Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Filemaker lämpligt för detta?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 21:57

Jag vill ha ett kundhanteringssystem.

2 arbetsstationer skall finnas, en där man matar in nya kunder och en annan där man hanterar kunden.
Där man hanterar kunden skall det bara finnas en pekskärm. På pekskärmen ser man vad kunden har handlat, totalsumma och 20 förprogrammerade knappar (mjölk, Snickers osv).

Kund 1 kommer fram, då trycker man på "Kund" också "1" eller scannar en streckkod som betyder "kund 1".
Om de vill ha en mjölk, så trycker jag på knappen "mjölk" på pekskärmen.
Så fort man har tryckt på "mjölk" så skall rutan med vad de har handlat och totalsumman uppdateras direkt.

Skall se ut och fungera som detta ungefär: http://www.kassacentralen.se/gfx/UNI-DX915.jpg

Är Filemaker lämpligt för detta?

Jepp, men du måste bygga det själv. Men speciellt svårt är det inte.

Men som den nya lagen ser ut gällande kassaregister så blir det tyvärr för krångligt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-27 02:07

Tackar för det snabba svaret!
Då blir det till att läsa på om Filemaker.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-02-27 08:45

Tänk bara på att du troligen inte får använda systemet för kassaregistrering, då skatteverket numera kräver att kassaregistren skall vara godkända och certifierade, och att man också måste kommunicera med doms svarta låda.

Än så länge finns ingen programvara (plugin) som gör att lådan fungerar med FileMaker.

Annars är det inga problem att använda FileMaker till detta behov, jag har själv ett sådant system, men la ner projektet då skatteverket visade sina stasifasoner.

Ursprungligen av smurf:

Än så länge finns ingen programvara (plugin) som gör att lådan fungerar med FileMaker.

Om du skaffar en kvittoskrivare t.ex. Star Kvittoskrivare så kan du koppla kassalådan till den.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2009-09-21 08:23
Ursprungligen av peterwatz:

Om du skaffar en kvittoskrivare t.ex. Star Kvittoskrivare så kan du koppla kassalådan till den.

Kassalådan vet jag att fungerar, det har jag redan.
Det är tyvärr Stalins (Svenska Statens) svarta låda det är prat på, vart får man tag på en sådan som fungerar med Mac????

Nämner samma sak även i denna tråd:

Sökte efter något annat och hittade att det numera finns certifierade kassaregister att köpa. Såg en nyhet på Position Ett (FileMaker-utvecklare) webbsida som leder till ett pressmeddelanden och säljbroshyrer på denna sida:

Press & mediainfo (Retail Innovation) (Se Pressmeddelanden 20090715).

1
Bevaka tråden