Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jättekonstigt AirPort Express-problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.
Jag har ett jätte konstigt AirPort Express problem.

För några veckor sedan så börja min AirPort att krånga, den drog ner hastigheten till nästan stilla stående och när jag skulle koppla upp mot den så fick jag bara ett meddelande som säger att nätverket nått en max gräns. Jag såg att det hade kommit en ny programvara så jag uppgradera den och problemet blev värre.
Dom få gångerna som jag lyckas att komma in på min airport så hade den svårt att hitta AirPorten i AirPort verktyget.
Jag lämna in den på MacSupport i Göteborg och fick en helt ny. Jag kom hem koppla in den, den funka och jag tänker att jag nu kan jag lägga in senaste programvaran och uppgraderar den nya och får tillbaka samma problem. Lämna in den igen fast denna gången på MacForum i Göteborg, dom har den inne i två dagar men hittar inget problem.
Men när jag får hem den igen så funkar den inte.
Jag har även testat att nedgradera den till den äldre programvaran, men fortfarande samma problem.

Nu kommer det konstiga. Jag tog med mig både AirPorten och min MacBook till en kompis och koppla in den där. Då funka den utmärkt. Samma AirPort, samma MacBook som hemma.

Jag har testat att både koppla in den direkt från modemet och via en router i bryggläge. Samma problem.

Några idéer om vad som kan vara fel?

/Simon

frågan är väll om ditt nät funkar utan airporten emellan?

har du haft en dator inkopplade måste du oftast releasea ipadressen innan du kan byta till airporten.

Får airporten nån ip utifrån?

Mitt nät funkar utmärkt utan AirPorten. Jag har testat att starta om nätverkat med AirPorten in kopplad, jag har gett AirPorten egna ip-adresser. Jag har försökt allt.
Både igenom router och direkt från modemet.
Men eftersom datorn har svårt att hitta AirPorten i AirPortverktyget så blir allt detta ganska svårt.

Ursprungligen av [email protected]:

Jag såg att det hade kommit en ny programvara så jag uppgradera den och problemet blev värre.

Jag förmodar att du menar att det är Airport Expressens firmware som du har uppgraderat.

Har du också uppdaterat Airport-programvaran i datorn?

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag förmodar att du menar att det är Airport Expressens firmware som du har uppgraderat.

Har du också uppdaterat Airport-programvaran i datorn?

Japp, det är firmwaren jag uppdaterat och jag har senaste i datorn oxå.

Kanske har en granne skaffat trådlöst som ligger på samma kanal, prova att byta kanal några steg.
/Lennart

Ursprungligen av leni45:

Kanske har en granne skaffat trådlöst som ligger på samma kanal, prova att byta kanal några steg.
/Lennart

Jag bytte kanal och nu funkar det. Tack för hjälpen.

Även trådlösa telefoner, mikrovågsugnar och annat jox kan störa WLAN. Har du skaffat någon annan pryl på sistone som kan orsaka problemet? Prova som sagt att byta kanal.

1
Bevaka tråden