Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

veckans i-landsproblem

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-02-19 15:43

Efter ett par års uppehåll är jag sugen på att börja med musiken igen. Ett styck dator med program har inhandlats för ändamålet (iMac + Logic Pro). Jag tänkte att det skulle räcka och att jag inte skulle ha någon hårdvara denna gång. Men det går bara inte... jag behöver något att spela och skruva på för att få igång kreativiteten och inspireras av.

Då jag varit borta från 'marknaden' ett tag har jag dålig koll på vad som finns och behöver således lite tips och råd på vad som kan passa mig. Det musikaliska hjärtat finns hos fennesz, Sakamotos senaste samarbeten, Sigur Ros, Eno, tidig ambient Sylvian, folkmusik, barockmusik mm och det är väl något åt det hållet jag vill göra. Jag tänker mig att jag kommer vilja spela in olika akustiska instrument och diverse ljud som behöver skruvas till och sedan kunna spelas på ett keyboard fristående från datorn. Jag har funderat på en Nord Wave men den är rätt dyr och kanske funkar en Blofled Keyboard lika bra? Har någon jobbat med dessa? Skulle någon av dem kunna funka tror ni?

Ett problem är att jag bor väldigt avigt till, den gotländska landsbygden. Så jag har svårt att få tillfälle att provspela en massa synthar. Då detta håller mig vaken på kvällarna (titeln...) skulle jag bli väldigt glad för några bra råd och tips!

/Henrik

  • Medlem
  • 2009-02-19 15:45

Du har ett midiklaviatur med en massa rattar och sådant på idag redan?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-19 15:47

Köp en Nord Lead 2 eller en Blofeld keyboard.

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-02-19 15:54

jgb
Jag har ett två oktavers midikeyboard, Novation ngt. Men jag behöver fler oktaver så tanken är att kränga den i samma veva som jag köper något nytt.

depulse
Jo, isåfall en Blofeld tror jag då jag vill kunna sampla, och framför allt skruva till samplingarna. Men då jag är så inne på VA-ljud kanske det finns något som passar mig bättre?

Senast redigerat 2009-02-19 16:09

Jag skulle säga en sampler av något slag och en stor trave effekter. Någon form av looper (antingen pedal eller sampler) kan nog passa också (om jag förstått vilken slags musik du vill göra rätt). Nu har jag varken använt Blofeld eller Nord Wave, men jag har fått intrycket att de är mer av syntar med samplingsfunktioner än tvärtom, och en renodlad sampler kan förmodligen göra det du vill på ett enklare sätt.

Sen kan jag tycka att det är dumt att inte använda datorn om du ändå har den - har du testat andra program än Logic? Det finns en del som är mer inriktade på ljudskulptur/skum sequencing/loopning än ett allt-i-allo-program som Logic (tex använder Fennesz Max/MSP, men det är ju ganska tekniskt).

  • Medlem
  • Gotland
  • 2009-02-19 22:35

Jo, jag har funderat på en sampler + lite effekter. Jag skulle dock vilja ha en allt-i-ett lösning där jag kan sitta och lira och skruva och sen när jag kommit på något spela in det i Logic. En sampler med keyboard är en lösning, men finns det några någorlunda moderna sådana? Och har de tillräckligt bra filter effekter mm? Den senaste sampler jag ägde, Roland S-50, håller t ex inte måttet

1
Bevaka tråden