Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trigger kabel?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte synca/trigga ihop min 606:a med min Jx-3p synth.
Vad är det för kabel man kör med??
Vanlig tele med en mini tele i ändan?

Också rätt lost på hur Din-Sync funkar.

Du behöver DIN kontakter i bägge ändar. Dock funkar inte alltid vanliga MIDI kablar. Det finns speciella DIN-sync kablar också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 22:22

Hej du kan rigga sequencern på JX-3P:an från trig ut på 606:an till seq. trig in på JX-3P:an du behöver en vanlig audiosladd mini tele från 606 till stor tele på JX-3P så steppar du sequencern på JX-3P:an funkar klockrent den har hela 128steps sequencer kan även spela in ackord i sequencen.

//J

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-04 16:38
Ursprungligen av Puppets:

Hej du kan rigga sequencern på JX-3P:an från trig ut på 606:an till seq. trig in på JX-3P:an du behöver en vanlig audiosladd mini tele från 606 till stor tele på JX-3P så steppar du sequencern på JX-3P:an funkar klockrent den har hela 128steps sequencer kan även spela in ackord i sequencen.

//J

så har man ju gjort några gånger :). funkar bra vill jag minnas. och ganska tight. men lägger man toms på 16delar i 606 så hör man triggarna lite i utgången. men det är lite mindre i pattern play än i edit - många ledar som lyser mer brus. eller är det bara min 606?

och grattis till kompinationen 606 + jx-3p. en riktigt klassiker

Om du gör som Puppets föreslår, glöm inte att programmera toms i 606an, det är nämligen de som kommer ut på trigutgångarna. Inte tomljudet i sig men en puls.

Trevligt! Ska bli intressant att testa "trigger prylen" efter jobbet idag!
Vart kan man köpa DIN-sync kablar? "Dock funkar inte alltid vanliga MIDI kablar"
Så ibland funkar vanliga midi-kablar som DIN? Funkar vanliga midi-kablar som substitut
på Rolands modeller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 09:02

Alla MIDI-kablar jag någonsin stött på funkar som DIN-sync också. DIN-syncen använder andra pinnar i kontakten och på riktigt billiga MIDI-kablar är inte alla pinnar inkopplade.

Tackar Frebrik! Då var det problemet kanske enkelt löst.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-04 15:05

JX3p har inte DIN-synk, men däremot driver du sequencern så som Puppets beskriver.

Så, nu har jag latjat lite! Funkade finfint! Roligt att jamma med sig själv "old school"
Ska testa 707:an senare också.

Update: testat 707:an nu. Funkar fint den med.

Senast redigerat 2009-03-04 19:22
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-04 18:46

det går att splitta upp DIN24 kabeln med TELEjack piska
DIN:
-- pin 1 e start & stop
-- pin 2 e jord
-- pin 3 är tempo (kör man DIN24 måste man trigga 6x för att dom burkarna ska hoppa ett steg frammåt i deras sequencer → 24pulses per quarter note → -- eller dra en taggig basgång i audio in på det stiftet & se vad som händer, haha)

testat att pitcha ner en 909 handklapp och förstärkt signalen till pin 3? -- det blir bara pilsnerPulser ut då ;]

1
Bevaka tråden