1. I din fråga så skrev du inte fritextsökning, du efterlyste olika söktekniker. Portal filter är en sökteknik som är alldeles fantastiskt bra i vissa sammanhang, otroligt dålig i andra. Så är det även med den lösningen du länkade till att sätta ihop flera fält och göra en sökning i det enda fältet. Och så är det även med den sista metoden jag pratade om, den är bra och dålig den med.
Portal filter kan arbeta med flera fält, men du berättar inget om vad det är som dina användare kommer att leta efter. Alltså kan du inte få vettiga svar på vilken sökteknik som kan vara bäst och hur man bygger den.
Att söka i en databas som innehåller sammanfattningar av vetenskapliga avhandlingar är inte samma sak som att söka efter artikelnummer/namn/pris för att sätta ihop en order till en kund, vilket i sin tur inte är samma sak som att visa en kund vilka hus i en mäklares som uppfyller vissa krav som inte är samma sak som att söka i en databas över meteorologiska data som heller inte är samma sak som att söka i en databas över teknisk support. Ok, de första och sista kanske är en smula lika varandra.
Vad du menar med fritextsökning är en annan intressant sak, FileMaker arbetar med en sökmetod som heter begins with, dvs den söker i början av ordet. Men Portal Filter bygger på relationer och är därmed inte en sökning, i brist på bättre ord kan man kalla det för matchning. Det är därför som Portal Filter är så vansinnigt snabb jämfört med sökning, men man måste söka på exakta saker.
Begins with innebär också att FileMaker kommer att hitta ordet/delen av ordet i början av alla ord i de fält du söker i.
Sedan kan det vara en dum ide att använda ett enda sökfält (FileMaker är INTE Google) för du kommer vanligen att få för många träffar och det finns vissa tycker av sökningar du inte kommer att kunna göra med ett enda sökfält.Om du tex tossar ihop förnamn, efternamn och ort i ett enda sökfält så kommer du att när du söker på "Anna" "Andersson" "Stockholm" hitta alla Anna, alla Andersson och alla som bor i Stockholm.
Det bör istället tänka så att dina användare behöver utbildas (varför inte lägga in lite sökhjälp i systemet, så ser de hjälpen när de behöver den), och erbjuda flera sökmetoder: både flera fält och ett fält. Informera om hur flera sökposter med uteslut och intervall och söksymboler fungera. Erbjud en sorts snabbsök/snabbmatchning som är portal filter osv.
2. Om du hade angett en relation på en portal, tar bort den i relationsdiagrammet, måste du "välja om" den på portalen. Det gör du genom att dubbelklicka på portalen (varsom helst men inte på första raden eller på scrollisten). FileMaker är inte tankeläsare.
Notera att om du ändrar relation i en portal påverkar det inte vilken relation som är vald på fälten som ligger i första raden (man får bara lägga fält i första raden).
Det verkar som om du tror att saker och ting i FileMaker sitter ihop på ett annat sätt än de gör? jag tror också att det som är fel är hur du använder FileMaker. Jag föreslår du kollar i hjälpen, eller ber någon titta på när du gör saker. Det är i foruminlägg inte lätt att se exakt hur du gör, vad du klickar på osv... Jag tror det är där det blir fel.