Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Presentera statistik på karta

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 13:39

Håller på med en enkätundersökning där data samlas in från olika landskap/landsting/län i Sverige. Jag undrar hur man brukar göra när man presenterar data på en karta av nedanstående slag? T.ex. om jag skulle vilja ha en fördelning där t.ex. 1=blått, 2=grönt, 3=rött osv för att läsaren ska kunna få en uppfattningen om hur variabeln skiljer sig åt mellan olika län/landskap/landsting?

Finns det program för detta? Eller är det bara att sitta och göra det manuellt? Hoppas ni förstår hur jag menar. Varmt tack för vägledning!

Vanligast är att man använder sig av ett GIS-mjukvara för att presentera geografisk information. Det är dock lite tunnsått med bra program på Mac OS X.

Standardprogrammet är ArcGIS (el. ArcView) men det finns bara en gammal version för MacOS9.

Om du har hur mycket tid som helst kan du försöka lära dig GRASS som är mycket kraftfullt (nästan som ArcGIS) cross-plattform och gratis.

För enklare uppgifter liknande de som du beskriver ovan har jag använt Mapublisher (www.avenza.com), en mycket bra plugin till Adobe illustrator. Mapublisher kombinerar GIS-funktioner med illustrators grafikfunktioner. Du kan t.ex. välja att tilldela ploygoner, punkter eller andra grafiska ev. georefererade objekt egenskaper som färg efter en datatabell. Och du kan ändra projektion i realtid och alla dina grafiska objekt hänger med.

Canvas GIS kan göra samma sak, och jag tycker att det är enklare men tyvärr har de slutat utveckla mac-versionen. Den går dock att köpa fortfarande.

Vektorbaserade, georefererade sverigekartor med länsgränser brukar gå att hitta på nätet.

1
Bevaka tråden