Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stämningsfull Minimoog

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I något inlägg nämns att oscillatorerna går att göra stabila. Finns någon som kan berätta hur?
Utöver detta har jag problemet att Minimoogen är olika stämd/ostämd längs klaviaturen. Ju högre upp från den stämda tonen, desto mer felstämd nedåt blir den och tvärt om. Letat i Folkmans servicemanual, s.12-13, men är osäker på om någon av punkterna där är lösningen. Kan någon förklara förfarandet, för säkerhets skull på svenska?

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-13 19:52
Ursprungligen av Putte P:

I något inlägg nämns att oscillatorerna går att göra stabila. Finns någon som kan berätta hur?

På vilket sätt anser du att oscillatorerna är ostabila? Ändrar de sig mycket när synten fått värma upp eller är felet konstant?

Utöver detta har jag problemet att Minimoogen är olika stämd/ostämd längs klaviaturen. Ju högre upp från den stämda tonen, desto mer felstämd nedåt blir den och tvärt om. Letat i Folkmans servicemanual, s.12-13, men är osäker på om någon av punkterna där är lösningen. Kan någon förklara förfarandet, för säkerhets skull på svenska?

Det låter som att scale inte riktigt är kalibrerad hos oscillatorerna ...

Hos de gamla oscillatorkortet (serienummer < 10175 ... dock inte R.A revisonen) så finns endast två inställningar som man kan kalibrera hos respektive oscillator. Den ena inställningen är range och den andra är scale. Hos den senaste revsionen av oscillatorkortet (serienummer >= 10175) så finns tre inställningar, range, scale och hi-end som man kan kalibrera. Jag har för mig att Folkman's manual endast berör den äldre revisionen av oscillatorkort. Har du det senaste revsionen av oscillatorkortet så bör du således ladda hem original service-manualen och följa instruktionerna i den.

Observera att det finns flera sätt att kalibrera på. En del kalibrera utifån A440 tonen men jag skulle rekommendera att du antingen kalibrerar m.h.a en frekvensräknare eller en bra stämapparat ...

Jadu.

Jag vet jag provat båda de beskrivna varianterna, dels med frekvensräknare och med att kolla overload lampan.

Du har förmodligen fattat att det finns två potentiometrar per oscillator på oscillatorkortet och en så kallad oktav potentiometer som gäller för alla oscillatorer.

Beskriver nedan ungefär det som står i din manual.

Jag har kört mest med kromatisk stämapparat. Normalisera alla rattar (kolla oscillatorernas positioner är i mittläge och att även master tune ratten är i mittläge). Sätta osc ett i 2fots läge, trekantsvågform och spela högsta a på klaviaturen, stämma den till stämmapparaten med range potentiometern på osc kortet. Spela sedan lägsta a på klaviaturen och stäm den med scale potentiometern. Gör även samma procedur för de andra två oscillatorerna.

Sen ska du sätta tex osc 1 i 2fots läge och ta andra a tangenten nerifrån och stämma den i detta fall med master tune ratten på kontrollpanelen. Sätt sedan till 8 fotsläge och tryck ner samma tangent och vrid på oktav potentiometern (sitter ensam under de för oscillatorerna) tills den stämmer.

Tack för den snabba assistansen. Serienumret är 11965 och jag har därför tre potentiometrar per oscillator. Jag hittar ingen manual de sena Minimoogarna och kan därför inte bena ut vilken skruv som gör vad. Kan någon reda ut detta åt mig? Om High är längst till höger, är då scale i mitten och range innerst?

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-17 19:10

Om High är längst till höger, är då scale i mitten och range innerst?

Nej ... Hi-end sitter längst till vänster, scale i mitten och octave längst till höger ... enligt nedan:

HiEnd - Scale - Octave

Kalibreringsproceduren finns beskriven i service-manualen på sidan 8-6. Jag googlade efter den lite snabbt men hittade den tyvärr inte som PDF. Den finns dock som bilder i nedanstående Yahoo-grupp ...

http://groups.yahoo.com/group/The_Lords_of_the_Mini/

Begriper mig inte riktigt på den hemsidan, som jag halkat in på förut många gånger. Om jag förstår detta rätt:
-Att döma av panelen borde octave och range (till höger) vara samma potentiometer. De ska då användas för att stämma högt på klaviaturen.
-Scale (i mitten) blir då reglaget för låga toner
Om jag gör det i den ordningen, oscillator för oscillator, med stämapparaten i högsta hugg ordnar det sig?

Nu har jag provat med Osc 1 och det vill sig inte alls. Ett problem är att stämapparaten inte klarar hela registret, men jag provade då A en oktav lägre.
1)Stämde alltså näst högsta A:et m.h.a. octave/range till höger på baksidan.
2)Stämde sedan, för stämapparaten, lägsta möjliga A
3)Återgick till det första, höga A:et, som då stämt ur sig

Avslutade med att prova runt bland alla tre potentiometrar och kan inte längre förstå vad de gör för olika jobb.

Nytt försök! Hittade till slut:
http://balduin.wordpress.com/category/minimoog/

Det tycks fungera, men min stämapparat räcker inte till. Ska se om jag kan låna frekvensräknare. Ett problem kvarstår. Enligt metoden stäms i Range 2, 32 och 16. När jag sedan provar att spela i range 8 är allt felstämt. Måste alla range-alternativ stämmas? Ska prova, så får vi se.

1
Bevaka tråden