Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla in detta! Kopierad adress blir spegelvänd!

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Gå hit:

http://www.macoteket.se/contact.jsp

Markera och kopiera en av mailadresserna på sidan. När ni klistrar in denna i valfritt dokument eller mailprograms adressrad så blir det spegelvänt!!
Är detta ett nytt trick för att lura nätets adressdammsugare? Spam-maffian?

I så fall borde man nog informera om detta på sajter där man har funktionen...informera om att man måste skriva av adressen för hand eller memorera den...liksom...

Hur funkar detta? Det är väl ingen html-standard? Script? Java? Hur kan man visa en text rätt i en browser, men om man kopierar in den så är den spegelvänd? Jag måste få veta detta...detta är intressant :-D.

Skumt...! Har inte sett det innan. Kasst, eftersom adresserna inte är klickbara.

Om du kolla i sidans css-fil samt visa källa för sidan så tolkar jag den information jag finner att det är fullt möjligt via stylesheet att åstadkomma detta.

.email {
	unicode-bidi: bidi-override;
	direction: rtl;}

Smart, men dåligt i detta sammanhang.

  • Medlem
  • 2009-03-16 23:07
Ursprungligen av Capeman:

Smart, men dåligt i detta sammanhang.

Tvärtom! Skitbra. Har redan haft användning för det. En mailadress på internet är ju som gjord för att få spam...

Ursprungligen av jac:

Tvärtom! Skitbra. Har redan haft användning för det. En mailadress på internet är ju som gjord för att få spam...

Vad jag menade var att det inte var användarvänligt i detta sammanhang.

  • Medlem
  • 2009-03-17 08:35
Ursprungligen av Capeman:

Vad jag menade var att det inte var användarvänligt i detta sammanhang.

Nä, det är det ju inte. Men är hej (at) adress (punkt) com bättre?

Ursprungligen av jac:

Nä, det är det ju inte. Men är hej (at) adress (punkt) com bättre?

Nej, men en klickbar länk hade varit bra. I just detta fall bryr jag mig inte om huruvida Macoteket får spam eller inte, det skall vara enkelt för kunden att maila dem.

Tack för bildningstillskottet :-). Om det lurar adressdammsugare så är det ju ett utmärkt hjälpmedel - bättre än alla andra usla sätt jag sett.

hahah fan va skumt klistrade just in o det blev som du sa lol

I Joomla! används någon javascriptlösning där mailadressen förvrängs men visas korrekt genom javascript. Det funkar rätt bra faktiskt.

Exakt - bästa skyddet är att "decoda" mailadresserna med javascript. Visst, det finns robotar som renderar javascript, men de är inte så många, vad jag vet. Man får kombinera metoden med ytterligare någon. T ex genom att blocka robotar (prenumerera på någon stoplist).

Ursprungligen av ninjamac:

Exakt - bästa skyddet är att "decoda" mailadresserna med javascript. Visst, det finns robotar som renderar javascript, men de är inte så många, vad jag vet. Man får kombinera metoden med ytterligare någon. T ex genom att blocka robotar (prenumerera på någon stoplist).

Var kan jag hitta dem?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2009-03-19 11:02

Efter att jag ändrade till

så självdog allt spam efter ett tag.

Vad experterna har att säga om saken vet jag inte, men det har funkat bra för mig.

Ursprungligen av filuren:

Efter att jag ändrade till

så självdog allt spam efter ett tag.

Vad experterna har att säga om saken vet jag inte, men det har funkat bra för mig.

Smart!

Detta fattar jag inte?

Ursprungligen av filuren:

Efter att jag ändrade till

så självdog allt spam efter ett tag.

Vad experterna har att säga om saken vet jag inte, men det har funkat bra för mig.

&# 64; är html-koden för @, &# 115; är html-koden för s och &# 101; är html-koden för e. Det visas alltså korrekt på sidan men det syns inte i källkoden.

Alla koder ska vara utan mellanrum men om man skriver dem så så blir de ju sina tecken och då innebär förklaringen ingenting

Tack. Men detta har väl robotarna genomskådat för länge sedan? Det måste ju vara lätt att programera en adressdammsugarrobot att även skanna html-kodifierat, ISO och Unicode (eller vad det nu heter)?
Nå - man klarar sig från dom flesta robotar i alla fall. Själv får jag ca. ett spam i veckan trots att jag har haft mina adresser helt öppet (länk) på en j-a massa sajter i måååånga år. Spam-filtren börjar bli riktigt riktigt bra :-).

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

&# 64; är html-koden för @, &# 115; är html-koden för s och &# 101; är html-koden för e. Det visas alltså korrekt på sidan men det syns inte i källkoden.

Alla koder ska vara utan mellanrum men om man skriver dem så så blir de ju sina tecken och då innebär förklaringen ingenting

1
Bevaka tråden