- Olle@mac
- Medlem ●
- Borås
Dagens citat i maktkampen om SAAB´s överlevnad kommer från Dagens Industri som ställde följande fråga till Saabs vd Jan Åke Jonsson:
Men er långa rad av förlustår ligger er i fatet?
"Vår affärsplan bygger på att vi inte ska göra om misstagen i det förflutna. Men om man har attityden att ett företag inte kan tjäna pengar i framtiden bara för att det förlorat historiskt blir det naturligtvis omöjligt. Jämför med Apple, som var så långt ned i botten men som lyckades vända utvecklingen."
Kommentera gärna men håll er borta från att prata SAAB för då stänger nog någon denna tråd - håll er förslagsvis inom hur Apple löste sina problem.. eller låt bli att kommentera... går bra det med.
Apples vändning kom väl först efter att man hade sparkat dåvarande vd:n och återinsatt Steve Jobs. Steve Jobs gick tillbaka till ett gammalt beprövat koncept med iMac.
Kanske vore det idé för SAAB att sparka Jan Åke Jonsson och försöka värva tillbaka någon gammal SAAB-vd typ Peter Augustsson. Sen utvecklar man en ny SAAB 95. Tyvärr har formgivaren Sixten Sasson gått ur tiden för länge sedan. Men fråga Jonathan Ives om han kan hjälpa till!
Kanske vore det idé för SAAB att sparka Jan Åke Jonsson och försöka värva tillbaka någon gammal SAAB-vd typ Peter Augustsson.
Jag förstår att den här kommentaren är fälld i oförstånd. Jan-Åke är mer Mr. Saab än någon av de tidigare VD som vi haft de senaste 20 åren. Om jag kommer ihåg rätt så har han jobbat på Saab (eller inom dåvarande Saab Scania) sedan 1970-talet.
Peter Augustsson vad en av de Volvo-människor som befolkade ledande befattningar under det tidiga 2000-talet.
Förutom att Jan-Åkes långa karriär på Saab är han den ledare som har byggt upp och inspirerat till det j'vlar anamma som vi kan se internt på företaget efter den 20 februari.
förlåt, men apple har aldrig gått med förlust i 15 år på rad... Så jag förstår inte alls hur de jämför. Kan faktiskt inte komma på ett enda år apple gått med förlust.
1996-1997?
http://www.wolframalpha.com/input/?i=Apple+net+income+1984-2008
Även när Apple hade det som jobbigast gick de väl med vinst?
SAAB har ju inte gått med vinst sedan 1995.
Sedan måste de ju tillverka en sådan hemskans succeprodukt nu då så att ALLA slänger sig över den och de får 80% av marknaden inom det segmentet....
Skall bli kul att skåda vadan det kan bli för mickapär.
Du har fel länk där. Här är den rätta:
YouTube - The First iMac Introduction
och
YouTube - Apple Music Event 2001-The First Ever iPod Introduction
Du har fel länk där. Här är den rätta:
YouTube - The First iMac Introduction
och
YouTube - Apple Music Event 2001-The First Ever iPod Introduction
Ja, oj vad klantigt av mig...
Personligen tycker jag att det är en rätt korkad jämförelse.
Datorn kostar 5-10% av priset av bilen, användningsmässigt
så förväntas den hålla 10-20% av livslängden av bilen.
Inte speciellt tryggt att köpa en ny bil av en tillverkare som är
på väg att kursa jämfört med en dator som använder till stor
del samma komponenter som många konkurrenter.
Allt detta snack om Saab är bara ytterliggare spikar i kistan.
Apple (och andra tillverkare av populär-prylar) kan vända mycket
tvärare både upp och ner än biltillverkare.
Äsch, det är väll inge svårt alls. Det är ju bara att göra precis som Apple gjorde. Nu gäller det bara att revolutionera bilen. Öka marginalerna utan att höja priset. Så kommer de sälja mer och tjäna mer pengar. Det kan inte bli enklare.
Problemet är väl att konkurrensen inte är lika dålig som den Apple hade(har)...
Tycker det är svårt att jämföra Apple med biltillverkare på det sättet. Utvecklingsprocessen är så totalt annorlunda, och det är mycket stora skillnader i hur fort de kan svänga om och radikalt ändra produktutbudet om de så behöver. Plus att marknaden är så extremt annorlunda; ska man beskriva Apples ställning i fordonstermer är det snarast som om BMW:s enda konkurrenter i hela världen skulle heta Tata, Polski Fiat, Zhongxing och AvtoVaz.
Sedan tror jag att det finns lite för stora skillnader i företagskultur. "Traditionellt innovativa" företag (extremt självmotsägande, men jag kommer inte på någon bättre beskrivning) verkar ha en stor benägenhet att köra fast i rena tvångstankar. Det ska ideligen släppas nya innovationer oavsett om man har råd eller inte, medan man samtidigt håller krampaktigt kvar i varenda liten särart bara för att det alltid har varit så. Resultatet blir jättecharmiga produkter som är totalt världsfrånvända och ekonomiskt dödfödda. Apple känns mer som ett extremt sällsynt undantag eftersom de tog sig upp ur det träsket, och jag tvivlar på att Saab kan lyckas med samma sak.
Jag tror visst att SAAB kan göra en "Apple", men den nuvarande ledningen klarar definitivt inte av det. Det måste komma in en skarp, intelligent och okonventionell ledare - i stil med Alexander Bard, eller kanske inte just han - men ni förstår vad jag menar
Om Saab kunde göra "en Renault" och införa typ 20.000:- i skrotningspremie, kanske ännu mer (!) om man har just en gammal Saab som är skrotfärdig (hand upp!) - samt lansera en bil som var... hmm, låt mig se!
• Sportig
• Supersnygg
• Säker
• Asbillig
• Smart planerad (måste rymma 4 pers iaf)
• Välutrustad (aluminiumfälgar och ACC som standard)
• Miljötänkt till 1000
• Snabb i accelerationen men kunde toppa på 150
...
Ja, det kunde vara något för en sån som mig. En förvuxen ungdom med förkrympt plånbok.
Lite av en Saab 95, yes. En volksaab. Lite av en iMac, yes. En volkkomputer.
95.000:- som icke prutbart pris, ett kommunistpris, samma pris överallt. På öret. Maxprutat redan från början.
75.000:- för en ny Saab!
Ja, det vore något. Då skulle man i alla fall tänka tanken, och drömma drömmen.
Mhm mhm... jag gillar min idé...
• Högblank vit som enda färgval
• Fem olika val på lättmetallfälgarna och klädsel/inredningsfärgen
• Inget onödigt lull-lull förutom det jag nämnt
• Inga j*a kassa högtalare som är fabriksmonterade
• Otroligt tyst och mjuk gång
• Förarplatsen med känslan från 9000
Mmmm...
I think iLike!
Du menar känslan att sitta i en lådbil. Förarplatsen i en saab 9000 var hemsk i dagens mått av ergonomi, säkerhet etc. Stora plastytor och kanter ger slag och skador. Inneslutande känsla ger inget vilsamt körande utan en känsla av taxiverksamhet.
Jag vet att reklamspråket var att förarplatsen var inspirerad från ett flygplans cockpit men den tanken är så fel då vi kör en bil inte ett flygplan med en cessna cockpit. Det hela slutade med en omsluten design givande en klaustrofobisk känsla som en liten lådbil. Där knappar var helt riktade mot föraren och inte mot kupén. Vilket ger bra öppningsrepliker såsom kan du ändra det och trycka på den knappen etc men dålig design.
Haha. Kanske har du rätt, vet inte. Jag gillar 9000. Tydliga reglage och rejäla doningar.
Lite grand som en "handikappvänlig" osthyvel jag har;
Jättestort gummerat grepp, vinklat och ergonomiskt till perfektion MEN så in i helskotta ful och fel att man aldrig villl ta upp den ur lådan.
Apple tillverkar datorer, handenheter och mjukvara och säljer musik/film. Dom tillhör alltså en sedan 20 år explosiv marknad - en hightech-marknad som bara är i sin linda. Allt går i princip på elström. Lågspänning. (Man kan driva alla deras produkter med solceller eller en vindsnurra om det skulle knipa.)
SAAB tillverkar en 100 år gammal produkt - en produkt som fortfarande över huvud taget bara existerar p.g.a. lathet, fantasibrist och enorma tillgångar på tjockolja i planetens yttre skal. Navet är en antik stålkonstruktion som går ut på att tända eld på oljan och tvinga en kolv upp och ner. Ren stenålder. En pinsam anakronistisk kvarleva. En bullrig och skitig explosionsmotor. En genant historia som borde ha passerats för lääänge sedan - som ångmaskinen.
Jämförelsen Apple/SAAB är enbart löjlig. Ett skämt. Om SAAB nu vill "göra en Apple" så måste dom skaffa STAKE. Dom måste omedelbart upphöra med denna anakronistiska produkt utan framtid och börja producera elbilar. Nu direkt. Dom måste spela högt - chansa hårt och skita fullständig i bakåtkompabilitet och infrastrukturen kring bilåkande. Dom måste huvudstupa kasta sig in i framtiden och utan knussel riskera sin heder, sina karriärer och sina förmögenheter. Dom måste sluta babbla om "realism" och "villkor". Det är visioner som driver civilisationen.
Så gjorde Apple och så gör dom då och då. Paradigmskiften är något man inte väntar på utan sätter igång.
Gubbarna på SAAB har inte tillstymmelsen till denna stake och intelligens och halstarrighet. Dom är inte av rätta virket för att driva framtidens personbilsproduktion. SAAB är dödsdömt. SAAB är redan stendött.
Det enda tragiska i denna globala biltillverkarkris är att stater kopplar in skattefinansierade respiratorer i dom döende dinosaurierna. En sund självsanering kommer icke att tillåtas. Monstren ska leva vidare.
Jag hoppas dock på att staternas insatser är meningslösa - vilket jag tror - och att hela skiten totalkollapsar så att det blir plats för sund och intelligent och människovärdig produktion av privata transportmedel. Om vi nu över huvud taget ska ha sådana - en för varje vuxen person alltså. Den matematiken är ju egentligen inte hållbar på något sätt. Man måste vara aningen psyklabilt lagd om man tror att alla vuxna ska ha var sin bil - oavsett hur den tillverkas och vad den går på.
Visst vill vi ha elbilar, men vi vill att de ska kunna köra uppåt 100 mil utan omladdning. Jag tror inte att det är så lätt att genomföra. Toyota Prius är ett lyckat exempel på en hybrid.
Förflyttning mellan A och B på helt egna privata premisser är fortfarande lyxigt och underbart.
Ingen vill förstöra miljön men många uppskattar friheten man får med en bil.
Jämfört med tåg och bussar en oändlig frihet.
Ingen vill förstöra miljön men många uppskattar friheten att tända en cigg vart man vill.
Jag anser att bilar är för handikappade. Vuxna friska riktiga män och kvinnor behöver inte dessa gigantiska permobiler. :-D.
Visst vill vi ha elbilar, men vi vill att de ska kunna köra uppåt 100 mil utan omladdning. Jag tror inte att det är så lätt att genomföra. Toyota Prius är ett lyckat exempel på en hybrid.
Förflyttning mellan A och B på helt egna privata premisser är fortfarande lyxigt och underbart.
Ingen vill förstöra miljön men många uppskattar friheten man får med en bil.
Jämfört med tåg och bussar en oändlig frihet.
Jag anser att bilar är för handikappade. Vuxna friska riktiga män och kvinnor behöver inte dessa gigantiska permobiler. :-D.
Jag håller delvis med. Bilar är i de flesta fall onödiga och opraktiska i städer där det finns fungerande kollektivtrafik och avstånden är så korta att man med fördel kan cykla eller gå.
Utanför städerna är det en annan sak dock. Försök ta dig från Stöllet till Molkom utan bil på ett vettigt sätt utan att slösa bort halva dagen...
intressant tråd - Saabs representant gör en tolkning som visar på att man inte förstår (tror jag) mekanismerna bakom vad som gör apple till vad det är idag. Jämför man apple med saab här skulle det vara som att apple gjorde fortfarande grå burkar med diskett station och körde windows på de burkarna.. Inte ETT rätt om du frågar mig-
Det inlägget som menar att saab skall satsa på elbilar börjar närma sig men missar ändå målet... Målet är väte drivna bilar - Bilar som går på vatten helt enkelt. Tekniken finns framme. Det skulle bryta ut saab från en med järnhand kontrollerad transport medels marknad (etanol har inget med miljö vänlighet att göra, tyvärr). Saab skulle kunna bli en sann innovatör som skulle ge ringar på vattnet istället för att hamna i dess långsamt skvalpande kölvatten.
Apples strategi kring samarbetet med MS var ett nödvändigt ont men dock klarsynt. Det var nästan på dagen 5 år senare(avtalets längd) som apple släppte första versionen av safari och började på allvar skapa för produkten till IWorks - just detta gällde avtalet. Vad som inte kommer fram i videon här men som kommer fram i dokumentation kring MS antitrust rättegång för ett par år sen var att apple blev i stort sett utsatta för utpressning innan avtalets skrevs. MS ville ha Quicktime tekniken så mycket att man tog till, låt oss säga tvivelaktiga affärs metoder. Det slutade dock med att man fick bara delar av tekniken och det är lustigt nog det som Windows media baserade sig på från allra första början. Hur det är i dag vet jag inte. Kort sagt det där "samarbetet" med MS var riskabelt och förknippat med väldiga diskussioner. Apple lyckades ta sig helskinnad och faktiskt starkare ur det och det faktum att apple hade en OSX version redo för Intel processorer hade man lyckats dölja väl för MS eller? Visste de att det var bara en fråga om tid innan nextstep i apples tappning (OSX) skulle komma?Ipoden är ett kapitel för sig men var definitivt ingen "hit över en natt" som många tycks tro så här i efterhand. Det tog lång tid innan det tog fart för den.
Det finns mycket intressant historik att analysera för att få en någon klarare bild av vad som hände bakom kulisserna under tiden av "samarbets avtalet" med MS och när vändningen av apple skedde. Exempel på osannolika händelser är exempelvis att Iphone sägs enligt chefen för AT&T bara ha varit en pappers produkt när sales pitchen av steve jobs fick AT&T att åta sig att köpa den och saluföra den och inte ett år - utan ett långtids exklusivitets kontrakt för flera produkter av samma koncept och till och med oskrivna koncept.., detta 2,5 år innan den första telefonen såg dagens ljus och det var företagets introduktion på mobil marknaden som var planerad och arbetad på under minst 2,5 år - säkert längre ändå för att överhuvudtaget komma så långt som att pitcha produktens koncept för AT&T. Kan saab av idag klara något liknande? knappast troligt eller?
Apples vägar till var de är idag är minst sagt intressanta för det ger ett sken av att dessa vägar är planerade så väldigt långt innan att det låter otroligt men historiken tyder på att det kan vara sant. Så... OM saab har en motor i sina lab som skulle ta konkurrenterna på sängen - NU är det dags att vissa att de är inte följare utan ledare och risktagare med en vision !
Nej, dom bör ta fram sjyssta espressomaskiner. Sådana säljer som smör - åtminstone här i Sthlm. Vill dom bli riktigt stora så ska dom börja tillverka vindkraftverk i alla dimensioner. Dom är ju ett gammalt aerodynamiskt företag i botten. Gör dom rätt i den framtidsbranchen så kan dom vara 10 gånger större om 20 år än idag.
Ok, så Saabs enda räddning vore att börja sälja en fullt fungerande flygande matta?
Nej, dom bör ta fram sjyssta espressomaskiner. Sådana säljer som smör - åtminstone här i Sthlm. Vill dom bli riktigt stora så ska dom börja tillverka vindkraftverk i alla dimensioner. Dom är ju ett gammalt aerodynamiskt företag i botten. Gör dom rätt i den framtidsbranchen så kan dom vara 10 gånger större om 20 år än idag.
Vindkraft är väldigt 1900-tal. Dödar mest havsörnar och tillför ingen kapacitet totalt sett. Om SAAB började producera 4:e generationens kärnkraftverk, then you'd be talking...
Hehe. Jag ser framför mig en liten kärnreaktor stor som en liten tändsticksask vit som en tvål med ingraverad Saab-logga - levererad av tre män i rymddräkt, placerad någonstans 100 meter från ens bostad, "all the power you'll ever need. Saab."