Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign vs Xpress och mallar

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-08 12:26

Nu har jag suttit och testat Indesign 2 i några veckor. Vi funderar att överge Xpress (som vi har 20 licenser på i v. 4) till förmån för Indesign 2.

Det finns två anledningar till detta. Ingen av dem är speciellt revolutionerande, men jag nämner dem ändå.

1. Quarks behandling av oss kunder.

2. Stöd för X.

Jag tycker att ID är helt ok, bortsett från en sak.
När jag skapar objekt på en mallsida, låt säga ett textblock, så vill jag kunna skriva text i det blocket på en sida som är baserad på den mallen. Det verkar inte gå!
Någon som vet om/hur det går/man gör?

Det här tycker jag är en asbra funktion i Xpress, men går det inte i ID så vetetusan om jag vill byta verktyg. Jag använder det hela tiden, och jobbar man med tidningsproduktion med mycket mallhantering så går det nog inte att vara utan.

Shift + Kringla + Pilverktyg. "Klicka" i objektet. Då gör du det tillgängligt för editering.
Klart att du ska byta till ID

• Medlem
  • 2002-10-08 12:40

Jag är ingen Indesign-användare, men hur fungerar mallar i ID om den funktionaliteten saknas? Vad händer om man gör ett textblock i en mall? Försvinner det när man gör en sida med mallen?

Jag känner till några tidningar som funderat på att gå över till ID, men förkastat det som en dels dyrt och dels inte speciellt lönande på andra plan.

Sweet, Masse

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-08 12:48

Jag har gått över från InDesign efter att ha jobbat med Quarken i snart 10(!) år. Och jag saknar ingen funktion i ID än så länge.

Mallfunktionerna i ID är mycket bättre. Bla för att man kan göra mallar som baseras på andra mallar.

Så nu är min Quark 4.2 till salu...

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-10-08 14:22

Tackar Masse!

Nu är det inte så mycket att fundera på!

• Medlem
  • 2002-10-08 15:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Axel von Matern:
Så nu är min Quark 4.2 till salu...

4.2?

Jag har två licenser till salu. 4.1.1

Jag har bestämt mig nu, jag konverterar till InDesign. Jag har tröttnat på Quark och deras kundpolicy efter 12 år som användare.
Har beställt ett paket idag.

• Oregistrerad
  • 2002-10-08 15:55
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:
Jag har två licenser till salu. 4.1.1

Jag har bestämt mig nu, jag konverterar till InDesign. Jag har tröttnat på Quark och deras kundpolicy efter 12 år som användare.

Grattis!

Du kommer bli nöjd! Hoppas bara vi med kan hoppa på tåget snart....

Se bara till att ha rätt hårdvara. Min kollega kör tillfälligt ID 2 på en iMac G4 800 MHz 500 MB RAM och det är för slött... mycket badboll blir det... Alla dubbelproppar tuggar på helt ok dock.

Bra tips Massebasse förresten - felande länken funnen!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Välkommen till 2000 talet! Du kommer att bli helt nöjd. Ett litet tips dock. Inte alla repro har full koll på hur de skall rippa från InDesign. Om du vill undvika problem föreslår jag att du skickar PDFer (gör dem via distiller) Och sätt genomskinlighetsförenkling på hög upplösning.

1
Bevaka tråden