Gahhhh!!
Jag jobbar på en skolenhet där vi begåvats med en IT-avdelning som är paranoid! Jag vet inte om det är en allmän sjuka eller om det "bara" rör min egen kommun... Rykten gör gällande att det verkar vara mer vanligt än ovanligt. Vilket jag vill låta vara osagt.
I alla fall: Plattformen är (naturligtvis) Windows NT till allra största delen, lite Unix-servrar och någon Linux, om jag fattat saken rätt.
Problemet som uppstår är att vi användare får påhopp med tämligen jämna mellanrum om att vi "är oförsiktiga", "oförstående för IT-enhetens jobb" och allmänt "anarkistiska"...
Jag jobbar en del med lite större grafiska filer och behöver föra över dem från min hemdator (just det...en Mac!) Jag har några gånger alltså dristat mig till att använda mitt USB-minne för att föra över filer till jobbdatorn. (just det, en PC!). Någon på IT-enheten har tydligen nosat upp detta och säger sig ha identifierat ett virus... Är detta möjligt?
För att göra en (mycket) lång historia lite kortare så upprepar detta sig stup i kvarten, inte bara för mig, utan för flera användare. Tilläggas bör att vi är normalanvändare, inte helt korkade någon av oss och de flesta har datorvana.
I "min egen lilla värld" finns det inte virus (eftersom jag använder Mac...) och jag ställer mig frågan om det verkligen inte går att vara "normalanvändare" d.v.s. att man kan använda teknikens framsteg i form av bl.a. USB minnen, flyttbara hårddiskar, flytta filer mellan datorer i nätverk och surfa på nätet utan att man måste vara oerhört varsam med vilka sidor på nätet man besöker, vilka minnen man använder och tvätta alla externa medier med Ariel och för säkerhets skull ge en injektion med antibiotika innan man tryggt kan börja använda sin dator. Är detta verkligen en näst intill omöjlig uppgift att lösa för en IT-enhet idag?
Tacksam för svar från de som vet mer än jag!
Håkan
PS. Behöver jag tillägga att de (IT-nissarna) ser min Mac som ett stort hot och inte vill släppa in den på nätet. Därför måste jag föra över vissa filer mellan min Mac och jobbets godkända PC. DS.