Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

anonym p2p

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-07-10 21:33

Finns det p2p-program för mac som ES5 eller liknande? Lär bli populärt när det blir olagligt att ladda hem upphovsrättligt skyddade filer.

Kommer det verkligen att bli olagligt med p2p-program? Jag minns inte om jag såg att våra kära politiker verkligen har bestämt att en sådan lag ska träda i kraft, men jag tänkte att det var för korkat för att verkligen hända.:mad:

• Medlem
  • 2003-07-10 22:55

jag kan tänka mig att svenska lagstiftare följer efter när amerikanerna genomför det, för det tror jag de kommer att göra. (Jag har sett det någonstans.)

Jag fick alldeles nyss svar från "Raz" hos dem som gör ES5 att det kommer för mac i oktober.

• Medlem
  • 2003-07-10 23:16

Frågan är om det kommer bli någon skillnad med en sådan lag. Det är otroligt många som använder DC för att ladda ner musik med mera. För att få ladda ner saker gäller det ju att dela med sig också... Vilket alla gör trots att det är olagligt. Verkar inte som någon bryr sig om det...

• Medlem
  • 2003-07-10 23:25

det som kommer att hända är att jägarna kommer att leta reda på ip-nummer med hög trafik och racka ner den vägen. Därför blir anonymiteten helt plötligt mer intressant.

• Medlem
  • 2003-07-11 00:39
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
det som kommer att hända är att jägarna kommer att leta reda på ip-nummer med hög trafik och racka ner den vägen. Därför blir anonymiteten helt plötligt mer intressant.

Varför det? Det är ju redan olagligt (om man nu delar skyddat material) att använda DC...

De kan ju i dagsläget kolla vem som delar mycket och ta deras IP... Hur enkelt som helst att sätta dit någon på så sätt redan nu.

• Medlem
  • 2003-07-11 00:54

det är inte olagligt att ladda ner. Bara att lägga ut.

• Medlem
  • 2003-07-11 00:58
Citat:

det är inte olagligt att ladda ner. Bara att lägga ut.

Ja, men för att kunna använda DC måste man dela ut... vilket är olagligt. Läs ovan...

• Medlem
  • 2003-07-11 01:00

räcker det inte att dela ut material vilket som helst? Kan man inte klara sig med filer som inte skyddas av upphovsrätt?

• Medlem
  • 2003-07-11 01:07
Citat:

räcker det inte att dela ut material vilket som helst? Kan man inte klara sig med filer som inte skyddas av upphovsrätt?

Nja, många hubbar har ju botar som kollar vad man delar ut och hur mycket. Delar du för lite eller för "tråkigt" material blir du utsparkad.

Men visst, i vissa hubbar får du ju vara kvar även om du delar ut ditt privata fotoalbum eller vad det nu kan vara

Men vad jag menade var att "jägarna" redan i dagsläget kan sätta väldigt många via DC (eller hotline, kazaa etc) om de vill, men de har inte tid att ta alla...

Men crypterad p2p program kan nog bli populära i framtiden när pressen blir hårdare på att sätta dit även vanliga "svenssons".

Tänk lite logiskt nu.

Det finns ingen som helst möjlighet att sätta dit alla Svennsons för att de nyttjar filbytartjänsterna, det finns inga domstolar i världen som skulle kunna hantera den mängden stämningar. Det enda RIAA och liknande organisationer försöker göra är att SKRÄMMA skiten ur stackars vanliga användare genom att statuera exempel.

Om alla bara inte skulle blåsa upp det här till dessa proportioner skulle RIAA redan varit uträknade.

Låt er inte skrämmas till "tystnad"

• Medlem
  • 2003-07-11 01:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Tänk lite logiskt nu.

Det finns ingen som helst möjlighet att sätta dit alla Svennsons för att de nyttjar filbytartjänsterna, det finns inga domstolar i världen som skulle kunna hantera den mängden stämningar. Det enda RIAA och liknande organisationer försöker göra är att SKRÄMMA skiten ur stackars vanliga användare genom att statuera exempel.

Om alla bara inte skulle blåsa upp det här till dessa proportioner skulle RIAA redan varit uträknade.

Låt er inte skrämmas till "tystnad"

Det är precis det jag menar. Möjligheten att sätta dit folk finns redan nu, så jag tror inte att någon ny lag förändrar speciellt mycket

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-11 07:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av Daniel Ström
Tänk lite logiskt nu.

Det finns ingen som helst möjlighet att sätta dit alla Svennsons för att de nyttjar filbytartjänsterna, det finns inga domstolar i världen som skulle kunna hantera den mängden stämningar.

...om man inte ändrar rättspraxis så att "masstämningar" kan genomföras. Skulle inte förvåna mig när regeringen redan är skivbolagens bitches. (ta DMCA till exempel)

1
Bevaka tråden