Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mini:n hittar inte dongeln

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Min dotter har en Mini, utan AP som tidigare kopplades till nätverket via en USB-sticka, D-Link DWL-122, och det funkade ganska bra. Men sedan jag uppgraderade hennes dator (arkivera installera) till Leopard så säger datorn bara att kabeln inte är ansluten, och det spelar ingen roll hur jag rycker o sliter o skiftar ingång så hittar den inte enheten. Jag har även försökt med en annan USB-sticka/adapter utan framgång.
Vad göra? Vad finns det för alternativ till adaptern? Det är för långt för att dra en fast lina, och den har som sagt inte Airport.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2009-03-27 09:08

Du måste ha extra drivrutiner för D-Link DWL-122, finns inte med i Leopard (inte Tiger heller) så du har nog glömt att du installerat det tidigare för att få det att fungera.

Jag HAR installerat drivrutinerna, men när jag försöker välja nätverket i systeminställningar så står det bara att kabeln inte är ansluten.

EDIT: Adaptern är en DWL-G122, med vilken jag använder drivrutiner från Ralink, eftersom det tydligen inte finns några drivrutiner från D-Link till Mac för

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 11:22
Ursprungligen av Metalguru:

Jag HAR installerat drivrutinerna, men när jag försöker välja nätverket i systeminställningar så står det bara att kabeln inte är ansluten

Installationen har misslyckats. När du väljer nätverket borde du få upp att den letar IP-adress el dylikt, sedan ansluter man med Ralinks wireless utility som du säkert vet.

Ibland måste man redigera .kext-filen för drivrutinen och lägga in rätt vendor och product id i den för att systemet ska fatta att denna drivrutin behöver laddas till stickan.

Fixat, tack för hjälpen. Det var nya drivrutiner som behövdes

Ursprungligen av rhesus:

Ibland måste man redigera .kext-filen för drivrutinen och lägga in rätt vendor och product id i den för att systemet ska fatta att denna drivrutin behöver laddas till stickan.

Rena grekiskan för mig, kan du utveckla det lite;)

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 12:52
Ursprungligen av Metalguru:

Rena grekiskan för mig, kan du utveckla det lite;)

Nu har det ju redan löst sig för dig men iaf.

Drivrutiner i OS X är i formatet .kext, kernel extensions. De är enkelt sagt lite extra kod som läses in av operativsystemets kärna för att hantera div hårdvara.

För att systemet ska veta vilken drivrutin, kext, som ska laddas till en viss hårdvara så innehåller drivrutinen en fil med tillverkar ID och modellnummer på den hårvara den stödjer.

I vissa fall, tex de USB-stickor som har ralink-chipset, så finns de stora mångder hårvara som stöds av en viss drivrutin. Då kan det vara så att just din modell inte är med i drivrutinens info-fil (även fast den eg stöds) och då fattar inte systemet att det ska ladda den drivrutinen.

I dessa fall får man helt enkelt redigera filen och lägga in modellnr till sin usb-sticka.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 11:18

D-link har inga drivrutiner för macintosh. Turligt nog använder sig DWL-122 av ett chipset från Ralink, som varit vänliga nog att ta fram drivrutiner för OS X. Jag kör själv med en sådan drivrutin under 10.5 och det fungerar utmärkt om än inte lika genomskilnigt som med ett originalairportkort.

Ladda ned drivrutinerna från: http://www.ralinktech.com/ralink/Home/Support/Macintosh.html
Jag har för mig att det är drivrutinerna för RT2500 via USB som du ska ha, andra från toppen i listan.

1
Bevaka tråden