Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskemål på nästa iPhone

Tråden skapades och har fått 91 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Detta avser alltså förbättringar på iPhone 3G med OS 2.2.1.
Både hård- och mjukvara.

Min önskelista är:

*Läsa mail horisontellt.
*Massradering av mail.
*Visning av apps i rull-lista i bokstavsordning.
*Snabbspolning till valfri applikationssida. Förslagsvis genom att trycka på den prick den representerar !!
(Hur självklart borde inte detta vara egentligen?)
*Termometer. Ja, vaddårå!!?
*En bra kamera.
(Det säger i o f s inte så mycket med tanke på hur usel kameran är nu. Men hur svårt är det då att göra en bättre?!)
*MMS.
*Fullständiga SMS-funktioner.
*Bättre telefonnummerhantering. (Hallå! Det är faktiskt en telefon!!)
*Filhantering.
(Eller, nä förresten... Skönt att slippa när jag tänker efter! Glöm det där.)

Ytterligare en "önskemål"-tråd som bara kommer morphas över i "synd att den saknar MMS"

orka...

Det som diskuteras betyder ju ingenting, Apple gör väl som de vill. Vi får när de släpper telefonen (3G Gen II eller vad den nu kan heta). De och NSA måste ju vara svårast i världen få grepp om...

Ursprungligen av Goflorp:

Ytterligare en "önskemål"-tråd som bara kommer morphas över i "synd att den saknar MMS"

orka...

Tro inte att jag inte sökte först.
Jag hittade två trådar men dom var gamla.
Och hade bara tråden du hänvisar till haft "önskemål" i namnet så hade jag hittat den.
Jag har en tidsgräns på max en minut när jag söker.

Och det är klart att Apple inte läser det här forumet.
Men det finns ju trådar om önskemål i nästa OS också.

Synd att den saknar MMS... det hoppas jag kommer i nästa lur.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 21:30

Ett önskemål är att man skulle kunna filma med kameran, helst i samma app som man tar kort med. Jag tror att det går med ett program man kan skaffa med en jailbreakad va?

Ursprungligen av marQz:

Ett önskemål är att man skulle kunna filma med kameran, helst i samma app som man tar kort med. Jag tror att det går med ett program man kan skaffa med en jailbreakad va?

Ja, det finns minst två olika

Videosamtal

Självklart ska nästa iPhone ha frontkamera för videosamtal och iChat!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-07 22:15

Lunarstorm-varning på huvudinlägget.

En liten mer sansad lista, åtminstone inte lika hysterik:

- Spotlight (gärna framkomligt överallt, annars räcker det med en sökikon på startskärmen)
- Multitasking
- Välja musik som signal till väckarklockan
- Copy & Paste, såklart får jag väl lov och säga! ; )

Ursprungligen av the örjan:

*Bättre telefonnummerhantering. (Hallå! Det är faktiskt en telefon!!)

Vad tänkte du på här? Jag är bara nyfiken... resten fattar jag:cool:

Ursprungligen av BlackSmp:

Vad tänkte du på här? Jag är bara nyfiken... resten fattar jag:cool:

T ex "Använd nummer" i fall man har fått ett sms från någon man inte har i kontaktboken.

Jag vill den skall ha en termometer inbyggt, så när man kör upp den i ***** så kan man snabbt få reda på om man har feber.

Inbyggd ölöppnare, syl, kniv. Gärna Sten, Sax och Påse med!
Sedan är det ju så att alla sådana saker saknar korkskruv om de är amerikanska ... hoppas det blir ett trendbrott här!

Ursprungligen av Goflorp:

Jag vill den skall ha en termometer inbyggt...

Ja det sa ju jag också.

Det är ju en kul idé.
Att proppa den så full det går med olika sensorer.
Lufttryck och luftfuktighet kanske?
Vindstyrka?
Ljusmätare? Det finns väl redan förresten? Finns det ingen app som visar Lux?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-08 22:58
Ursprungligen av the örjan:

Ja det sa ju jag också.

Det är ju en kul idé.
Att proppa den så full det går med olika sensorer.
Lufttryck och luftfuktighet kanske?
Vindstyrka?
Ljusmätare? Det finns väl redan förresten? Finns det ingen app som visar Lux?

Tror dock mr G var ironisk!

Det vore bättre att skilja på hårdvaruönskningarna (som bara kan komma i en ny modell) och mjukvaruönskningarna (som kan komma till alla modeller).

Apple jobbar rimligtvis på iPhone OS 3.0 för fullt och man får hoppas att planen är att det ska fungera på alla existerande iPhone-modeller (och iPod touch för den delen), likt alla uppdateringar av iPhone OS hittills gjort.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-08 11:02

Det vore ju en dröm om det blev så men jag är tveksam om apple går på den linjen. Kanske 3.0 till den nya iphonen och vi andra får 2.3

Ursprungligen av what:

Det vore ju en dröm om det blev så men jag är tveksam om apple går på den linjen. Kanske 3.0 till den nya iphonen och vi andra får 2.3

Jag har funderat på det också. Jag har ingen länk på det just nu, men jag har för mig att Apple bokföringstekniska upplägg av inkomsterna från iPhone handlade om att ge fria uppdateringar med nya funktioner under en period av två år. Så till sommaren är det två år sedan iPhone släpptes och om det stämmer så kan Apple hävda att de gjort vad som utlovats.

Men å andra sidan är iPhone 3G bara ett år gammal och det blir ju väldigt rörigt om Apple ska hålla på med flera olika versioner. Så jag tror att så länge hårdvaran stödjer det så kommer det nya uppdateringar även för gamla modeller. Kanske att Apple tar betalt för det istället, ungefär som för iPod touch, men det kan jag leva med i så fall.

Och även om hårdvaran skiljer sig så behöver inte det betyda olika version av iPhone OS. Redan idag är det ju skillnad i hårdvara mellan iPhone 2G och 3G (GPS, 3G) och det är ännu större skillnad mellan iPhone och iPod touch utan att Apple gjort olika version av iPhone OS.

  • Medlem
  • Lund
  • 2009-03-08 21:49
Ursprungligen av Adrian B:

Jag har funderat på det också. Jag har ingen länk på det just nu, men jag har för mig att Apple bokföringstekniska upplägg av inkomsterna från iPhone handlade om att ge fria uppdateringar......

Din teori låter väldigt intressant och jag köper det du säger men samtidigt så ringer det en klocka att det kanske inte blir så eller att vi möjligen får betala för att ta del av nya uppdateringar.

Nu när jag skrev så funderade jag samtidigt på vad är det för nytt som kan komma. För mig känns det som att grunden är lagd till iphone OSX och där kommer det nog inte ske några stora förändringar. Så därför kanske det kommer att fungera för iphone, och iphone 3G med nästa uppdatering av OSX

Vad jag kan tänka mig att nästa version av telefonen kan har för hårdvaru förändringar är:

1. Bättre kamera Foto/Video autofokus
2. front kamera (ichat)
3. snabbare CPU/GPU (processor och grafik)
4. bättre batteri
5. tunnare
6. "HD" skärm
7. flera sensorer.
8. nästa generations data/mobil chips (snabbare internet)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 12:43
Ursprungligen av the örjan:

*Massradering av mail.

Det finns väl redan om du trycker på Ändra-knappen då du ser mail-listan?

Eller menar du något annat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-08 15:34
Ursprungligen av pesc:

Det finns väl redan om du trycker på Ändra-knappen då du ser mail-listan?

Eller menar du något annat?

Tror han menar att kunna ta bort alla mail på en och samma gång :).

Ursprungligen av marQz:

Tror han menar att kunna ta bort alla mail på en och samma gång :).

Ja, precis ja.

Ursprungligen av pesc:

Det finns väl redan om du trycker på Ändra-knappen då du ser mail-listan?

Eller menar du något annat?

Nej, det finns bara radering av markerade mail.
För att radera alla måste man markera alla, ett och ett.

På mjukvarusidan önskar jag att man implementerar funktioner från
- BiteSMS (som till exempel vidarebefordra, smileys, infoga kontakter, radera enstaka sms)
- Cycorder (att filma helt enkelt)
- PdaNet (att dela 3g-nätverket med sin dator)

och att man även smäller in en Finder som kan hantera pdf, doc, excel och andra vanliga dokument så att man kan spara dokument i mappar som sedan finns tillgängliga i andra program.
MMS hade ju varit fint, men åtminstone kan de väl låta en bra mms.klient trilla in i App Store?

Hårdvarumässigt önskar jag att de återgick till aluminium eller något. Plasten känns inte helt kul. Sprickor är ju inte helt ovanligt.
Snabbare 3G vore roligt också. Turbo-3G alltså.
Också en bättre kamera, bättre batteritid.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 13:23

BLENDit 4G e nog bättre att vänta på. Då denna iPhone MK¹ har en jävla massa snea barnsjukdommar över lag .. uthastad och inte klar!?

fattar mig inte på folk som köper den bara för att det e en macka, och tar funktioner i andra hand vad det verkar?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-08 15:42

ff hardcore & den funkar iaf!

Det som jag saknar mest är tveklöst "klippa och klistra" och pushtekniken som skulle kommit i höstas (!). Det hade varit trevligt med MMS/videoinspelning m m, men de andra två funktionerna är basala och den ena utlovad men aldrig levererad, så det är bara pinsamt att de saknas.

Hur som helst är ju Goflorp rolig i alla fall!
Götteböörgare va, eller hur!!?

Jag vil ha en bit uran fastsatt på den, så att man kan leta rätt på borttappade geigermätare....

Ursprungligen av Goflorp:

Jag vil ha en bit uran fastsatt på den, så att man kan leta rätt på borttappade geigermätare....

Ha haa! Göteborgshumor.:D

Var det ingen som visste om det fanns någon ljusmätar-app?

Jag har ett viktigt önskemål till:

Flashvideo i Safari!

Legobitar lekte jag med när jag var liten så det vill jag inte se där.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-20 22:02

Integrera flash lär ta långt tid för Apple om de inte ska sänka hela telefonen.

Sänka? På vilket sätt?

Bevaka tråden