Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Getty Images säljer bilder från Flickr.com

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-13 05:47

Läste nyligen en kort notis på en fotosidan.se om att bildbyrån Getty Images har börjat leta fotografier på Flickr.com. När de ser fotografier som de gillar och vill sälja via sin byrå, kontaktas fotografen. Vill du bli upptäckt, då rekommenderas det att man tillför så mycket information man kan om själva bilden. Så att dessa blir sökbara och möjligtvis upptäckta av Getty Images.

Pris per bild börjar på strax under 50 USD för 500 Kb och priset ökar med filstorlek och bildkvalité. Kunderna kommer att kunna köpa både royaltyfria och rättighetsskyddade bilder.

Läs mer på deras hemsida:

http://www.gettyimages.com/creative/frontdoor/flickr?isource=usa_home_default_main1b_flickr

Vilken rolig affärsidé!

Har hört att en hel del tjänar bra med pengar på sånt så vore jag bara lite duktigare skulle jag nog försöka. Säg till när pengarna börjar rulla in Reisan, det ska bli kul att se hur det går för dig.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-14 17:00
Ursprungligen av akerstrom:

Har hört att en hel del tjänar bra med pengar på sånt så vore jag bara lite duktigare skulle jag nog försöka. Säg till när pengarna börjar rulla in Reisan, det ska bli kul att se hur det går för dig.

Jag har hört att det är svårt att leva på sådan typ av försörjning. Men det vore kul att bli upptäckt med någon av mina fotografier. Jag har taggat mina foton helt fel för att vara "sökbar" för just Gettys Images. Flickr är otroligt stort och där finns grymt utbud av alla möjliga typer av foton, så det är en lysande affärsidé att etablera ett samarbete däremellan. Smart!

Men jag lovar att wohoo-a om jag blir upptäckt. Haha.

Ursprungligen av akerstrom:

Det är helt naturligt att utvecklas som fotograf, lika naturligt är det att vänja sig vid nya egna landvinningar och därför tycka att det man gör inte är "så märkvärdigt".

Detta innebär att många aldrig tycker att de egna bilderna är "tillräckligt bra" för att sälja.

Det kan vara bra att tänka på när de där mer förlåtande och mindre självkritiska lever gott på sitt skapande.

Hmmm, dags att sluta fota landskap och natur och istallet borja plata bilder pa typiska vita hemmamammor med glada barn och man i kostym som gor high fives da...

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-18 06:24
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Hmmm, dags att sluta fota landskap och natur och istallet borja plata bilder pa typiska vita hemmamammor med glada barn och man i kostym som gor high fives da...

Haha, detekterar en viss ironi/sarkasm här...

Jag har testat nästan allt som finns sedan många år. Nu säljer jag mina bilder via Mostphotos (tror att det är ett svenskt företag). Säljer hyfsat.

Bilder som har en inbyggd metafor - tänkt eller av slump - säljer bäst. Och Stockholmsbilder (köps av kunder i andra länder). Barn, djur och landskap (utan metafor alltså) kan man glömma - det är superinflation i sådant.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-18 09:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Jag har testat nästan allt som finns sedan många år. Nu säljer jag mina bilder via Mostphotos (tror att det är ett svenskt företag). Säljer hyfsat.

Bilder som har en inbyggd metafor - tänkt eller av slump - säljer bäst. Och Stockholmsbilder (köps av kunder i andra länder). Barn, djur och landskap (utan metafor alltså) kan man glömma - det är superinflation i sådant.

Vad menar du med "inbyggd metafor"? Har du några bra exempel?

Ursprungligen av dala:

Vad menar du med "inbyggd metafor"? Har du några bra exempel?

En bild på en garageport med den vanliga skylten "inkörsport" har jag tänkt på skulle passa bra med sökordet "Hasch".

1
Bevaka tråden