Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med brus i ljudet in

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-10 21:41

Hej!

Det här är väl Ljudkunskap 1A, antar jag...

Jag ska spela in tal, och jag använder en Shure-mik, med konvertering till liten phonoplugg direkt in i ljudingången i min iMac, os9. Så långt inga problem. Jag höjde volymen på ingångsnivån med hjälp av inställningspanelen Ljud och drog sedan igång Protools för att testa. Varför jag gjorde på det viset var för att jag vill se inspelningen och kunna kontrollera den under tiden. Jag vet att den här burken inte är världens bästa för att jobba med ljud på men...

Mitt problem är följande:

Bakgrundsbruset är skrattretande högt. Inte ens vid de analoga inspelningar jag har varit med på har det varit ett sådant bakgrundsbrus. Eftersom upptagningsområdet på miken är njurformat flyttade jag mig ut i hallen, men det hjälpte inte heller. Testade en annan mik, men ingen större skillnad.

Är det ljudingången som är för dålig, att den helt enkelt tar upp ljud från datorn?

Kan jag komma runt problemet genom att på något vis förstärka ljudnivån in?

Finns det någon annan möjlighet att få in ljudet, exvis via USB-porten?

Vore det ett bättre alternativ att gräva fram min 7600 och använda den datorns RCA-ingångar istället?

Tacksam för hjälp...

• Avstängd
  • 2003-07-10 23:20

Du har inte en micpreamp liggandes?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2003-07-11 23:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av hymen
Du har inte en micpreamp liggandes?

Nej, men det kanske vore nåt att ha för att få högre ingångsnivå på ljudet. Ska kolla runt lite vad de kostar...

/Jimi

• Oregistrerad
  • 2003-07-18 13:43

Jag köpte denna på Kjell&co, fungerar bra!

http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?22201

(för 299 spänn i alla fall...)

1
Bevaka tråden