Jag hade ett problem som löste sig igår med att först Reparera Skiva (Obs! Alltså det alternativet man får om man bootar från installationsskiva och går in under verktygsprogram och skivverktyg, inte alternativet "Reparea skivbehörigheter" i Skivverktyg) och sedan Arkivera och installera. Mitt problem sammanfattas med följande upptäckta problem:
- Nya ikoner behölls ej i dock efter omstarter
- Personliga inställningar i systemet sparades ej efter omstart
- Jag kunde inte byta skrivbordsbakgrund
- AirPort fick problem. Jag hittade nätverket, hittade nätverksenheter men jag kunde inte ansluta till något
- Jag fick för mig att batteriresurserna kändes extremt dåliga under den här perioden
- Det tog väääldigt lång tid att starta upp
Jag kan inte komma på vad jag uppdaterat senast innan problemen uppstod, men jag har för mig att det var någon iTunes-uppdatering. Ska dock inte kasta skit på den uppdateringen i förhand, för det kan ju lika väl vara något annat.
Något som jag upptäckte efteråt var att jag inte kunde logga in med mitt administratörslösenord. MacBooken kände inte igen det. Jag googlade och förstod att det var ett ganska vanligt problem efter Arkivera och installera, men att det kan avhjälpas genom att starta om datorn med installationsskivan igen och gå in under Verktygsprogram och Återställa lösenord. (Vilket känns ganska läskigt. Ska man kunna återställa folks lösenord så lätt?!)