Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ful eBay-blåsning! 808 and heartbreaks

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kompis köpte precis en TR-808 för 1260 Euro.
(Ja, jag vet att vissa tycker han är lurad redan där, men det är ju så med eBaypriser).

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&item=180327911150

Annonsen säger att maskinen har MIDI och är i perfekt tekniskt skick.

Min vän fick maskinen idag. Där MIDI:t suttit, på höger kant (se bild) ser det ut som en vanlig, omoddad 808. Inget MIDI men inte heller några borrhål.
Syncporten gapar helt tom. Antagligen saknade 808:an synckontakt redan när annonsen lades upp, eftersom det inte finns några bilder som visar baksidan på maskinen.

Nu upptäckte jag att säljaren köpt en annan 808 på eBay, dagen efter att han sålt sin egen.
Jag hittade detta när jag kollade säljarens profil och omdömen. Denna trummis har han köpt:

http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320338751907

Det troliga är alltså att han byggt ihop en fin 808 med både MIDI och sync till sig själv och sedan skickat en 808 utan vare sig MIDI eller sync till min kompis.
Dessutom har han tjänat ungefär en tusing på affären.

Ni som råkat ut för blåsningar på eBay, för det händer ju tyvärr ibland, hur har ni löst detta?
Varken min kompis eller jag är speciellt starka, annars hade vi gärna nitat säljaren. Min vän bor, precis som säljaren, i Tyskland.

Shit!
Om han spar all korrespondens och även tar skärmdumpar och skriver ner det som ni detektivat fram så borde det funka att få tillbaka pengarna.
Tyskland ska visst ha ganska bra konsumentskyddslagar (har jag fått reda på när jag handlat med lasergrejer) så det finns nog hjälp att få.

Det var precis när du och jag pratade i telefon och han började skriva på msn som allt uppdagades.
Han undrade också om du kan fixa sync annars?

Jodå om resten av elektroniken finns där inne så går det väl, man kan nog inte veta vad dom tagit bort innan man öppnat och kollat.

1260 euro med världens lägsta kronkurs... Ingen rolig historia.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 20:34

Finns en Oberheim Matrix12 som osså e skum. Samma kille som försöker blåsa med Elka Synthex.

Varför "nitar" han inte honom med en dålig review som talar om vad han är för en "blåsare"? (på ebay alltså)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-01 19:36

Anlita Baltic Inkasso "våra kunder behöver inte kunna ryska, de förstår oss ändå"

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-03 07:49

Kanske bättre att fixa till trummisen.. verkar ju vara spelets regler att blåsa folk på ebay!!

Finns ju massor med schema och info om den maskinen..

• Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-03 09:19

Känns väl kanske som att rapportera till Ebay och Paypal för "Item not as described" funkar bättre om din kompis vill ha tillbaka pengarna, snarare än att nita säljaren.

Alltså. Att anmäla en säljare brukar vara effektivt. I mitt fall hade en vara inte skickats på en månad ungefär, men så snart jag skickade in en Paypal claim så hade jag tracking number på försändelsen i min inbox.

1
Bevaka tråden