Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Juno2 midi-problem

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jahå, när man äntligem fick tag i en Juno2 så var har den kass midi verkar det som.
Får hoppas att säljaren kan göra nått åt saken, har inte fått något svar ännu.

När man spelar på den fungerar den helt ok.
Kopplade in den till datorn och skulle köra sysex då jag märkte att den inte gjorde nån respons. Körde igång Cubase och gjorde några steps...vid play så missar den nästan alla noter men ibland tar den en not och så bara ligger den kvar utan note off låter det som. Ibland ballar den ur helt och verkar hänga sig med fullt blås, dvs som man lagt armen på hela tangentbordet.

Testade flera av mina midi-portar (midiman och EMU1820M), samma fel.
Direkt från KC då...vid vanligt spelande verkar den funka, kan vara nån gång den ballar ur, framförallt vid lite snabbt spelande. Och så fort arpeggiatorn skall köra så skiter det sig igen, oavsett tempo...helt oanvändbar via midi.

Nån som har tips eller en kasserad juno2 med midi-delarna? Jag vill ju ha min juno2, jobbigt att skicka tillbaka...och dyrt...

Kan tillägga att den ibland tar emot midi utan att reagera på note off och noter hänger kvar...sen kan den få spelet och bara sluta att reagera alls på midi.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-22 15:17

Min JunoII:a blev väldigt konstig när minnesbatteriet började bli dåligt, långt innan den varnade för det.
Efter byte, så kunde man spela normalt med midi-biten.

Killen har bytt till nytt batteri sa han redan innan köp.

Och han påstår att den funkade när han skickade, fast den fungerar ju när man spelar vanligt på den, men yttre midi in via seq/arp ballar den ur...konstigt nog funkar det för det mesta även när man spelar från yttre midi oxo men inte från seq/arp...

jahå, betyder att man man blivit blåst då när han säger så.

Jag hade en Juno-106 som uppförde sig lite suspekt. När jag matade den från sequencern i en Yamaha V-50 så funkade den perfekt men när jag matade den från en dator så missade den vissa 16-delar. Kan det ha vart batteriet som spökade? Jag hade aldrig bytt det under de tio år jag ägde den och när jag köpte den var det nog inte gammalt nog för att ha bytts ut.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-22 15:44

Iofs.. när man matar från dator eller annan suspekt utrustning.. stäng av midi time code.. (default i t.ex. Cubase).
Running status är en annan sak som kan ställa till det.. ibland.

När min gamla juno106 betedde sig såhär var det en resistor-bygga + nån kondig i midi-delen som jag bytte så funkade den. men detta är inte exakt samma fel. nu hänger noten kvar och missar massor...sen kan den få general-häng o bara sluta att låta...inte ens tangt-bordet ger ifrån sig ljud.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-22 16:49

Kolla nätdelen.. lukta på kondingarna!
Svajig spänning på +5V:en kan ge fel

Det skadar ju aldrig att testa med ett batteribyte. Antagligen den billigaste åtgärden att börja med.

Spänningen verkar OK, han har ju även bytt kondingarna vid agget. 4.88V, 14.87V, 15.14V...
Batteriet är nytt, 3.14V...testat med ett annat som dock visar 2.39V.

Jag monterade bort midi-kortet o kollade serv-man o värmde på lödn vägen in...nästan iaf...

Det känns som han inte får note off ibland.

damn

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-22 21:49

4.88V är väl i lågkant. Vid 4.5V så slutar logiken att fungera.
Kolla midi-in-kretsen. Det bör sitta en PC-900 eller 6N138/139. Den kan spöka lite vid spänningsdippar.

Ursprungligen av saddox:

4.88V är väl i lågkant. Vid 4.5V så slutar logiken att fungera.
Kolla midi-in-kretsen. Det bör sitta en PC-900 eller 6N138/139. Den kan spöka lite vid spänningsdippar.

jag mätte inte den utan bara kollade så det inte var några kallödningar.

felet yttrar sig här: den får inte note off verkar det som, för när den hänger tonen så kan jag spela runt på alla tangenter utan att den dör...sen när jag trycker just den så dör den.
detta spelat via arpeggio på KC.

men via kukbajs så tar den knappt några nötter, skumt.

Tjoho!
Jag har en Ju-2 i småbitar ifall någon del skulle kunna komma till nytta.
Hela inkråmet exklusive strömförsörjning. (Den gav livet åter till en annan stackars Ju-2)
Innan jag demonterade hela klabbet så gick den att spela på över MIDI, men tangentbordsskanningen (på moderkortet) är helt kajko.

/R.t:M.I.

Ursprungligen av Rotwang:

Tjoho!
Jag har en Ju-2 i småbitar ifall någon del skulle kunna komma till nytta.
Hela inkråmet exklusive strömförsörjning. (Den gav livet åter till en annan stackars Ju-2)
Innan jag demonterade hela klabbet så gick den att spela på över MIDI, men tangentbordsskanningen (på moderkortet) är helt kajko.

/R.t:M.I.

nja, det känns som jag får välja då att antingen kunna spela på den eller att köra den via midi då...
tja, pm:a ett pris på moderkort+nätdel... spec gärna vilka delar du har så skall jag fundera.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-22 23:33

Ursäkta min kanske korkade fråga, men har du provat att byta midikabel?

Ursprungligen av SAFE1978:

Ursäkta min kanske korkade fråga, men har du provat att byta midikabel?

Faktiskt inte!
Men den "har" fungerat innan till alla sysex-dumpar o allt skit som jag kört mot andra prylar, men skall dra en rövare ikväll då och prova att byta....

Har testat annan midi-kabel samma fel.
Mätte +5V under drift, visar sig ligga stabilt på +4.95V nu.
Är kanske den dära optokopplaren IC17 som kostar 6kr +moms...sen exp avg + frakt...blir 125kr till slut.
Inte ens tips har de på Roland service...gammal maskin går inte göra nått åt den typ.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-25 20:54

Hur var skillnaden i midispelande från gammel-pryl kontra dator?

Ursprungligen av saddox:

Hur var skillnaden i midispelande från gammel-pryl kontra dator?

Tja, gammelpryl vet jag inte...min Access Virus KC.
Från datorn var det Cubase ut från mitt EMU1820M.

Från KC och arpeggiatorn går det ok, vid not-byte reagerar inte J2 på note-off hälften av gångerna med hängande nötter som följd. Stressar man den lite med många not-byten så hänger hela J2 och kan tystna helt...då ger den inte ens ljud ifrån sig av sitt eget tangentbord. Inget direkt högt tempo på arp heller...

Från Cubase är det ännu värre...spelar 1 av 10 noter med hängande not.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-25 21:16

Hmm.. men du hade ingen midi time code påslaget? På någon av prylarna?

Vet ej...hittade ingen inställning...men min förra J2 klarade utan att strula.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-25 22:30

Aha.. då ska det ju inte vara något problem med den biten.. spänningen verkar fin.. en mystisk J2:a.
Iofs.. optokretsen eller därikring kan ju ha tagit skada, som nämnt ovan.

1
Bevaka tråden