Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tangent hänger sig på min Moog Voyager

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-28 09:48

Ibland så "fastnar" en tangent på min Moog Voyager, inte rent fysiskt alltså, men tonen hänger kvar, precis som att man höll nere tangenten. Enda sättet att få den att "släppa" är att stänga av synten och starta om. Det är alltid olika toner som hänger sig så det är inte knutet till en viss tangent.

Är det någon vänlig själ här som har koll? Vad kan det bero på och hur fixar man problemet? Jag tänkte ta den med mig på turné i vår men nu vågar jag inte...

Jag har några problem till som är mindre viktiga, men ändå, om någon vet så.

* Pitch bend bändar lite för långt. Ställer jag den t.ex på 2 semitioner så bendar den ändå 10 cent för mycket. Det är absolut hörbart Kan man kalibrera det?

* Ställer jag pitchen på osc2 precis på nollan så är den ändå en aning snedstämd. Vill jag ha den helt stämd får jag sätta den på -2 typ. Spelar ju ingen roll egentligen men lite irriterande är det.

* Jag får för mig att "modulation amount" både på "mod wheel" och "pedal/on" är lite knepig att ställa in. Det blir tydligt om man ska göra ett litet vibrato med pitch, I princip inget händer tills man är på 10 eller 11, ökar man ytterligare, till 13-14 så blir det alldeles för mycket vibrato.

Senast redigerat 2009-02-28 10:11
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-02-28 10:19

Hmm.. Garanti? Neriks kan nog mer om denna pjäs.

Pitch-, och modulationshjulet liksom oscillatorpitchen låter som nåt som kan kalibreras. Det kan ju finnas kalibreringsrutiner åtminstone för hjulen i mjukvaran.

Får du ingen rätsida på den så får du nog ge den till mig.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-28 11:09

Vilken OS-version har du i den? OS-versionen står på displayen när du startar den.

Ursprungligen av Jony:

Ibland så "fastnar" en tangent på min Moog Voyager, inte rent fysiskt alltså, men tonen hänger kvar, precis som att man höll nere tangenten. Enda sättet att få den att "släppa" är att stänga av synten och starta om. Det är alltid olika toner som hänger sig så det är inte knutet till en viss tangent.

Det låter som mjukvarustrul men det kan också vara relaterat till hårdvaruproblem. Har du någon MIDI-enhet inkopplad till Voyager'n? Om du har det så pröva koppla loss synten och testa utan att ha den ansluten till MIDI ... Jag har lagat några Voyager's men aldrig råkat ut för det problem du beskriver. Jag skulle behöva ta en titt i service-manulen för att få lite idéer på vad som kan orsaka problemet. Sitter dock just nu på en flygplats och planerera en flygning så jag kan inte kolla service-manualen förrän senare ikväll när jag kommer hem ...

Ursprungligen av Jony:

* Pitch bend bändar lite för långt. Ställer jag den t.ex på 2 semitioner så bendar den ändå 10 cent för mycket. Det är absolut hörbart Kan man kalibrera det?

Det går att kalibrera ...

Ursprungligen av Jony:

* Ställer jag pitchen på osc2 precis på nollan så är den ändå en aning snedstämd. Vill jag ha den helt stämd får jag sätta den på -2 typ. Spelar ju ingen roll egentligen men lite irriterande är det.

Det går att kalibrera. Jag har för mig att man även kan ställa det i mjukvaran. Jag kan kolla upp det i service-manualen så fort jag kommer hem ...

Ursprungligen av Jony:

* Jag får för mig att "modulation amount" både på "mod wheel" och "pedal/on" är lite knepig att ställa in. Det blir tydligt om man ska göra ett litet vibrato med pitch, I princip inget händer tills man är på 10 eller 11, ökar man ytterligare, till 13-14 så blir det alldeles för mycket vibrato.

Det låter lite märkligt. Jag har ingen koll på hur det ska vara då jag sällan använder min egen Voyager (eller någon annan av mina syntar). Jag kan dock koppla in den och testa lite när jag kommer hem.

jo amount på bussarna är händelselösa i början sen kommer det en hel del snabbt

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 15:45

Tack så mycket för alla svar! Skönt att höra att det går att kalibrera oscillatorn och pitch bend, nu måste jag bara ta reda på hur man gör!

Citat:

Vilken OS-version har du i den?

Just nu är det version 3.3 i den, jag ska uppdatera till 3.4 i kväll tänkte jag.

Citat:

Har du någon MIDI-enhet inkopplad till Voyager'n?

Jag har inga midi-enheter kopplade till voyagern.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 16:50

Nu har jag uppdaterat till senaste systemet men har redan fått en "hängning".

Det funkar så att en tangent beter sig som att den vore nedtryckt hela tiden. Först kan man spela på andra tangenter också, men efter en stund slutar synten helt att reagera på tangenterna och bara spelar tonen som den fastnat på.

Nu testade jag att skicka midi till synten och jag lyckas inte få den att hänga sig då. när tangenterna slutade reagera så fortsatte synten reagera på midi. Med andra ord lär det handla om tangentbordet.

Senast redigerat 2009-03-01 17:02
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-01 17:25

Jony,

De flesta parametrar går att kalibrera hårdvarumässigt genom att öppna synten och justera trimpottarna i den. För att göra det behöver man dock service-manualen som tyvärr inte är publik från Moog. Har man inte inte tillgång till serice-manualen så avråder jag starkt från att att öppna synten skruva i den. Risken är enormt stor att man gör fel vilket förmodligen bara kommer förvärra problemet. Har du garantin kvar på på din Voyager så gäller den dessutom inte längre om du skruvar i den ... Voyagerns kalibreringsprocedur är ganska omfattande och att göra en eventuellt omkalibrering av den tar tyvärr ta en stund att genomföra ... Har du garantin kvar på den så hör av dig till Fitzpatrick och fråga om de kan fixa kalibreringsproblemen hos din Voyager.

När det gäller pitch-bend så kan man som sagt justera arbetsområdet för pich-bend i mjukvaran. Jag misstänker att du redan testat det men om du inte har testat så kan du göra det genom att trycka på [EDIT]-knappen och välja [Pitch-Bend Amt.] i listan. Under denna meny kan man sedan justera arbetsområdet för pitch-UP respektive pitch-DOWN. Skulle du uppleva att pitchen inte riktigt stämmer överens med inställningarna man gjort i mjukvaran så måste man nog tyvärr trimma det i hårdvaran. Min Voyager är tyvärr nerpackad så jag kan inte testa på den ...

Problemet med att osc2 hos din Voyager är en aning sneställd verkar tydligen inte gå att justera i mjukvaran som jag trodde. I samband med att man gör en hårdvarukalibrering av en oscillator så använder man [Init Parameters] under [Edit] menyn för att ställa oscillatorernas pitch till "digital zero volts" oavsett hur [Frequency]-ratten står på panelen. Jag trodde att det gick att utnyttja detta för att justera det i mjukvaran men jag mindes tydligen helt fel ...Det enda man kan göra är förmodligen att trimma oscillatorns frekvens i hårdvaran.

Angående ditt problem med tangenterna som "fastnar" så gissar jag på att det är ett hårvarufel. Jag kollade service-manualen men det fanns inga noteringar om det problem som du beskriver. Däremot finns liknande problem med tangenter som hänger eller spelar av sig själv beskrivet i Moog's interna knowledgebase för service-tekniker. Kontakta Fitzpatrick och kolla vad dom har att säga om problemet.

Förresten ... Slutar tangenen att låta om du trycker på MASTER-knappen eller är du tvungen att starta om din Voyager helt och hållet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-01 21:28

Aja, det var ju tråkigt att det var så krångligt att kalibrera.

Citat:

Förresten ... Slutar tangenen att låta om du trycker på MASTER-knappen eller är du tvungen att starta om din Voyager helt och hållet?

Jag måste starta om synten helt och hållet.

Vet du hur länge garantin gäller?

Senast redigerat 2009-03-01 21:59
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-01 23:12

Normalt gäller väl ett års garanti (kan variera lite från fall till fall) ... Utöver det så gäller konsumentköplagen vilket innebär att man har tre år på sig att reklamera ett ursprungsfel på en vara. Köparen måste dock bevisa att felet fanns hos varan innan den köptes vilket kan vara svårt i vissa fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 20:42

Då är det nog svårt att få ut något. Det var ett och ett halvt år sedan jag köpte den.

Nu har jag upptäckt att det räcker med att jag dunkar till synten litegrann så tar den en ton och håller den eller så tappar den bara kontakten med klaviaturen. Så problemet är garanterat fysiskt. Suck...

En annan lustig sak jag upptäckte var att pitch bend kan benda exakt en oktav, helt rent, inte en cent fel, men så fort jag väljer ett annat värde så bendar den för långt. Ibland är det helt åt helvete.

Kan det vara mjukvaran som blivit helt uppfuckad på något vis? Går det i så fall att formatera om synten och ladda in systemet och ljuden och hela skiten på nytt?

Men antagligen har jag väl fått ett riktigt måndags-exemplar. Synten har verkligen stått och knappast använts sen jag köpte den så det kan inte vara slitage som har orsakat problemen i alla fall..

Möjligtvis kan det vara brist på kärlek som gjort den sur.. :">

Senast redigerat 2009-03-02 21:03
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 21:48

Du Jony ... Jag tycker det låter som det är något skumt med touch-panelen på din Voyager. Hur är den inställd? Är touch-panelen inställd att trigga på [ENV Gate Switch]? Gå in i [EDIT] menyn och titta under [T.S Destinations] ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 21:34

Nu har jag gjort en spännande upptäckt, nämligen att när panelen är uppställd i sitt högsta läge, när den står nästan rakt upp, så kan jag inte få synten att "haka upp sig" längre!!?? Det är mycket enkelt att få den att frysa när den är i 45 grader eller mindre.

Med andra ord borde det väl vara någon liten grej som kopplar ihop tangentbordet med resten av synten som är löst och glappar vid minsta lilla stöt om panelen ligger ned? Jag har ruckat på den lilla sladden som går mellan tangentbordet och synten men då händer inget, så det måste nog vara något inuti. Låter inte det som en rimlig orsak?

Jag kan inte ett skvatt om komponenter i analogsyntar så det är nog ingen mening att jag öppnar och tittar för jag kommer inte fatta något. Men det kanske är en "peace of cake" för någon kunnig?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-02 22:03
Citat:

Du Jony ... Jag tycker det låter som det är något skumt med touch-panelen på din Voyager. Hur är den inställd? Är touch-panelen inställd att trigga på ENV Gate Switch? gå in i [EDIT] menyn och titta under [T.S Destinations] ...

Nej, tyvärr verkar inte det vara problemet. Gate hade inte destination ENV Gate Switch. Och om jag ställer in att det ska vara det så fungerar den som den ska ändå, alltså att Env Gate sätter sig i ON-läge men släpper så fort jag tar fingret från plattan. Det finns inga andra globala inställningar för plattan som kan ställa till det?

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 10:50
Ursprungligen av Jony:

Nej, tyvärr verkar inte det vara problemet.

Nähä ... då har jag inga fortsatta idéer vad som kan vara problemet annat än att det låter som ett hårdvaruproblem som en tekniker skulle behöva titta närmare på Har du kollat med Fitzpatrick vad de säger?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-03 11:12

Är det verkligen vettigt att rekommendera att lämna i den till Fitzpatrick med de erfarenheterna du haft av deras tekniker tidigare Neriks?
http://www.neriks.com/Blog/tabid/61/EntryID/18/Default.aspx

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 12:26
Ursprungligen av kroffe:

Är det verkligen vettigt att rekommendera att lämna i den till Fitzpatrick med de erfarenheterna du haft av deras tekniker tidigare Neriks?
Blog

Hehe ... ja, det där kanske inte såg så bra ut för Fitzpatrick Det kanske är lite dåligt formulerat av mig men det är alltså inte Fitzpatrick som jag avseer i mitt blogg-inlägg. Voyager'n som jag skrev om i mitt blogg-inlägg är köpt utomlands och har inget alls med Fitzpatrick att göra. Faktum är att jag blev rekommenderad av Fitzpatrick att laga den eftersom den inte omfattade av den svenska garantin. Har man en svensksåld Voyager som krånglar så tycker jag att man ska kontakta Fitzpatrick eftersom de har en mycket kompetent serviceavdelning som är specialicerade på Moog's produkter. I de fall Fitzpatrick inte hinner med så har de ibland hänt att de rekommenderat mig vilket jag är väldigt tacksam för

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 13:11
Ursprungligen av Jony:

Mina oscillatorer är inte heller helt stämda vid 0 värde. Grejen är att Voyagern är analog, inte simulerad analog som alla pluggar, VA m.m. Den kommer troligen ändra sig med tiden, min är ifrån 2004 och nu tycker jag den börjar låta bra. Tyckte den lät set och kall förut men nu börjar den driva lite
För mig gör det inget om jag måste vrida till 2 för att stämma oscillatorn, jag tittar inte på värden på displayen, jag använder öronen och lyssnar. Det beror nog på att mina analogisar inkl Model D inte har någon display.
Om du tycker det är jobbigt går detta att kalibrera.

Mvh
Demokid

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-03 13:15

OK, det förklarar en del. Tack Neriks för det förtydligandet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 16:06

Jag har tagit kontakt med Fitzpatrick nu så vi får se vart det leder.

// Jon

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 18:21

Jag har hittat problemet. Eller rätare sagt, jag har ingen aning om vad problemet är, men lösningen är att isolera staget som håller upp panelen. Om panelen är i sitt högsta eller lägsta läge är det inga problem, sitter den i något av de tre mellanhacken behöver jag i princip bara lyfta synten några centimeter så hänger sig klaviaturen. När jag testade att stoppa en tjock strumpa mellan staget och hacket på baksidan av panelen så funkar synten perfekt. Det är precis som att det uppstår någon slags statisk elektricitet som leds från staget upp till kretskortet som gör att klaviaturen låser sig. Är inte detta himla märkligt?

Men erkänn, jag är en jävel på felsökning!

• Medlem
  • 2009-03-03 18:55

Glappkontakt då?

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-03 18:55

Ja det är du...

... men lösningen lämmnar lite att önska för va!!

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-03 18:58

Tror det kan vara nån flatkablel från klavdelen som det kryper lite i...

Kan ju förklara mod eller om det var pitchen oxå...

Men jag vet inte!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 19:23
Citat:

Tror det kan vara nån flatkablel från klavdelen som det kryper lite i...

Hm, det där fattade jag inte riktigt. Menar du att det kan vara någon kabel som har kontakt med underredet som gör att något kortsluter när underdelen får kontakt med baksidan av panelen? Låter ju i och för sig logiskt.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-03 19:36

....eller att det kläms på något vis... vet inte alls hur det ser ut.. men det måste vara flatkabel mellan klaven och synthen?? det kan vara krypstömmar i skadad kabel.. volt hoppar över där det inte ska vara eller jordar ner fel.

Nån som kan bättre får uttala sig.. kan vara nån konding som är lurig oxå.. jordproblem! Tror det bästa i längden är om någon som kan sånt tittar på den..

Jag är inte så kunnig!

Antingen kan det självläka annars, eller vara kvar som det är, det mest troliga är att det blir värre!!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 19:52

Så länge jag isolerar staget så har jag inget problem. Bara att tejpa på en gummibit eller tjockt tyg. Fast jag borde ändå få benden kalibrerad så då kanske det är lika bra att personen som gör det kollar på det samtidigt.

• Medlem
  • Vetlanda
  • 2009-03-03 20:59

Ja nån som kan mäta och kolla vad som kryper runt när du har staget uppe.. synd på en sån maskin att ha fusklösningar.

1
Bevaka tråden