Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mina tankar om byte till Mac för mig o mina föräldrar!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej, här kommer nästan en lång berättelse men hoppas kunna få lite hjälp.

Nu är det så att först o främst jag ska hjälpa min mamma och fixa en ny dator till hennes företag i sommar och tänkte köpa en ny laptop i sommar / höst till mig själv också innan ska börja plugga på riktigt(läser tekniskt basår nu).

Lite bakgrund först:
Har alltid använt Pc och Windows förutom i enstaka tillfällen då jag installerat någon Linux dist på någon av mina servrar. Annars är det somsagt 98, 2000, xp och vista som gällt. Köpte en eee pc nu innan jag började plugga denna hösten. Men är väldigt besviken på den. Den är alldeles för liten för att kunna göra något vettigt på förutom media och surfa som den dock sköter galant.

Som jag läste i någon annan tråd i detta forumet så är jag precis som han, personen alla ringer när dom har problem med sina Pc, har lärt mig allt jag kan genom trial and error och jag är inte rädd för saker jag inte förstår mig på utan det är bara roligt med en utmaning ibland är också rätt envis så jag brukar inte ge mig i förstahand. Har igentligen ingen erfarenhet från Apple förutom min iPhone som jag gillar starkt.

Nu är det så iallafall att min mamma som har ett litet företag som kopierar upp saker(minitryckeri kan man kalla det). Där det behövs en ny dator. Hon skriver(pagemaker) och gör även lite mindre grafiska(illustrator & photoshop) saker till sina kunder. I sommar när jag kommer hem(är 150mil iväg nu) ska jag hjälpa henne med allting för och få det och fungera.

Mamma har använt Mac förritiden typ -92 kanske, jag minns när jag var liten och följde med på jobbet och hon använde aldus freehand eller vad det hette så inget är ju sig säkert likt.

Jag har iallafall varit på henne om att köra Mac istället Pc när hon ändå ska köpa ny dator och mina föräldrar behöver igentligen en ny dator hemma också så jag tänkte det var ett bra tillfälle och göra slag i saken.

Pappa kan absolut ingenting om datorer.... han frågade mig vilket håll cd-skivan skulle ligga på i läsaren för något år sedan. Men Nu kan han faktiskt skriva och kolla sin email som han var tvungen att göra genom jobbet.

Vad vi ska ha datorerna till:
Jag tänkte att en Macbook Pro ska ersätta min nuvarande stationära dator så jag kan ha den som server istället. Det jag gör i princip är redigerar film, designar och kodar hemsidor och andra mindre saker(allting på hobby nivå), spelar lite wow o cs med kompisarna och kollar och lyssnar på serier och musik.

Jag har börjat filma endel och tycker det är skitskoj med min Canon hf100 1080p avchd kamera. Samt funderar jag på att köpa en bättre systemkamera till julen om det blir pengar över.

Min pappa gör inget speciellt mer än surfa och kanske skriva något mail.

Mamma försöker lära sig illustrator, photoshop och indesign och använder den i jobbet.

Vad jag tänkt mig:
Så som jag tänkte är att mina föräldrar köper en imac 24" och har hemma då jag tror pappa hade uppskatta en 24" skärm och att mamma köper en mbp 17" alt. mbp 15" samt en externskärm på jobbet som hon kan ta med hem(datorn alltså) så hon kan "leka" och lära sig programen bättre.

Citat:

1. Mbp 17" till mig
2. iMac 24" hemma hos föräldrar
3. Mbp 17" till mammas företag
4. Externdisk o göra bakup på mammas arbete

Har lite frågor också:

Citat:

1. Kan man koppla in en mbp till en imacskärm?
2. Är 17" förstor för att ta med sig till skolan, eller folk bara överdriver?
3. Kan väl inte vara några problem och få ner den i en "Dakine helipro" ?
3. Samt om det någon som kan rekommendera några kurser i dessa program för min mamma då hon gärna vill lära sig både indesign och photoshop och kanske även illustrator.

Tack på förhand!
Mvh Niklas

Jag svarar på det jag kan:

Ursprungligen av nilltre:

1. Kan man koppla in en mbp till en imacskärm?

Nej, det kan man dessvärre inte.

12. Är 17" för stor för att ta med sig till skolan, eller folk bara överdriver?

Det är ju givetvis en smaksak men jag skulle verkligen inte vilja släpa på den varje dag. Hellre en 15" då..

3. Kan väl inte vara några problem och få ner den i en "Dakine helipro" ?

Om det är en sån här du menar så borde det funka, iaf om man tittar på måtten. Kan bli lite tajt på bredden dock. Ta med ryggan till en affär och testa är mitt tips.

Kurserna vet jag ingenting om. Det beror ju på var hon bor och sådär också.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Kurserna vet jag ingenting om. Det beror ju på var hon bor och sådär också.

Givetvis, klantigt och missa och skriva det, Helsingborg bor hon i.

Tack för svaren på de andra frågorna!

mvh

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-17 17:28

Jag kan bara rekommendera att innan ni byter ut alla datorer testa en iMac någon vecka och se om det passar er. Passa på att testa CS4 30 dagars trial version. CS4 kostar också en slant att uppgradera. Vad som kommer kanske att bli problematiskt är att få PC typsnitten att fungera på macen, TrueType och OpenType ska fungera men alla andra kan det bli väldigt svårt.

//Rob

InDesign och de andra Adobe-programmen klarar även andra "pc"-typsnitt: http://www.99.se/adobe-macromedia/244006-bootcamp-koepa-billig-pc-foer-cross-plattform-indesign.html

Ett tips i allt det hela.
När ni kommit fram till vad det blir så boka en stund hos ngn bra Apple ÅF där nere och gå igenom med dem vad ni kommit fram till. Tänk också på att backup skall tas på ett enkelt sätt.
Kanske till extern HD + Off-site (över nätet).
Skall en bärbar in i ekvationen skulle jag givetvis rekommendera trådlös router (kör Apples) och AppleCare på den bärbara - bärbara får vara med om så mkt...
Köp sedan hela skiten på ett ställe. Säg att ni blir helkund och att ni vill bli behandlade därefter.

Bra med ETT ställe att vända sig till med klagomål/problem etc.

Kanske kan samma bolag hjälpa till med kurser?

2. Är 17" förstor för att ta med sig till skolan, eller folk bara överdriver?

Om den ska vara med på föreläsningar tror jag definitivt att den är för stor. Då vill man ju oftast kunna se vad som händer på andra sidan skärmen också. Däremot kan den säkert fungera bra om du bara ska arbeta med den. Se bara till att ha en tillräckligt stor väska att förvara den i.

Tack för alla svar!

Citat:

Om den ska vara med på föreläsningar tror jag definitivt att den är för stor. Då vill man ju oftast kunna se vad som händer på andra sidan skärmen också. Däremot kan den säkert fungera bra om du bara ska arbeta med den. Se bara till att ha en tillräckligt stor väska att förvara den i.

Sant, är nog i största laget. Lutar nog mer åt 15", iofs så kommer vi inte jättemycket föreläsningar då det är en teknisk linje jag tänkte gå. Men 15" är nog full tillräckligt igentligen tyckte bara det var fränt med så bra upplösning och 15" är ju smidigare o ta med i ryggan om man ska ut med skotern i fjällen.

Citat:

Köp sedan hela skiten på ett ställe. Säg att ni blir helkund och att ni vill bli behandlade därefter.

Bra med ETT ställe att vända sig till med klagomål/problem etc.

Kanske kan samma bolag hjälpa till med kurser?

Hittade en reseller i Helsingborg och dom ordnade faktiskt även kurser i hela cs4 verkade det som. Tyvärr är det ju bara ett litet företag som min mamma har och endast en dator och ha där men man kanske kan få kurserna "gratis" ifall om man köper 3datorer där och cs4 paketet.

Hurpass kinkiga är dom med om man installerar cs4 på 2olika datorer? kan det hända att cdkeyn blir blockad ifall man har ett ip i skåne och ett i norrland?

Citat:

InDesign och de andra Adobe-programmen klarar även andra "pc"-typsnitt

perfekt! tänkte inte ens på att det kanske inte skulle fungera.

Citat:

Jag kan bara rekommendera att innan ni byter ut alla datorer testa en iMac någon vecka och se om det passar er.

Låter som en bra idé! Blir nog att köpa hem iMacen först då och låta henne testa på den så hon kommer in i tänkandet. Innan hon ska använda den i arbetet.

Mvh

.Hurpass kinkiga är dom med om man installerar cs4 på 2olika datorer? kan det hända att cdkeyn blir blockad ifall man har ett ip i skåne och ett i norrland?

http://www.99.se/adobe-macromedia/259229-cs4-antal-anvaendare-per-licens.html

Perfekt! moderskeppet verkar vara en perfekt sida för mamma

Då har jag fått mina tankar lite klarare och är evigt tacksam för alla bra svar jag fått!

Ursprungligen av Inköpslista:

1. En mbp 17" som arbetsdator inkl externskärm till jobbet
2. En extern 1Tb firewire800 som hon sparar arbetet på
3. En extern 1Tb som gör backup och hon tar med sig hem varjedag.
4. Adobe Design Premium CS4
5. En mbp 15" till mig "istället för lön"

Så kan hon pela lite med den hemma o testa och lära sig grunderna innan hon ersätter jobb Pc:n. iMacen får bli lite senare när hon blivit frälst

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-18 16:50

Hittade en reseller i Helsingborg och dom ordnade faktiskt även kurser i hela cs4 verkade det som. Tyvärr är det ju bara ett litet företag som min mamma har och endast en dator och ha där men man kanske kan få kurserna "gratis" ifall om man köper 3datorer där och cs4 paketet.

Mvh

Jag antar att det är Janssondata här i Helsingborg du hittat. Kan rekommedera dem varmt.

Ursprungligen av xmarcusx:

Jag antar att det är Janssondata här i Helsingborg du hittat. Kan rekommedera dem varmt.

Korrekt! Dom har funnits sålänge "vårt" företag funnits. Mamma köpte sin gamla mac där tror jag. Den såg ut såhär ungefär

Bra kurser att köra själv finns hos moderskeppet.se

Köpt en i LightRoom 2 på DVD, mycket nöjd.

Kräver lite självdisciplin och att man får vara ifred (så är det ju alltid med plugga)

Ta och kolla upp om du kan ha "Offsite backup" på kritiska bokföringsdata.
Brand, översvämning, åsknedslag, inbrott - det är så många saker som kan göra den där externa disken värdelös. Backupen är finfin, men disken är snodd...
Lite som tandläkarn: Jag har en glad och en ledsen nyhet... Jaha. Den glada är att du har inte ett enda hål.... Den ledsna är att alla dina tänder håller på ramla ut...

Ofta är det inga stora mängder data, datorn är ju ändå igång och bredbandet är ju på det med...
Att datorn då backar upp ändrade filer i t ex bokföringen gör ju att den dag det brunnit eller står
En bra service för det här kan du säkert få för en hundralapp i månan - man kanske t o m kan använda mobile-me? Då kan ju Mor&Far ha en snygg hemsida med bilder på etc...

1
Bevaka tråden