 06:48
Ursprungligen av johan_tanying:

Någon som har bra tips på en någorlunda liten blixt som gärna är billigare än Pentax original ("billigast" och minst är AF-360FGZ för 3175 kr http://www.pentax.se/index.php?id=43&lang=se&product=30333&body=overview). Vridbart huvud är ett måste. Nikons SB400 skulle vara perfekt om den passade för Pentax...

Alltså något i den här stilen fast för Pentax (K10D): Nikon SB-400

Dörr, har en som passar till Pentax, för cirka halva priset av den billigaste pentax-blixten:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=DAF42P

Bevaka tråden