Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förvränga röst?!

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-02-22 17:57

Hej!

Håller på med en dokumentär på amatörnivå och en av personerna vill vara anonym. Hur förvränger jag den personens röst på bästa sett? Om jag bara höjer eller sänker hastigheten så kan ju nån annan göra samma sak och på så sett få fram hur rösten låter på riktigt.

tack på förhand.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 17:59

Vocoder användes militärt -- testa det
\\ http://en.wikipedia.org/wiki/Vocoder
\\ kan ev funka med snabb "delay" men kan vara svårt att utläsa vad denne säger då, vilket e meningen! Kolla lite, jag kan inte peka på exakt vad du behöver -- Mer hjälp kommer nog här i tråden - vad som e enklast för dig - utan att behöva sätta sig in allt för mkt i ljudmanipuleringarnas Jungle!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 18:12

Finns vellan en uppsjö pluggar som kan passa menar jag .. nu vet jag inte vad du använder för ljudprogram riktigt heller -- audacity tex e gratis i vilket fall...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2009-02-22 18:31

Vocoder borde kunna göra jobbet. Pitcha rösten både lite upp och ned först, och kör sen genom en vocoder med lite LFO på.

Bara höjda/sänka hastigheten är väl lite väl snålt då det också sabbar timingen och bli lite väl segt.. eller rappt... men en realtidspitch-effekt kan räcka. Även dessa går dock lätt att återställa till igenkänningsbart om man vill.

Sen tror jag att det i många fall räcker med att man inte spontant känner igen rösten, särskilt om man sett dokumentären först och träffar personen efteråt. Då räcker en vanlig realtidspitch, men vill man vekligen inte att det ska gå ens om man jobbar med den så får man jobba lite hårdare, exprimentera med lite plugins.

Pitchshift och annat formanttricksande verkar vara det som används i de reportage jag hört, fast det är ju naturligtvis svårt att säga exakt vad de gjort. Vill du vara mer ambitiös kan du lägga till ringmodulation eller frekvensskiftning, och vill du definitivt göra det omöjligt att återställa till originalet kan du använda diverse FFT-pluggar (det finns en hel del gratisvarianter), de brukar dessutom vara bra på att förvränga röster och ändå behålla dem hyfsat begripliga.

Sen är det kanske så i det här fallet att du faktiskt vill ha så dåliga algoritmer som möjligt - som kottenkotten skriver går det att pitcha tillbaks en nedpitchad röst (fast jag vet inte hur nära man kommer originalet) - så en dålig algoritm med mycket bieffekter är förmodligen bättre i det här fallet.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 20:32

4-bit .. 4kHz kan ju vara ennu enklare med lite lfo

  • Medlem
  • 2009-02-23 09:50

Stort tack för alla svar, vad fantastiskt det är med människor som vill hjälpa varann trots att dom inte känner varann. Jag har ju inget ljudprogra, klipper i filmen i Final cut. Ska ta en titt på audacity. E det nån speciell plug som rekomenderas?

Ljudpluggar kan du köra direkt i Final Cut om du vill.

Ursprungligen av Jokke:

Stort tack för alla svar, vad fantastiskt det är med människor som vill hjälpa varann trots att dom inte känner varann. Jag har ju inget ljudprogra, klipper i filmen i Final cut. Ska ta en titt på audacity. E det nån speciell plug som rekomenderas?

1
Bevaka tråden