Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewire 400 (dv-kamera+hdd)

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Österbybruk
  • 2009-02-20 18:10

Det jag undrar över är hur mycket av bandbredden på en FW400-buss som DV snor åt sig. Min tanke är om det är möjligt att koppla in en DV-kamera samt en extern FW-disk på en ensam FW 400-port. Kommer det att bli några problem att föra över DV från kameran till den externa disken?

Nu har jag inte siffrorna i huvudet, men DV tar mindre än hälften av FW400s bandbredd. Alltså går det att tanka från kameran och vidare till extern HD via samma FW-buss i teorin. Sedan kan ju andra faktorer spela in, så det är bara att testa.

Jag har för mig att jag en gång lyckades tanka från en kamera och vidare till en extern FW-disk på min vid det här laget nästan tio år gamla PM G4. Kanske inte att rekommendera på så gamla maskiner, men nyare utrustning bör fixa det galant IMHO.

• Medlem
  • Österbybruk
  • 2009-02-21 13:48

johan: Tack för det snabba svaret. Jag brukar redigera på min iMac och då har jag en extern FW-disk kopplad till 800 och kameran till 400. Jag kommer att köpa mig en macbook(vita) och redigera på plats så jag undrade bara om det var möjligt att koppla allt till 400. Jag får prova helt enkelt men det borde ju fungera.

Återigen, tack för svaret.

1
Bevaka tråden