- nilltre
- Medlem ●
- Luleå
- 2009-03-17 15:42
Hej, här kommer nästan en lång berättelse men hoppas kunna få lite hjälp.
Nu är det så att först o främst jag ska hjälpa min mamma och fixa en ny dator till hennes företag i sommar och tänkte köpa en ny laptop i sommar / höst till mig själv också innan ska börja plugga på riktigt(läser tekniskt basår nu).
Lite bakgrund först:
Har alltid använt Pc och Windows förutom i enstaka tillfällen då jag installerat någon Linux dist på någon av mina servrar. Annars är det somsagt 98, 2000, xp och vista som gällt. Köpte en eee pc nu innan jag började plugga denna hösten. Men är väldigt besviken på den. Den är alldeles för liten för att kunna göra något vettigt på förutom media och surfa som den dock sköter galant.
Som jag läste i någon annan tråd i detta forumet så är jag precis som han, personen alla ringer när dom har problem med sina Pc, har lärt mig allt jag kan genom trial and error och jag är inte rädd för saker jag inte förstår mig på utan det är bara roligt med en utmaning ibland är också rätt envis så jag brukar inte ge mig i förstahand. Har igentligen ingen erfarenhet från Apple förutom min iPhone som jag gillar starkt.
Nu är det så iallafall att min mamma som har ett litet företag som kopierar upp saker(minitryckeri kan man kalla det). Där det behövs en ny dator. Hon skriver(pagemaker) och gör även lite mindre grafiska(illustrator & photoshop) saker till sina kunder. I sommar när jag kommer hem(är 150mil iväg nu) ska jag hjälpa henne med allting för och få det och fungera.
Mamma har använt Mac förritiden typ -92 kanske, jag minns när jag var liten och följde med på jobbet och hon använde aldus freehand eller vad det hette så inget är ju sig säkert likt.
Jag har iallafall varit på henne om att köra Mac istället Pc när hon ändå ska köpa ny dator och mina föräldrar behöver igentligen en ny dator hemma också så jag tänkte det var ett bra tillfälle och göra slag i saken.
Pappa kan absolut ingenting om datorer.... han frågade mig vilket håll cd-skivan skulle ligga på i läsaren för något år sedan. Men Nu kan han faktiskt skriva och kolla sin email som han var tvungen att göra genom jobbet.
Vad vi ska ha datorerna till:
Jag tänkte att en Macbook Pro ska ersätta min nuvarande stationära dator så jag kan ha den som server istället. Det jag gör i princip är redigerar film, designar och kodar hemsidor och andra mindre saker(allting på hobby nivå), spelar lite wow o cs med kompisarna och kollar och lyssnar på serier och musik.
Jag har börjat filma endel och tycker det är skitskoj med min Canon hf100 1080p avchd kamera. Samt funderar jag på att köpa en bättre systemkamera till julen om det blir pengar över.
Min pappa gör inget speciellt mer än surfa och kanske skriva något mail.
Mamma försöker lära sig illustrator, photoshop och indesign och använder den i jobbet.
Vad jag tänkt mig:
Så som jag tänkte är att mina föräldrar köper en imac 24" och har hemma då jag tror pappa hade uppskatta en 24" skärm och att mamma köper en mbp 17" alt. mbp 15" samt en externskärm på jobbet som hon kan ta med hem(datorn alltså) så hon kan "leka" och lära sig programen bättre.
1. Mbp 17" till mig
2. iMac 24" hemma hos föräldrar
3. Mbp 17" till mammas företag
4. Externdisk o göra bakup på mammas arbete
Har lite frågor också:
1. Kan man koppla in en mbp till en imacskärm?
2. Är 17" förstor för att ta med sig till skolan, eller folk bara överdriver?
3. Kan väl inte vara några problem och få ner den i en "Dakine helipro" ?
3. Samt om det någon som kan rekommendera några kurser i dessa program för min mamma då hon gärna vill lära sig både indesign och photoshop och kanske även illustrator.
Tack på förhand!
Mvh Niklas