Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur klen dator kan jag skaffa?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis testat att spela live med Native Instuments B4 II orgel i en MacBook 2.1Ghz med 4MB Ram. Fungerar otroligt bra med den inbyggda ljudutgången (core audio?) och latency inställd på 8ms. Nästan som "the real thing"!

Nu vill jag skaffa en egen mac och göra samma sak.
En begagnad PowerBook 12" borde vara perfekt för jobbet då NI har som krav G4 733 MHz och den datorn är robust och portabel.

Men frågan blir då:
Kommer en 1-1,5GHz att räcka till om jag vill köra med samma låga latency med det inbyggda ljudet i en 12"?

Vad är det som är avgörande egentligen? Processorhastighet eller ljudkretsarna?

  • Medlem
  • 2009-03-01 23:08
Citat:

System Requirements
Mac OS X 10.4.x, G4 733 MHz or Intel® Core™ Duo 1.66 GHz, 256 MB RAM

http://www.native-instruments.com/index.php?id=b4ii

Men det kanske är en aning förskönande siffror...?

edit: läste fel. Trodde du ville köpa en PowerBook 733 och undrade om det räckte.

Om du vill köra låg latency (total latency) så måste du köra med ljudkort oavsett.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-02 00:16

Jag tycker macens interna ljudkort levererar oerhört bra, men NI's program kräver ofta rätt mycket resurser. Men ett snålt program som Reason 3 exempelvis är fullt spelbart från klaviatur även med riktigt gamla Macar. Kör du orgelpluggen som stand alone så borde en PB12" kunna rocka loss och lyfta taket.

Be att få testa innan och bränn ned en demoversion av programmet på CD. Också bra att testa i ljudkvalitetssyfte, för vissa begagnade powerbooks har problem med att ljudutgången har missljud, kanske på grund av oöm behandling medelst hörlurar och annat.

1
Bevaka tråden