Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Toast/DIsc Burner-strul

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2002-02-28 09:27

Trodde att jag äntligen fått ordning på skötandet av brännandet i burken, efter ett par ominstallationer och lite småtrixande, men ack vad jag bedrog mig.

Har Toast 4.1 i min iMac 350 (OS 9.1) sedan tidigare, men har stoppat in iTunes och Disc Burner likväl. Det har gått utmärkt att bränna skivor i iTunes med min Iomega ZIP 650-brännare. Däremot stökar det ordentligt när jag vill bränna annat än musik.

Toast hade jag egentligen räknat bort, men nu vet jag inte om jag ska det. Hur som helst hittar programmet ingen brännare när jag försöker köra det.
I iTunes går det som sagt att bränna hur mycket som helst, men stoppar jag en tom cd-r i brännaren utan att iTunes är igång blir det strul. Jag väljer vad för slags formatering av skivan jag vill göra, men då får jag meddelandet "Skivan kunde inte formateras eftersom startskivan är full."

Jag kan alltså inte bränna något annat än musik, kan alltså inte göra backuper (använder Retrospect Express). Någon som vet var problemet ligger?
Har det att göra med storleken på den partition av hd:n där Disc Burner finns?

• Medlem
  • 2002-02-28 22:49
Citat:

Skapades ursprungligen av: Henrik Betnér:
I iTunes går det som sagt att bränna hur mycket som helst, men stoppar jag en tom cd-r i brännaren utan att iTunes är igång blir det strul. Jag väljer vad för slags formatering av skivan jag vill göra, men då får jag meddelandet "Skivan kunde inte formateras eftersom startskivan är full."

Jag kan alltså inte bränna något annat än musik, kan alltså inte göra backuper (använder Retrospect Express). Någon som vet var problemet ligger?
Har det att göra med storleken på den partition av hd:n där Disc Burner finns?

Det kan det mycket väl. Jag tror att Disc Burner när det "formaterar" en CD-R lägger upp en 650 MB stor fil i Programinställningar (tror jag). Därför får du det något kryptiska felmeddelandet att skivan är full.

• Oregistrerad
  • 2002-03-01 00:29

Apples USB-drivrutin (USB Authoring Support) krockar med Toasts USB-drivrutin. Du får väl göra två tilläggssprofiler, en med Apples tillägg aktiverat och en med den avvaktiverad när du vill använda Toast. Toast kommer 100% att hitta brännaren om du avvaktiverar USB Authoring Support.

Jag har dock för mig att detta är tillrättat om du uppdaterar till 9.2.2. Nu har jag ingen möjlighet att testa detta längre då min USB-brännare har åkt till skroten för att tag sedan.

• Oregistrerad
  • 2002-03-01 08:17

Problemet är löst. Utflyttande av Authoring support-filerna från systemmappen hjälpte. Toast funkar fint och brännandet går bra.

Det där går att läsa i Toast-read-me-filen. Kan vara bra att läsa dem ibland

• Oregistrerad
  • 2002-03-02 09:51

Det berömda hjärnsläppet inträdde: Läste noga read me för Disc Burner och annan lös kringskrift, men inte just Toast, förrän frågan var postad...

Bra att ha readme filerna ibland, ytterst sällan....men ändå Problemet är INTE fixat i 9.2.2. Fungerar i a f inte på min dator....

1
Bevaka tråden