Vad är det egentligen du har problem med? Original-rubriken antydde att det är något problem vid själva uppdateringen. Men i inlägget framgår att det snarare har hänt något vid uppdateringen, och efteråt så fungerar inte Spotlight.
Så här kommer ett par motfrågor för att försöka förtydliga frågeställningen....
1) Hur uppdaterade du? "Uppgradera", "Arkivera och installera", eller "Radera och installera"?
2) Har du installerat alla uppdateringar efteråt, t.ex upp til 10.5.6?
3) När visar sig problemet/felmeddelandet? Ofta? Någon enstaka gång? Alltid när du startar ett visst program? Alltid när du gör någon viss sak i datorn? Osv, osv...
4) Är det bara Spotlight som avslutas, eller finns det andra "symptom" också?
5) Har du provat att köra Skivverktyg (eller något annat verktygsprogram typ TechTool eller Diskwarrior), för att se om den hittar några fel?
6) Vilken "vit iMac" är det? G5 eller Intel?