Hej, jag har införskaffat en Alesis Ion vars ena ratt beter sig lite smått kluvet.
Det är ratten man använder till att ställa nivån på noise/external in-signal med och det är en sån där ändlös skruvpot, någon digital histora alltså (nej, jag har inte så stor koll på elektronik). Säg att jag skruvar på den medurs, då ska jag kunna höja nivån från noll till hundra, men ibland får jag skruva några varv innan jag kommer upp i hundra, ibland får jag skruva väääääldigt många varv. Den hakar sig liksom fram. Där skulle man kunna säga att den glappar, men det är inte riktigt så enkelt, för ibland kan det även hända att den går baklänges när jag snurrar medurs.
Säg att jag börjar på noll och skruvar medurs. Nivån hackar sig uppåt, men rätt vad det är så triggar den fel och värdet börjar gå neråt igen.
Jag vet att jag någonstans här på forumet läst om en nytillverkad maskin... kan det ha varit MEK tro (?) som hade liknande problem, och att det då rekomenderades någon form av rengöringsmedel som kunde lösa problemet. Vad kan det ha varit tro?