Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Switching in progress...

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Håller just nu på att Switchs en kompis som bestämt sig för att ta steget.

Han håller på att "självutbilda" sig till Fotograf.
Jag är ingen expert på området men har försökt förmedla vidare det lilla jag kan.
Förutom själva fotograferandet är det ju en hel del runtomkring i datorn...
Givetvis har jag tipsat om Mac's fördelar, när han kommit med;

1) Maskiner som aldrig fungerar.
2) Billiga USB-diskar som används för Backup - och rasar...
3) Dåliga skärmar, hur skall man kunna ha koll på färg då?
4) Miljoners med kablar
5) Öht så gott som alla lösningar är modell "kludge" (tuggummi & ståltråd)
6) Inget arbetsflöde alls. Allt i en hög. FEM mailadresser till POP3-servrar...
7) Maskinerna står hos hans "kanelbulle-konsult" mer än hemma pga Virus etc.

Nu har han en fotograf som han ser upp till väldigt mkt som han besöker med jämna mellanrum för bl a bildkritik (jobbigt få, men väldigt nyttigt). En äldre man med mycket integritet om man säger så...

Denne man har "exploderat" (tack!) och nästan skällt ut honom och ifrågasatt hur fasen han kan jobba med bråten han har idag. Sagt ungefär att "riktiga män kör fanimej Mac..."

Så nu skall det switchas..... äntligen.

Jag har funderat som så här.

Idag har han fem PC-burkar, två eller tre skrivare. En röra med XP och Vista.
Lite bilder här, andra ligger där...etc. Han har egen firma också samt en Fru.

1) Fundera på vad som skall behållas - sälj resten

2) Behåller en PC för firmans räkning (vill han byta ut bokföring etc kan han ju göra det längre fram)

3) Skrivarna behålls, nya drivrutiner osv.

4) Frun kan välja en av de BRA bärbara och ha för soffsurf, banken etc.

De saker jag rekommenderat:

1) en iMac 24" mellanmodell för 16500:-, minne upp till 4GB
2) en Time Capsule , en BRA USB-disk kopplas i rumpan på den.

Jag skulle vilja höra med er vad som kan vara att tänka på, egna erfarenheter.
Vad gick fel och hur man kanske kunde undvikit det...

Jag vill INTE ha en diskussion kring att PC går att få att funka med ditten och datten eller att det bara rör sig som SBS * etc. Här gäller det att PC'arna skall ut (alla så småningom) ur huset och Macarna skall in.

* SBS = Skit bakom spakarna, ungefär; Handhavandefel pga kass kunskaper

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 11:34
Ursprungligen av Goflorp:

1) en iMac 24" mellanmodell för 16500:-, minne upp till 4GB
2) en Time Capsule , en BRA USB-disk kopplas i rumpan på den.

Ett alternativ är ju att skippa Time Capsule och sätta 1-2 USB-diskar i iMac. Laptopen kan väl backas till iMac via fildelning?

Problemet med USB-disk i Time Capsule är väl hur denna disk säkerhetskopieras? Eller fixar Time Capsule det???

Nackdelen med det är ju att Laptopen endast backas upp då iMac är igång.

Fördelen är snabbare diskaccess för arkiv och Time Machine, samt att arkiv-disken blir säkerhetskopierad automatiskt.

Ursprungligen av pesc:

Ett alternativ är ju att skippa Time Capsule och sätta 1-2 USB-diskar i iMac. Laptopen kan väl backas till iMac via fildelning?

Problemet med USB-disk i Time Capsule är väl hur denna disk säkerhetskopieras? Eller fixar Time Capsule det???

Nackdelen med det är ju att Laptopen endast backas upp då iMac är igång.

Fördelen är snabbare diskaccess för arkiv och Time Machine, samt att arkiv-disken blir säkerhetskopierad automatiskt.

Meningen var nog att EN USB-disk i rumpan på TC'n används för backup.
Då kan man ha all bröt en bit bort, slipper sladdar.

PC'n får hans kanelbullekonsult fixa ihop ngt backupsätt till. Jag fixar inte med Vista utan att kasta saker ut genom fönster

Eftersom det handlar om en fotograf säger jag mac pro med riktig skärm. Och time capsule är väl bra för vanliga backuperna men inte för foton. För dem använder jag speglade firewirediskar (varav en backup. Jag ska låsa in den i kassaskåpet är det meningen...)

Ursprungligen av akerstrom:

Eftersom det handlar om en fotograf säger jag mac pro med riktig skärm. Och time capsule är väl bra för vanliga backuperna men inte för foton. För dem använder jag speglade firewirediskar (varav en backup. Jag ska låsa in den i kassaskåpet är det meningen...)

Väl ihopfunderade åsikter.

Budget ligger välan runt 20. Tror det blir svårt få ihop ngt MacPro + Skärm för de pengarna.
En iMac räcker nog mer än väl, 24" an så att det blir lite yta jobba på.
Krav på färgåkta skärm är det inte.

"Ajfan-backup" fixar ju Time Capsule/Time machine, men att arkivera foton blir nog en USB eller FW-disk och ngt lämpligt program som går varje dygn.

  • Medlem
  • 2009-03-11 17:13

Problemet med iMac är väl att de är lite väl långt ifrån färgsäkert... Och att det är glänsande skärm gör ju sitt. Men som tur är så har ju iMac en miniDP-utgång. Han skulle ju kunna köpa en extra-skärm från NEC, Eizo, eller Samsung.. Med Eizo är han ju säker på att få en bra, även bland de mindre kostsamma. Och begagnat-marknaden är ju alltid ett alternativ. Dessutom underlättar dubbla skärmar nåt så oerhört när man redigerar bilder, du har bildbrowsern i ena skärmen och redigerar i den andra. Då går det snabbt och lätt att byta.

Men detta är givetvis inget som är ett direkt krav från början, men det är ju skönt att man får bilderna på papper som de ser ut på skärmen... Men en kalibrator är ju alltid värt att köpa. Finns ju från 990:- till 5-6000:- Och den näst billigaste brukar ju vara ett ganska stort snäpp upp från den billigaste, men jag har inte jättekoll.

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av bildbackup, eftersom jag bara har en extern hdd, där jag har alla bilder. Inte alls bra, men jag har inte råd med en till nu tyvärr. Adobe Lightroom har annars en automatisk backup på bilder och bibliotek.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 19:45

Går inte både OS X och Adobes varor mot att nyttja GPU:n mer, och med det i åtanke kanske vi i framtiden återigen får se ett ganska stort prestandahopp mellan konsument/proffsmacar. Utan att kolla grafikkortens specar tål det att kontrolleras så han inte sitter med en konsumentmac som är alltför trög om ett eller två år.

Satsa på en iMac 24", Maxat Ram = 4GB. 1 st TimeCapsule + 1st WD MybookStudio FW800 1 TB + Lightroom. Goflorp, ditt resonemang kring vad av pc-utrustningen som ska behållas låter mycket sund, kunde inte sagt det bättre själv. iMacen funkar utmärkt tills man arbetar med skapande i storformatsklassen. Har själv en bekant som jag har omvänt, iMacen är hans bästa vän och han har bl a tagit de storformatsbilder från volvo som du ser från golv till tak på stortavlorna på Landvetter, så nog borde iMacen duga som initial Mac...Senare kan man ju investera i en MacPro + Eizo skärm. Att frun lär älska iMacen är säkerligen ingen nackdel i framtida förhandlingar...:D

Jag lutar också åt en iMac 24".
Skall kolla den där hårddisken.

Personligen tror jag att hans frus bärbara inom kort efter det här kommer att sluta användas och hon kommer köra mac istället. Hon är positiv till Switchen av flera skäl. Ett är att det blir lite "ordning och reda" på alla tonvis med svarta kablar etc ...

Det är ju underbart när de drar åt samma håll - tänk vad jobbigt det kunde bli om de jobbade MOT varann.

Körde förbi hans hus häromdagen och lämnade lite saker.

På utsidan ligger en datorlåda modell "paket-PC", den ser ut som om ngn kört över den med en lastbil...

I dagsläget har han en iMac24 med lite kringsaker.
Han har fått ordning på skrivarna alldeles själv.
Vi har kört iChat flera ggr - ämrans smidigt.

Han skall ta upp hål i väggen så han får in ett fönster... "det känns så mycket bättre när man sitter dä. Jag är ju där en bra stund varje dag"

1
Bevaka tråden