Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med iMovie 09 "övergångar"

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag sitter och arbetar med filmer till ett bröllop i iMovie 09.
Jag har valt temat "Anslagstavla". Men nu har jag ett problem när jag ska göra en övergång mellan två olika klipp. Övergången heter "Anslagstavla 1" och i den rutan som det nya klipper börjar visas så står det en text "LOREM IPSUM DOLOR". Hur ändrar jag denna? Kan inte klicka på den så jag kan inte ta bort den.

Bifogar en fil som visar hur det ser ut.

Vore nice om någon kunde hjälpa mig få rätsida på detta.

Hälsningar
Daniel

ingen som vet detta???

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-19 21:27

Det går inte.

Edit:Provade mitt första förslag och det funkade inte....

men det verkar ju extremt konstigt att Apple skulle låsa ett textfält på det sättet eller?

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-19 22:50

Jo lite konstigt är det, men övergången är ju rätt så snabb så Apple kanske inte tyckte att det störde så mycket.

Man kan kolla på källfilen på klippet, det ligger i iMovie->Resources->DynamicTransition_BulletinBoard1.qtz Om du har tillgång till QuartzComposer så kanske man kan öppna klippet där och redigera?

det har jag inte och även om jag hade det så kan jag inte QuartzComposer... Hade väl varit ganska logiskt om man bara hade kunna klicka på texten och sen redigerat den... men men.. tack för hjälpen iaf.... hör av dig om du kommer på någon annan lösning.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-02-19 23:10

Absolut. Skicka en buggrapport till Apple så kanske den uppdateras i nästa uppdatering.

Eller skriv lite feedback: http://www.apple.com/feedback/imovie.html?cmp

har skickat en buggrapport till Apple nu hoppas på en uppdatering snart då man kan ju alltid hoppas att fler upptäckt samma sak. Tack för all hjälp Mattias.

Antagligen anses (den ganska lilla) texten vara ett dekorativt element och så har man skrivit det på ett "icke-språk" för att det skall funka internationellt.

Men visst vore det bra om den kunde redigeras.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 13:28

Är det verkligen så att den texten inte kan genereras av en kapitelrubrik eller dylikt? Vad är det det sådan där slumpmässig fyllnadstext kallas som man kan generera i DTP-program för att se hur texten tar sig ut? Det verkar ju vara exempel på just sådan nonsenstext.

1
Bevaka tråden