Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem att importera AVCHD-filer från Panasonic HVC151 till Final Cut Express

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ja, som den långa titeln antyder: Jag lyckas inte importera videofiler från min videokamera, Panasonic AG-HMC151, till Final Cut Express. Har försökt via Log and transfer, och där listas videofilerna som små ikoner, men det går sedan inte att varken spela upp dem i preview-fönstret eller att importera dem.

Jag sitter med en ny MacBook.
Någon som vet vad som kan vara fel? Eller hur man kan komma runt problemet?

Tacksam för all hjälp!

/Adam

Senast redigerat 2009-02-15 11:24

Om du har Perian installerat - prova att avinstallera det och sedan testa Log&Transfer igen.

Tack för svar!
Verkar inte vara det dock. Jag sökte på "Perian" i datorn och det finns inget sådant installerat.

Spelar det någon roll att jag kopierat hela minneskortsinnehållet till hårddisken och försöker importera därifrån?

Heter kameran verkligen AG-HVC151? Du menar HMC151?

Nå...prova att tranferera direkt från kort (kör själv med kortläsare - att koppla in kameror till datorn är inte min bag). Då vet du svater på din fråga. Uteslutningsmetoden, kamrat. Uteslutningsmetoden.

Jag tro att det går bra att dra över filerna till hårddisk och sedan transferera dom (har gjort det med VoltaicHD - så det går säkert bra med allt annat också). MEN...du måste dra över allt - hela filstrukturen från kortet inte bara själva videofilerna (.mts).

Senast redigerat 2009-02-15 11:17

Sant! HMC151 heter den, inget annat.

Jag provade nu att importera direkt från minneskortet via kortläsare. Dock samma resultat. Det går inte att previewa filmerna i log-and-transfer-läget, och det går inte att importera. Däremot kan man höra ljudet i preview-läget!

Saknas stöd för den här videokameran i FCE?

En följdfråga:
Om jag istället vill konvertera filerna med VoltaicHD, vilket output-filformat bör jag då välja om jag vill redigera i FCE?

Redigerat: Jag läste just detta på Votaic-hemsidan (http://www.shedworx.com/voltaichd-faq-mac#1b):
"What is the output format?

The final format is a HDV 1080i formatted Quicktime movie, encoded using the Apple Intermediate Codec (AIC)"

Min följdfråga till det är då:
Om jag filmat i 1080 25p, blir filerna alltså ändå interlaced? Förlorar jag progressiv-effekten?

Jag är, som ni upptäckt vid det här laget, novis på videoteknik... Således tacksam för all hjälp jag kan få!

/Adam

VoltaicHD är långsammare än att tanka/packa om via FCE/FCP. Mycket långsammare, men man kan ju göra annat under tiden :-).
Välj Intermediate eller ProRes422 - detta är förresten dom val som finns i FCP (och troligtvis FCE också...jag har bara FCP). Intermediate går en aning snabbare - ProRes422 är en ny professionell standard som älskas av många...anses vara genial kod. HQ-varianten är overkill för dom flesta produktioner.

Citatet du klippt in verkar vara en absurd paradox - den påstår att filen är i två codecs samtidigt - HDV (mpeg2) och Intermediate. Ignorera denna dynga.
En progressiv video förblir progressiv om du kör med Intermediate eller ProRes422. Kör ALLTID i progressivt. Ignorera att interlace finns - det är snart ett minne blott - en angelägenhet för historiska dokument om videoteknikens utveckling.

Ursprungligen av adamhaglund:

En följdfråga:
Om jag istället vill konvertera filerna med VoltaicHD, vilket output-filformat bör jag då välja om jag vill redigera i FCE?

Redigerat: Jag läste just detta på Votaic-hemsidan (http://www.shedworx.com/voltaichd-faq-mac#1b):
"What is the output format?

The final format is a HDV 1080i formatted Quicktime movie, encoded using the Apple Intermediate Codec (AIC)"

Min följdfråga till det är då:
Om jag filmat i 1080 25p, blir filerna alltså ändå interlaced? Förlorar jag progressiv-effekten?

Jag är, som ni upptäckt vid det här laget, novis på videoteknik... Således tacksam för all hjälp jag kan få!

/Adam

Ursprungligen av Zimmerman:

... Välj Intermediate eller ProRes422 ...

Var hittar jag dessa valmöjligheter? Känner mig lite vilse...

Någon som har nåt svar...?

För att förtydliga: jag har en annan kamera Canon HF100 som också har AVCHD.
Ett tips om du vill koppla ifrån kameran är att kopiera alla filer i kameran till hårddisken och sedan köra log and transfer direkt från mappen på hårddisken. Men det fungerar lika dåligt.

Jag har liknande problem. För mig fungerade det hjälpligt om jag bara valde små snuttar på under 10 minuter. Prova den "lösningen". Jag har rapporterat till Mac att Final Cut Express är skit, det är väl det enda man kan göra med sluten programvara, trots att man betalat många hundringar för det. Håller på att försöka hitta något open source alternativ istället.

VoltaicHD baserar sig på ffmpeg och har på flera punkter brutit mot GPL licensen, https://roundup.mplayerhq.hu/roundup/ffmpeg/issue660, de är nu på ffmpeg.orgs Hall of Shame.

Inget företag jag vill gynna med pengar.

Ett alternativ är följande shellscript runt ffmpeg:
http://www.crypticide.com/dropsafe/article/2657
Men jag har inte fått det att fungera ännu, troligtvis har jag inte hittat rätt version av ffmpeg.

Nej, man ska givetvis inte betala för skiten :-D. Det går bra att använda ändå.

Ursprungligen av hankhero:

VoltaicHD baserar sig på ffmpeg och har på flera punkter brutit mot GPL licensen, https://roundup.mplayerhq.hu/roundup/ffmpeg/issue660, de är nu på ffmpeg.orgs Hall of Shame.

Ett alternativ är följande shellscript runt ffmpeg:
http://www.crypticide.com/dropsafe/article/2657
Men jag har inte fått det att fungera ännu, troligtvis har jag inte hittat rätt version av ffmpeg.

Jag misstänker att det är någon slags bugg i min nya Panasonic HMC151.

Detta inträffar:
Som jag beskrev ovan så verkar kameran tro att 720-filer tar lika stor plats som 1080-filer. Och anledningen verkar vara att kameran faktiskt filmar i 1080, även i 720-läget.

Jag har testat alla olika filformat i kameran. I de båda olika 720-lägena (720/50i resp 720/25p) resulterar det i filer som är 1440x1080.
(De "riktiga" 1080-filerna däremot blir i 1920x1080, och för dem gäller inte nedanstående felbeskrivning.)

För att kunna titta och använda filerna (mitt Final Cut Express kan inte importera filerna) så har jag konverterat med VoltaicHD. På filstorlek har jag valt "same as source", så antalet pixlar har inte ändrats.

Ännu märkligare är när jag sedan ska titta på 720-filerna, som alltså är 1440x1080 och som konverterats med VoltaicHD:
Det som händer är att bilden försvinner efter halva filmen! Ljudet däremot finns kvar i hela sekvensen. Och oavsett hur långt klippet är så försvinner bilden precis efter halva.

Och oavsett hur jag ställer inställningarna i VoltaicHD blir resultatet detsamma - bilden försvinner efter halva tiden.
Däremot kan jag titta på filerna i kameran, då visas hela klippet med bild och ljud.

Flera fel alltså:
- 720-läget resulterar i 1440x1080-filer
- Final Cut Express kraschar när jag försöker importera AVCHD-filerna
- När filerna konverterats i VoltaicHD försvinner bilden efter halva klippet
Någon som har någon idé om vad som är fel?

/Adam

1
Bevaka tråden