Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kpr 77

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 08:07

Hej !
Undrar om någon vet hur man skall gå tillväga om man vill synka denna till midi ?
Behöver man en midi till din konverter eller finns det någon annan lösning ?

Tacksam för tips

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 10:38

Hej,
Ja den har bara DIN Sync och 2st Trig out (Korg har dessutom 48PPQ till skillnad från Roland som har 24PPQ) Men det finns ganska många olika Midi -> Sync boxar Den bästa är Korgs "KMS30" (24 och 48PPQ) annars kan du använda ett Kenton MIDI -> CV interface de har DIN sync (24PPQ) också eller doepfers MSY2 (24PPQ)
PPQ = Pulses Per Quater som anger hastigheten så om du använder ett MIDI -> Sync interface som har 24PPQ till din KPR77 så går den i dubbla eller halva hastigheten (kommer inte i håg vilket nu) så då får du programera beats:en på KPR 77:an efter det.

Hoppas att detta var svar på din fråga

/J

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 11:27

Tackar för svar.Kanske blir att man får köpa någon syncbox men skulle helst vilja slippa det.
Läste någonstans att man kunde starta kpr 77 med en tr 707 , vet dock inte hur.
Ser att båda mina trummaskinerna har likadana utgångar som heter start stop,kanske kan de användas.Hittade detta på en websida
"I used the Sync 24 jack on the TR-707 to control my Korg KPR-77 "

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 11:46

Ja det kan du göra också för TR707:ans Sync 24 kan både vara master och slave så har du en TR707 så behöver du ingen syncbox för 707:är en i sig. Då gör du så här, skicka MIDI clock till TR707:an (från din sequencer t.ex) och sätter DIN Sync till ut på 707:an och kopplar en midi sladd från Sync ut på 707:an till Sync in på KPR77:an. och vips så syncar 77:and med midi't

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 12:03

Låter suveränt.Undrar hur man ställer in sync på kpr 77 ? .Jag har inte hittat någon manual på nätet som tar upp detta.Jag provade faktiskt att koppla från din sync ut på tr 707 till sync in på kpr 77 fast den ville inte starta.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 12:14

På 77:an behöver du inte göra nåt den har bara sync in(undrar om inte jag har kvar manualen nånstans ska kolla när jag kommer hem), men på 707:an så måste du troligtvis ändra sync till master (kommer inte ihåg var/hur man gör det) men det var väldigt enkelt i allafall. Kul med KPR77:an hade en sån förut, älskar handclap:en på den . Den låter som man släpper en ask tändstickor på golvet...he he virveln är så där härligt krispig också.
Här fanns det lite tips och tricks:
http://vtatila.kapsi.fi/tr-707.html

Lycka till med sync:andet

Rättning, KPR 77:an har också både ut och in, fins det inte en switch på 77:an där du ändrar till in?
Mvh
Jonas

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-02-20 13:04

Det var glapp i syncutgången på min tr 707, nu fungerar det bra.
Det stämmer de finns en switch för sync in /ut på kpr 77
Tack för alla svar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 12:53

Observera att 707:an _inte_ skickar ut DIN-sync om du slavar den till MIDI. Det är det stora felet med den burken, så du kan inte använda den som MIDI->DIN-sync-konverter. Det finns två sätt att gå runt det:

1. Sätt 707:an till MIDI-master(då skickar den både MIDI och DIN-sync ut) och synka alla dina andra MIDI-prylar till 707:an. Nackdelen är bland annat att 707:an inte är jättetight direkt...

2. Synka 707:an via tape-sync i stället om du har något som skickar ut det. Den funkar nämligen aldeles utmärkt som tape-sync->DIN-sync-omvandlare! Jag har själv slavat en MC-50 via MIDI, kopplat tape-sync från MC-50 till 707:a och sedan slavat 606:a från 707:an och därmed syncat den till MIDI. Det är lite omständigt...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 13:20
Ursprungligen av Frebrik:

Observera att 707:an _inte_ skickar ut DIN-sync om du slavar den till MIDI. Det är det stora felet med den burken, så du kan inte använda den som MIDI->DIN-sync-konverter.

Aha, ok ja när jag körde så hade jag alltid 707:an som master. Kände inte till detta.
Tack för infon

Grattis LoFi, kan tänka mig att de låter ganska fufft i hop

/Jonas

• Medlem
  • Staffanstorp
  • 2009-02-20 17:08

Jag har för mig att 707 kan slavas till DIN-sync och konvertera till midiklocka. (ja, det låter galet men är det inte så?)

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-20 17:54

Hmm, går det att köra med tape sync Kpr-77 <-> Tr-626 mån'tro?

har ingen koll på hur tejpsynken funkar...

(tänkte då mata midiklocka in på 626, tape in på kpr77)

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-20 17:57

Nån som har manualen till kpr förresten? hade en i papper som är borta...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 18:02

Jag vet att jag HADE den men hittar den inte nu ska leta mer, den är väldigt tjock för att vara till en sån basic maskin men den var i 3 språk dock

/J

1
Bevaka tråden