Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bästa program för konvertering till mp4(ipod, appleTV)

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-08 12:26

Undar vilket program som är bäst för att konvertera filmer till mp4 att använda i ipod och appletv? Både gratisprogram och betalprogram?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2009-03-08 13:00

Handbrake är väldigt smidigt eftersom man kan välja om man vill ha filmen till AppleTV eller iPod eller något annat. Sen får man alla inställningarna rätt inställda enligt mall.

Det enda man behöver välja är om man vill ha filmen i H.264 eller mp4 samt om man vill ha med textningen när man anpassar filmen till AppleTV.

Sedan de lade ner VisualHub får jag säga iSquint.

Vad är skillnaden på H.264 och mp4? Går båda i iTunes?

H264 är också mpeg4. H264 är mpeg4'as lyxmodell kan man säga :-). Det är den mest avancerade codecen i världen idag - matematik så komplext som människan kan åstadkomma.
"Vanlig" mpeg4 och lyxmodellen H264 är alltså codec - och dessa codecs kan läggas i en väska (filformat) som också heter mpeg4 (.mp4, .m4v, .mpg4). Man kan också lägga den kodade videon i en väska som heter QuickTime (.mov).
Allt detta kan iTunes lira...bara codecen - kompimeringen - följer ISO-standard. Men är det äkta mpeg4/H264 så älskar allt som Apple tillverkar det :-). Snart är allting i hela världen H264-varianten av mpeg4 (tevesändningar, blu-ray-skivor med video, videofilerna från stillbildskamerorna, AVCHD ÄR H264, YouTube kör också med det och t.o.m. Adobe Flash har lagt in möjligheten att lägga H264 i .flv-väskan. Alla på hela klotet hoppar på det framrusande H264-tåget. Alla...UTOM Microsoft :-D. Dom har hittat på en egen mpeg4 som inte följer ISO-standard - alltså internationell standard som ALLA andra följer. MS skiter ännu en gång i det globala sammarbetet och ömsesidiga nytta. Inget nytt under solen. Kanske MS för första gången i historien kommer att tvingas backa. Om hela världen blir ISO-H264 så är det svårt att se att MS inte tillslut låter åtminstone sin vidriga Windows MediaPlayer lira den äkta codecen. Vi får se.

Den bästa appen för att packa mpeg4/H264 på OSX är Compressor (kostar pengar...jag vet inte om man kan köpa den löst - följer med Apple's Pro-apps). QTpro kan givetvis också göra jobbet. Sedan finns alla dom där andra billiga eller gratis-appsen som egentligen bara är ett skal ovanpå QT-motorn som ligger djupt nere i OSX i alla Mac-datorer.

Ursprungligen av martinbyrod:

Vad är skillnaden på H.264 och mp4? Går båda i iTunes?

Hej
Vet någon ge mig råd? Jag andvänder HanBrake för att kopiera mina DVD filmer till min dator MPG4
format men det tar jätte lång tid. Finns det bättre program snabbare som passar till Tiger ibook G4
14.tum.? Jag vill en enkel nästan samma som Handbrake lätt andvänd bara att den är snabbare.

Ursprungligen av Draper_777:

Hej
Vet någon ge mig råd? Jag andvänder HanBrake för att kopiera mina DVD filmer till min dator MPG4
format men det tar jätte lång tid. Finns det bättre program snabbare som passar till Tiger ibook G4
14.tum.? Jag vill en enkel nästan samma som Handbrake lätt andvänd bara att den är snabbare.

Det handlar en del om din DVD-läsare och din hårddisk också - hur snabbt de kan läsa och skriva skivan.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-05-16 02:52
Ursprungligen av henkebarn:

Det handlar en del om din DVD-läsare och din hårddisk också - hur snabbt de kan läsa och skriva skivan.

Nu vet jag inte exakt vad specarna på superdriven i en iBook G4 är men om vi för enkelhetens skulle sätter den så lågt som 4X så skulle en en normal Dvd-film ta mellan 15-20min att läsa. Och jag tror inte att HDD i en iBook är långsammare än superdriven så vi kan utesluta att det INTE är dom som är flaskhalsen.
Utan det är processorn som är flaskhalsen för det är en krävande operation att coda om ett filmformat till ett annat.

När jag codar om en film på min stationära dator som en "värsting" förra året så tar en 350MB stor fil ca17min och processorn får arbeta för fullt.
Gör jag samma sak på min MacBook tar det ungefär det dubbla och processorn får arbeta för högtryck. Tempen stiger upp till 85-90grader men HDD arbetar knappt.

Så att hitta ett program som gör arbetet snabbt och smidigt på en gammal dator är svårt.

Det pratas mycket gott om Elgatos Turbo 264HD (http://www.elgato.com/elgato/int/mainmenu/products/Accessories/Turbo264HD/product1.en.html) Och då är det (nästan) egalt vilken dator man har då konverteringen sker i dongeln.

  • Avstängd
  • Bangkok Thailand
  • 2009-05-16 15:21

Intressant produkt...ända tills man såg priset.
Frågan är HUR snabbt det går för jag hittade det inte på sidan

1
Bevaka tråden