Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Någon som lirar på Korg CX3?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en gammal Korg CX3, förrsta modellen, som jag kopplat genom en Laney gitarrtopp. Men är dock inte speciellt impad över ljudet.
Kan det bero på att jag bara kopplat in en av utgångarna från orgeln till toppen? Finns nämligen två. Minns inte vad det står ovanför respektive men verkar tyvärr inte vara som på många andra synthar där en av dem funkar som mono.

Vill minnas att denna orgeln ska gå att få rätt bra ljud i, så antlingen är det kombinationen av gitarrtoppen och lesliet som skiter sig. Eller så får jag inte över rätt signaler från orgeln till toppen.
Finns det någon vettig två-kanaler-en-grunka jag skulle kunna testa mellan orgel och topp?

Låter som att förstärkaren/högtalaren inte är så väl lämpad för den sortens instrument.

Möjligt. Är ett leslie så borde ju iofs vara lämpat för orgel. Men skulle ju kunna vara toppen Laneyn som sliter sönder ljudet lite väl mycket. Har ju kopplat förbi steget i lesliet så kör bara från toppen in i ett delningsfilter som delar vid 800Hz mellan horn och botten.

Men någon som känner till någon vettig signaluppdelnings grunka som klämmer ihop mina två signalutgångar på orgeln till en kanal?

Jag kan ha helt fel, men en orgel ska väl skicka mono till Lesliet..? Hele stereobilden skapas i Lesliet, orgelvibratot är ju mono. Laney skulle väl kanske inte vara mitt första val som topp, hellre en bassman eller nåt. Orgeln är ju ett basigt instrument.

Som det var från början med det inbyggda steget i lesliet så hade du en hög och en låg ingång. Samt att orgeln hade en hög och en låg utgång. Var då ganska logiskt att koppla ihop dem.
Nackdelen var att det steget varken spelade högt eller fick orgeln att yla på högre register. Det problemet har jag inte nu utan känns istället som att det fattas lite mellanregister.
Får kanske pröva med lite olika toppar och se om det gör någon skillnad.
Dock fortfarande osäker på om det gör någon skillnad om man skulle lyckas koppla ihop Hi/Lo utgångnen på orgeln till en kanal.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-16 13:12

Om du har en mixer med en stereokanal som har effektsend kan du kanske prova att koppla in korgen där och senden till topp+leslie?

aha...bra tips. Ska testa med det.

MVH

  • Medlem
  • Värnamo
  • 2009-06-11 13:10
Citat:

Som det var från början med det inbyggda steget i lesliet så hade du en hög och en låg ingång. Samt att orgeln hade en hög och en låg utgång. Var då ganska logiskt att koppla ihop dem.

Jag kanske är helt ute och cyklar, men jag hade nog uppfattat det såhär:
High och Low-signalen från orgeln är exakt samma (mono-)signal, bara olika stark.
High och Low när det gäller högtalaren (leslie) är däremot en uppdelning i högt och lågt register, alltså olika frekvenser av ljudet.

De olika high/low har alltså inget med varandra att göra.

EDIT: Det jag nämner ang. orgeln är jag säker på, men hur lesliet är kopplat har jag ingen koll på.

Senast redigerat 2009-06-13 18:47
1
Bevaka tråden