Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Workflow Nikon D90, OSX, Premiere

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-19 10:27

Jag har köpt en D90 och funderar lite hur man bäst jobbar med videofilerna från denna. Jag använder Premiere och OSX. Filerna jag får från Kameran är AVI (MJPEG) och funkar att spela upp i OSX. Går dock inte att redigera direkt i varken Final Cut eller Premiere. Vad jag gör nu är att öppna de filerna jag kommer använda i Quicktime och väljer "spara som" detta går mycket snabbt och jag har då en MOV-fil istället som går att använda i Premiere. Vad jag funderar över är om det finns ett smidigare sätt? Har man många filer kan det vara skönt att slippa öppna dem en och en. Förlorar jag någon information när jag konverterar på detta sätt?

Grattis, grym kamera du köpt:)
Jag importerade mina filmer från min D90 till iMovie å redigerade dom där. Funkar klockrent:)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-20 11:20

Ja, jag är riktigt nöjd med den kameran Grymt att det funkar rakt av i Imovie, men synd att jag behöver få in det i antingen FCP eller Premiere för att kunna använda vissa plugins osv.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-03-20 20:01

Du menar att du vill slippa rendera filerna på timeline i FCP, eller? (för att kunna jobba med dem på timeline)

  • Medlem
  • Örebro
  • 2009-03-20 20:02

Eller får du inte in dem alls i FCP?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-21 00:27

Jag får in dem i timelinen, och kan nu även klippa och spela upp utan problem, var tvungen att ändra en inställning. Unlimited RT under inställningar för timelinen. Letar dock fortfarande efter ett sätt att få in klippen i Premiere då jag fortfarande måste konvertera filerna till MOV innan jag kan använda dem i Premiere. Undrar även med vad som händer med klippet när jag byter format till MOV från AVI med quicktime, förlorar jag något på detta?

1
Bevaka tråden