Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MFB Synth Lite II eller Super Bass Station?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som har någon åsikt i frågan, gällande dessa två analogfiltersyntar. Sjalv har jag inte testat någon av dem:
MFB Synth Lite II
Novation Super Bass Station

Finns det någon annan analogfiltersynth i rack som har minne och rattar?

Jag har en MFB Synth Lite II. Gillar den för att den låter så LoFi

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 08:50

Har en superbasstation, tycker den är superb.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-10 08:57

Hade en super bassstation och även om den ju lät ok, dock väldigt platt och "bandbreddsbegränsad" bredvid moogen så var det framförallt de flimsiga rattarna och pilliga interfacet som gjorde att jag sålde den.

Ville tycka om den .

Men även om jag inte gillade den för mjuka eller råa analogljud så var den helt ok på just BASS!
Särskilt bra overdrive funktion.

Mina 2 kopek-sek

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 09:00

Håller med om att rattarna är "flimsiga". Lite taskigt att jämföra den med Moogen. Lät den platt jämfört med en Moog.....Menar du det

Skillneden i pris är väl ganska stor mellan en moog och en liten racksynth för en tusenlapp.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-10 09:09
Ursprungligen av EMUL8OR:

Håller med om att rattarna är "flimsiga". Lite taskigt att jämföra den med Moogen. Lät den platt jämfört med en Moog.....Menar du det

Skillneden i pris är väl ganska stor mellan en moog och en liten racksynth för en tusenlapp.

Haha jo jag vet, men, jag har svårt för vissa grundljud, Bassstation var ett av dem.
Men som sagt, för skrikande råa ljud, samrt sync etc är den riktigt bra.
Känns lite Pulse helt klart.
Men som sagt det kändes som den inte "var i rummet".
Vilket jag iofs tycker om de flesta synthar, inklusive prylar som Polysix,ESQ1, DW8000,JXP8Nord,Virus etc . Betyder ju inte att de är dåliga på ngt sätt. Så lyssna inte på mig!

Tycker att Blofelden är mer "analog" för pengarna, och den är inte ens analog.
Men vill man ha rattar så och det vill man ju!

Skulle jag köra hårdbas a la 303 hade jag lätt köpt en basstation igen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-10 09:32

Håller med dig, Blofeld är mer "allt" för pengarna

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-10 09:34

Tycker MFBarna låter bra nästan allihop...lyssna bara på Liten här:
http://www.youtube.com/watch?v=VFUkdvfk6Ig

Hmmm... eller kanske MFB Synth II vore ett alternativ.
Hur är det med "klaviaturet", om man matar MFB:n med noter via midi, kan man sedan transponera detta via det inbyggda "klaviaturet"? Eller används det endast för att programmera den interna sequencern?

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-10 12:40

Man kan transponera den interna sequencern, men jag tror inte att tangenterna sänder midi.

Ursprungligen av SAFE1978:

Man kan transponera den interna sequencern, men jag tror inte att tangenterna sänder midi.

Nä men det behöver den inte göra. Utan det jag undrar är om man med tangenterna kan lägga en offset på inkommande midi.
Ex:
Midi sänder: CDEFG

Synth II: Tangent C nedtryckt.
Ljud ut: CDEFG

Synth II: Tangent D nedtryckt.
Ljud ut: DEF#GA

1
Bevaka tråden